عزم سوئد برای ایجاد شهرهای یک دقیقه‌ای

فضایی کوچک در استکهلم، پایتخت سوئد، با همکاری بین مدیران و شهروندان به شهرکی با خیابان، فضای پارک و سایر مناطق تبدیل شد و باور ایجاد شهرهای یک دقیقه‌ای را در میان مقامات کشور به وجود آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جنبش ایجاد شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای در پاریس طی شیوع بیماری کووید -۱۹ از قدرت بیشتری برخوردار شد و مدیران سراسر دنیا را به ایجاد چنین مناطق شهری سوق داد. پیش از کرونا، آنه ایلداگو شهردار پاریس، متعهد شده بود پایتخت فرانسه را به شهرک‌هایی خودکفا تبدیل کند که ساکنان هر منطقه بتوانند با تنها ۱۵ دقیقه پیاده‌روی تمام امور روزمره خود را از خرید در سوپرمارکت‌ها گرفته تا حضور در محل کار یا مدرسه به انجام برسانند. از آنجا که شیوع بیماری کرونا با گسترش پیاده‌روی متقارن بود چرا که اغلب مردم دنیا، این شیوه تردد را برای رعایت فاصله خود با سایرین ایمن فرض می‌کردند، ایجاد شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای از قدرت بیشتری میان برنامه‌ریزان شهری برخوردار شد.

عزم سوئد برای ایجاد شهرهای یک دقیقه‌ای

در بحبوحه ایجاد شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای، مدیران استکهلم، پایتخت سوئد با مطرح کردن شهرهای یک دقیقه‌ای باعث شگفتی همگان شدند و فصل جدیدی را در طراحی شهری آغاز کردند. طراحی دوباره خیابان‌ها در شهرهای یک دقیقه‌ای بیش از هر اصل دیگری مورد توجه مدیران قرار می‌گیرد و کاربری چند منظوره آن‌ها، ضمن بازستانی مالکیت این فضاهای عمومی از خودروها از اهمیت بسزایی برخوردار می‌شود.

در واقع، مدیران استکهلم با ایجاد شهرهای یک دقیقه‌ای قصد دارند مردم را هر چه بیشتر با پیاده‌روی پیوند دهند و از این طریق، عبور و مرور وسایل نقلیه موتوری در خیابان‌ها را به حداقل برسانند. مقامات سوئدی به این باور رسیده‌اند که خیابان‌ها قابلیت کاربری متعددی دارند و می‌توان آن‌ها را به گونه‌ای طراحی کرد تا پاسخگوی تمام نیازهای انسان و طبیعت باشد. آن‌ها بر باز پس‌گیری مالکیت این فضاهای عمومی از خودروها تاکید می‌کنند و خواهان فضاسازی در آن‌های برای انجام فعالیت‌های دیگر و به روش پایدارتر هستند.

عزم سوئد برای ایجاد شهرهای یک دقیقه‌ای

شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای مجموعه‌ای متشکل از شهرهای یک دقیقه‌ای است که در هر یک از آن‌ها، ساکنان فعالیت خاصی را انجام می‌دهند و به تعامل با همسایگان خود می‌پردازند. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل برگزاری رویدادهای مختلف، انجام فعالیت‌های جسمی، ملاقات با همسایگان و حتی دعوت افرادی ساکن در خارج از منطقه باشد.

گروهی از معماران خوش ذوق اهل استکهلم با ساکنان یکی از مناطق شهر تلاش کردند شهری یک دقیقه‌ای ایجاد کنند که در آن بازدیدکنندگان می‌توانند از کاربری‌های متنوع فضا بهره‌مند شوند. در این رویکرد از فضای پارک خودروها برای ایجاد پارک‌های جیبی یا مسیرهایی کوچک برای دوچرخه‌سواری استفاده بهینه شد ضمن اینکه نیمکت‌هایی چوبی برای دعوت ساکنان خیابان به افزایش تعامل اجتماعی دور تا دور فضا را فرا گرفت. استقبال از این پروژه به حدی زیاد بود که معماران به ایجاد چهار شهر یک دقیقه‌ای دیگر در پایتخت سوئد پرداختند. هر یک از این شهرک‌ها مدرسه‌ای ابتدایی را در خود جای داد و کودکان نقش مهمی در توسعه آن ایفا کردند. دانش‌آموزان مدارس شهرهای یک دقیقه‌ای ایده‌های بسیار جالبی برای طراحی خیابان‌های محل فعالیت خود ارائه دادند که بعضی از آن‌ها بدون تأمل زیاد مدیران پیاده‌سازی شد.

عزم سوئد برای ایجاد شهرهای یک دقیقه‌ای

بدیهی است که سهیم سازی ساکنان در هر خیابان یا محله برای ایجاد شهرهای یک دقیقه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که مردم می‌توانند نیازهای خود از هر منطقه را مطرح کنند که پیاده‌سازی ایده‌های آن‌ها می‌تواند شهرهایی زیست‌پذیرتر در آینده ایجاد کند.

مسئله بسیار مهمی که در ایجاد شهرهای یک دقیقه‌ای می‌توان به آن اشاره کرد اینکه تمام تغییرات اعمال شده در آن‌ها قابل بازگشت است در نتیجه، مدیران و مردم می‌توانند در هر زمان ممکن وضعیت را به حالت قبل بازگردانند یا اینکه تغییرات بیشتری در فضا به وجود آورند. از سوی دیگر، تغییر طراحی شهری به این شیوه با سرعت بسیار بالا انجام می‌شود ضمن اینکه می‌تواند بیشترین تحول مثبت را در فضا به وجود آورد. تغییرات طراحی شهری به شیوه شهرهای یک دقیقه‌ای به حدی با سرعت انجام می‌شود که پس از مدت زمان کوتاهی از ایجاد اولین خیابان یک دقیقه‌ای، ۴۰۰ خیابان استکهلم را شهرهای یک دقیقه‌ای فرا گرفت.

عزم سوئد برای ایجاد شهرهای یک دقیقه‌ای

ساکنان این خیابان‌ها بارها در مصاحبه با رسانه‌های اجتماعی از افزایش رضایتمندی خود در فضاهای جدید خبر سخن گفته و مدعی شده‌اند که لحظاتی بسیار شادتر از گذشته را در آن‌ها تجربه می‌کنند.

دولت سوئد نیز ادعا کرده است که ایجاد شهرهای یک دقیقه‌ای می‌تواند به طور قابل توجهی به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک کند و کشور را در مسیر رسیدن به هدف کربن صفر تا سال ۲۰۴۵ به سمت جلو پیش برد. جالب اینکه مدیران ۹ شهر سوئدی از هدف بلندپروازانه خود برای به صفر رساندن کربن تا سال ۲۰۳۰ خبر داده و ادعا کرده‌اند به زودی استراتژی شهر یک دقیقه‌ای را در خیابان‌ها و مناطق پیاده می‌کنند.

ترجمه از: زهرا عباسپور، مترجم ایمنا

کد خبر 522445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.