توجه به اصل همه شمولی در تامین امنیت فضاهای شهری

یک دکترای شهرسازی گفت: امروزه با تغییر در سبک زندگی و حضور بیشتر شهروندان در بیرون از خانه، تامین امنیت فضاهای شهری اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه تأمین امنیت شهر با حضور زنان در فضاهای شهری امکان‌پذیرتر است، اظهار کرد: اگرچه فضاهای شهری باید برای همه اقشار امکانات و تسهیلات لازم را فراهم کند، اما وجود و حضور زنان موجب تکوین و تعالی فضای شهری است و زمینه را برای حضور خانواده‌ها نیز فراهم می‌کند لذا حضور پذیری بیشتر بانوان می‌تواند معیاری برای در سنجش امنیت فضاهای شهری باشد.

وی افزود: فضاهای شهری باید همه شمول بوده و شرایط مناسب برای حضور همه ساکنان شهر را داشته باشد اما از آنجا که اقشار آسیب پذیر نیازمند دریافت خدماتی کامل‌تر و بی نقص‌تر هستند، توجه به این قشر و تأمین امنیت آنها می‌تواند تضمین کننده امنیت تمامی اقشار جامعه شهری باشد.

این دکترای شهرسازی تصریح کرد: فضاهای شهری امن فضاهایی در دسترس هستند که در سطح محلات یا مناطق شهری قرار دارند و زیرساخت‌های متناسب فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حمل و نقلی برای آنها پیش بینی شده است، لذا همه اقشار از بانوان، کودکان، سالمندان و جوانان گرفته تا خانواده‌ها، همه می‌توانند از حضور در این فضاها بهره مند شوند.

اخگر تاکید کرد: توجه به محله محوری و استفاده از امکانات رفاهی، تفریحی و تجاری در سطح محلات از دیگر راهکارهای تأمین امنیت شهروندان بوده که متأسفانه چندان در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته است زیرا طراحی شهری شهرهای ما محله محور نیست.

وی اضافه کرد: حضور شهروندان در فضاهای فرا محله‌ای، به دلیل نبود شناخت کافی، تأمین امنیت شهر را با چالش مواجه می‌کند لذا چنانچه تعاملات اجتماعی و حضور ساکنان در محل سکونتشان، بیشتر و پر رنگ‌تر شود، امنیت نیز در سطح شهر افزایش پیدا می‌کند.

این دکترای شهرسازی گفت: از آنجا که امروزه با تغییر در سبک زندگی و کوچک شدن ابعاد خانه‌ها، تمایل شهروندان به حضور در بیرون خانه بیشتر شده، تأمین امنیت محیطی بسیار اهمیت پیدا کرده است لذا توجه به نحوه طراحی شهر و فضاهای شهری به منظور تأمین امنیت اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

اخگر ادامه داد: تأمین امنیت اجتماعی شهروندان در کنار نحوه طراحی فضاهای شهری نیز باید مورد توجه باشد و این مهم با بزرگ‌تر شدن و پر جمعیت‌تر شدن شهرها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

کد خبر 522417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.