سد مردم برای جذب مردم

قصه دنباله‌دار و ناتمام دستفروش‌ها و سدمعبر مغازه‌داران و اعمال قانون هر روز تکرار می‌شود؛ قصه دردسرسازی که از خیابان‌های اصلی شهر گرفته تا خیابان‌های فرعی به نوعی با آن درگیرند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صبح که از راه می‌رسد، درب مغازه‌اش را باز و با آب‌پاشی عطر نم خاک را به رهگذران هدیه می‌کند. در انتظار مشتری لیوان خود را از فلاکس پر و به رهگذران نگاه می‌کند که رگال را می‌چرخانند و لباس‌ها را بررسی می‌کنند، اما برای خرید به داخل مغازه نمی‌آیند.

غلامی از کسبه خیابان احمدآباد است که چیدن اجناس در پیاده‌رو را حق خود می‌داند، می‌گوید: "رگال لباس حراجی را که بیرون از مغازه و در پیاده‌رو می‌گذارم، مشتری جذب می‌شود؛ اگر این کار را هم نکنم هیچ کس پایش را داخل مغازه نمی‌گذارد. توی این گوشی‌ها، مردم اینترنتی هر چیزی که را می‌خواهند، می‌بینند، رنگ و مدل را انتخاب می‌کنند و می‌خرند؛ اینجا هم ویترین مغازه من است تا مشتری ببیند و خرید کند. "

او ادامه می‌دهد: "دست‌فروش‌ها چون اجناس خود را بساط می‌کنند و مشتری آنها را می‌بیند، سریع‌تر اجناس خود را می‌فروشند. " این سخنان یکی از فروشندگانی است که چیدن اجناس در پیاده‌رو را حق خود می‌داند.

جباری که مغازه دوچرخه سواری دارد، معتقد است: "به خاطر کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید دوچرخه‌هایم را بیرون از مغازه بچینم تا مشتری بدون ترس خرید کند، همه همین کار را می‌کنند، من هم مثل بقیه"

محمد حسینی که صاحب سوپرمارکت خیابان احمد آباد است نظر دیگری دارد و می‌گوید: "وقتی پیاده‌رو شلوغ باشد، رهگذران فقط به دنبال گذشتن از مسیری هستند که مانع نداشته باشد و دیگر اطراف خود را نگاه نمی‌کنند که خرید کنند."

بارها افراد زیادی برای عبور از مسیر پیاده‌رو به دلیل وجود موانعی که کسبه در پیاده‌روها ایجاد کرده‌اند، باید به ناچار مدتی را صبر کرده یا اینکه مسیر را به سمت خیابان تغییر دهند؛ طبیعی است که این عمل احتمال حادثه و ترافیک را زیاد می‌کند. این در حالی است که اشخاص با ایجاد سد معبر به حقوق شهروندان تجاوز کرده و از معابر عمومی استفاده خصوصی می‌کند.

قانون چه می‌گوید؟

تبصره یک بند دو ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها می‌گوید: سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیرمجاز آنها و میدان و پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد کردن معابر و اماکن به وسیله مأموران خود اقدام کند.

تبصره شش ماده ۹۶ قانون شهرداری‌ها می‌گوید: اراضی، کوچه‌های عمومی، میدان‌ها، پیاده‌روها، خیابان‌ها و به طور کلی معابر و بستر رودخانه، نهرها و مجاری فاضلاب شهرها، باغ‌های عمومی، گورستان‌های عمومی و درخت‌های معابر عمومی واقع در محدوده شهر که مورد استفاده عمومی است، ملک محسوب و در مالکیت شهرداری است.

ماده ۶۹۲ قانون مجازات اسلامی می‌گوید: از آنجایی که بنا بر فتاوای مراجع معظم تقلید، تجاوز به پیاده‌روها و سد معبر شرعا جایز نیست و به جهت اینکه سد معبر زشت‌ترین نوع تجاوز به حقوق و آزادی‌های مشروع دیگران است و وجود یک شهر سالم و سامان یافته تنها در گرو پرهیز جدی از تخلفات شهری و جلوگیری از نقض حقوق شهروندی است، لذا شهروندان باید مأموران شهرداری را در رفع این عارضه ناپسند اجتماعی یاری کنند.

راهکار چیست؟

میلاد پارسافر، کارشناس برنامه‌ریزی شهری در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: معبر، محل عبور است و سد معبر منجر به مسدود شدن معابر عمومی می‌شود. عابر پیاده باید در امنیت و به دور از معضلات اجتماعی و موانع با آرامش از معابر، عبور کند. معابر بر اساس تفکیک اراضی که متعلق به شهرداری است ایجاد می‌شود و این نهاد وظیفه محافظت از آن را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه متأسفانه با وجود قوانینی که برای سد معبر وجود دارد، بارها شاهد سد معبر به شیوه‌های گوناگون در سطح شهر هستیم، ادامه می‌دهد: سد معبر علاوه بر تجاوز به حقوق شهروندی، کندی و ترافیک شهری، باعث ایجاد چهره نامطلوب در سیما و منظر شهری می‌شود. در بسیاری از مواقع سد معبر موجب خطرات مالی و جانی نیز می‌شود؛ زیرا عابر به دلیل وجود موانع در پیاده‌رو از خیابان عبور کرده و موجب تصادف شده است.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری تصریح می‌کند: سد معبر فروشگاه و مغازه‌ها و سد معبر دوره گردها و دست‌فروش‌ها از مهم‌ترین شیوه سد معبر در سطح شهر است. بر اساس قانون، وظیفه نیروهای کنترل نظارت شهرداری، برخورد با سد معابر و رفع آن است، اما این گونه برخوردها توسط مأموران شهرداری باعث بار منفی به شهرداری‌ها شده و به تبع آن اعتماد را از بین برده است و مردم از شهرداری فاصله گرفتند. به سد معبر توسط فروشندگان ثابت و فروشگاه‌ها باید با همکاری اصناف تذکرات کتبی داده شود و سپس در صورت تخلف مجدد جریمه در نظر گرفته شود و در نهایت در صورت تکرار تخلف پروانه مغازه و فروشگاه‌های متخلفان تمدید نشود.

پارسافر خاطرنشان می‌کند: مغازه‌دار فضای پیاده‌رو را نخریده است و تنها می‌تواند از داخل استفاده کند که در این رابطه همکاری اصناف لازم است. اگر اصناف همکاری نداشته باشند معضل سد معبر حل شدنی نخواهد بود. برخورد بد مأموران شهرداری نیز تنها وجهه شهرداری را در دید همه منفی می‌کند. در واقع به دلیل اینکه قانون به درستی اجرا نشده است، شهروندان تنها برخورد شهرداری را می‌بینند در صورتی که شهرداری تنها مجری قانون است.

وی می‌گوید: برای رفع سد معابر دست‌فروشان نیز باید فضایی به عنوان بازار روز و یا بازارهای هفتگی در اختیار آنان قرار داده شود تا آنها نیز بتوانند از این طریق امرار معاش کنند؛ پدیده دست‌فروشی در واقعیت علاوه بر بروز سد معبر، آلودگی صوتی و بصری در شهر و بی نظمی در تردد باعث مشکلات فرهنگی، اجتماعی و روانی نیز می‌شود، اما برخورد و حذف دست‌فروشان، کار مدیریت شهری را به شکست می‌کشاند؛ زیرا اشتغال مهم‌ترین مسئله پیش رو است و دست‌فروشی بار اشتغال را به دوش می‌کشد. در نتیجه باید دست‌فروشان را ساماندهی کرد.

پارسافر ادامه می‌دهد: شهرداری به تنهایی نمی‌تواند دست‌فروش‌ها را ساماندهی کند؛ از این رو باید با همکاری سازمان‌های مربوطه، این موضوع ریشه‌یابی شود که مهم‌ترین آن اشتغال‌زایی، امنیت شغلی و کاهش فاصله و شکاف طبقاتی بین شهر و روستا است که باعث مهاجرت روستاییان به شهر و ایجاد معضلات بیشتر می‌شود.

رفع معضل سد معبر با رویکرد فرهنگی

حسن محمدحسینی، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان در این رابطه اظهار می‌کند: برخی کسبه به اشتباه تصور می‌کنند که اگر اجناس خود را در معرض دید مردم قرار دهند، فروش بهتری خواهند داشت این در حالی است که سد معبر حقوق شهروندان را تضییع می‌کند.

وی عامل دیگر سد معبر را ناهمخوانی بین رسته شغلی و متراژ واحدهای صنفی می‌داند و ادامه می‌دهد: به همین دلیل کسبه اجناس خود را بیرون از مغازه‌ها قرار داده و باعث تضییع حقوق شهروندان می‌شوند. رفع این مشکل نیازمند فرهنگ‌سازی است. تمام تلاش مدیریت شهری، رفع معضل سد معبر با رویکرد فرهنگی بوده است تا به حقوق تمام شهروندان به ویژه عابران پیاده احترام بیشتری گذاشته شود. برخی مشاغل نیز باید به محل‌های مناسب منتقل شوند که سازمان ساماندهی مشاغل در این خصوص اهتمام ویژه دارد.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان می‌گوید: برخی از متصدیان واحدهای صنفی که به تذکرهای ارائه شده مبنی بر رفع سد معبر توجه نداشتند با تعطیلی محل کسب خود بر اساس اجرای مفاد قانونی مواجه شدند و پس از ارائه تعهد فعالیت خود را از سر گرفتند. در مقابل به آن دسته از کسبه که قوانین مربوط به سد معبر را رعایت کردند تقدیرنامه داده شده است. نیروهای مدیریت شهری در انجام مأموریت‌های محوله حفظ کرامت انسانی افراد را مورد توجه قرار داده و به حقوق مردم احترام می‌گذارند.

کد خبر 521635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.