ارائه آموزش‌های زیست محیطی در ۴۰ مرکز پایلوت

معاون ‌آموزش ‌ابتدایی ‌اداره کل آموزش ‌و پرورش استان ‌اصفهان، گفت: امسال ارائه آموزش‌های زیست محیطی ‌به پیش دبستانی‌ها به صورت آزمایشی در استان اصفهان اجرا می‌شود و این طرح به صورت پایلوت ‌از مهرماه در ۴۰ مرکز آموزشی ‌برای پیش دبستانی ‌مورد آموزش ‌قرار می گیرد.

لیلاسادات ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه پیش دبستانی مهمترین دوره آموزشی کودکان است، اظهار کرد: در واقع پیش دبستانی دوره بهره‌گیری از هوش و خلاقیت کودکان و تأثیرگذاری بر شخصیت و توان فکری آنها است، هر آموزه‌ای در این دوران حساس می‌تواند در زندگی آینده، رشد و پیشرفت فرد در جامعه اثربخش باشد.

مواجهه کودک با طبیعت و ارائه نگرش‌های زیست محیطی

وی اضافه کرد: نوع آموزه‌ها و انتخاب تخصصی محتوا در این دوران نیاز به دقت فراوان دارد، محتوایی که برگرفته از ارزش‌های اولیه، مهارت‌ها، نگرش‌ها، عادت‌ها و رفتارهای درست باشد می‌تواند منجر به پرورش انسان‌های متعهد، مدیر و با فرهنگ و حساس در امور و روابط اجتماعی شود.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، تصریح کرد: از جمله آثار این اقدام ارزنده پرورش افرادی است که در جهت عدم بروز مشکلات زیست محیطی تلاش می‌کنند و یا سعی در ترمیم و بهسازی آن دارند، مواجهه کودک با طبیعت راهی برای آموزش و پرورش نگرش‌های زیست محیطی است.

ابطحی، خاطرنشان کرد: نگرش‌هایی که می‌تواند در طول عمر فرد مانند نقش بر سنگ ماندگار باشند و توسعه پایدار در سطح ملی و جهانی را رقم بزند، اگر به دنبال این هستیم که مردم در مورد محیط زیست مسئولانه برخورد کنند، مهم است که در برنامه درسی پیش دبستانی، آموزش محیط زیست و رابطه متقابل بین عملکردهای انسانی و محیط زیست گنجانده شود.

وی اظهار کرد: در آستانه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از مجموعه تولیدات آموزشی زیست محیطی ویژه نوآموزان پیش دبستانی از دو عنوان کتاب شامل کتاب کار ویژه کودکان و مربیان پیش دبستانی و کتاب مبانی محیط زیست ویژه کودکان پیش دبستانی و خانواده رونمایی شده است، همچنین تعدادی فلش کارت داستان‌های رئال، صوتی و انیمیشن برای موضوع محیط زیست طراحی شده است.

لزوم آشنایی کودکان با مبانی محیط زیست

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: کودکان پیش‌دبستانی و خانواده کودکان تنها با دیدن متوجه می‌شوند و نقش‌پذیری خود را درک می‌کنند و کتاب کار راهنمای آموزشی را انجام می‌دهند که مربیان می‌توانند در طول فعالیت خود با دانش‌آموزان کار کنند و در فلش کارت‌ها نیز ۱۱ فیلم رئال، انیمیشن و داستان صوتی و تیزر آموزشی وجود دارد.

ابطحی تاکید کرد: امسال ارائه آموزش‌های زیست محیطی به پیش دبستانی‌ها به صورت آزمایشی در استان اصفهان اجرا می‌شود و این طرح به صورت پایلوت از مهرماه در ۴۰ مرکز آموزشی برای پیش دبستانی مورد آموزش قرار می‌گیرد و حتی از سه سالگی هم می‌توانیم کودکان را مورد آموزش قرار دهیم.

وی ادامه داد: برای تهیه این کتاب‌ها و بسته‌های آموزشی پژوهش گران حوزه محیط زیست با سازمان آموزش و پرورش همکاری لازم را داشته‌اند، کتاب‌ها در راستای ارتقا و دانش زیست محیطی نونهالان و پایه‌های پیش دبستانی تألیف شده است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، تصریح کرد: با کمک اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به عنوان مجری و تعامل سازمان حفاظت محیط زیست و آموزش و پرورش کشور این برنامه صورت می‌گیرد و قرار است آموزش‌های زیست محیطی از دوران پیش دبستانی تا دانشگاه ادامه پیدا کند.

کد خبر 522436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.