بیانیه مشترک نشست چهارجانبه اعضای دائم شانگهای درباره افغانستان

بیانیه مشترک نشست ایران، چین، روسیه و پاکستان به عنوان اعضای دائم سازمان همکاری شانگهای، از سوی وزارت امور خارجه پاکستان منتشر و طرفین بر عزم متقابل خود برای ارتقای صلح، امنیت و ثبات در افغانستان و منطقه تاکید کردند.

به گزارش ایمنا، وزارت امور خارجه پاکستان جمعه شب بیانیه مشترک نشست چهارجانبه درباره افغانستان با حضور دیپلمات‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، چین و روسیه را منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: در روز پنجشنبه ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۱، وزیران خارجه ایران، پاکستان، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای و سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در شهر دوشنبه دیدار و درباره وضعیت افغانستان گفت وگو کردند.

آنان بر عزم یکدیگر برای کمک به ارتقای صلح، امنیت و ثبات در افغانستان و در کل منطقه تاکید کردند.

وزیران چهار کشور تاکید کردند که باید به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته شود. اصل اساسی "تحت رهبری افغان‌ها، متعلق به افغان‌ها" و رعایت حقوق برای دستیابی به صلح، ثبات، توسعه و رفاه توسط مردم افغانستان اجرا شود. باید حفظ شود.

آنها بر اهمیت تعامل با آن دسته از کشورها تاکید کردند، که باید مسئولیت اصلی بازسازی اقتصادی و اجتماعی پس از جنگ در افغانستان را بر عهده بگیرند و باید کمک‌های فوری اقتصادی، معیشتی و بشردوستانه به افغانستان ارائه دهند.

ایران، پاکستان، روسیه و چین بر لزوم به پایان رساندن آشتی ملی در افغانستان و در نتیجه آن ایجاد یک دولت فراگیر که منافع همه نیروهای قومی-سیاسی کشور را در نظر می‌گیرد، اشاره کردند.

آنان با توجه به چالش‌های امنیتی ناشی از خاک افغانستان، بر ضرورت هماهنگی تلاش‌ها برای مقابله با تهدیدها، به ویژه گسترش تروریسم و قاچاق مواد مخدر، به منظور اطمینان از ثبات منطقه‌ای و رفع نگرانی‌ها و منافع مشروع کشورهای همسایه تأکید کردند.

وزیران امور خارجه ۴ کشور نگرانی خود را از وضعیت نامطلوب بشردوستانه و اجتماعی-اقتصادی در افغانستان و همچنین خطرات احتمالی هجوم پناهندگان در منطقه ابراز کردند.

آنها بر ضرورت بازگرداندن زندگی مسالمت‌آمیز و بهبود اقتصادی کشور تاکید کردند و از جامعه بین‌المللی خواستند تا به صورت فوری به کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ادامه دهد.

وزیران خارجه ایران، پاکستان، چین و روسیه تصمیم گرفتند که به هماهنگی و تداوم رایزنی میان یکدیگر در مورد افغانستان ادامه دهند و در زمان مناسب جلساتی در سطح وزیران، نمایندگان ویژه و سفیران برگزار کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 522736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.