ارتقای سامانه‌های تصمیم گیری لازمه هوشمندسازی شهر است

یک دکترای شهرسازی گفت: هوشمندسازی باید در تمامی ابعاد یک شهر در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف اتفاق بیفتد و در این راستا نیاز است سامانه‌های مرتبط با برنامه ریزی شهری و تصمیم گیری ارتقا پیدا کند.

راما قلمبر دزفولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از مهمترین بخش‌های هوشمندسازی شهرها، جریان آزاد اطلاعات است تا شهروندان به نحوی شفاف و آسان اطلاعات حوزه‌ها و بخش‌های مختلف مورد نیاز خود را در هر زمان به صورت آنلاین و لحظه‌ای دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: این اطلاعات در صورتی که تخصصی باشد باید توسط مدیران هر بخش مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد و نتایج حاصل از این بررسی در فرآیند کیفی بخشی به خدمات و زیرساخت‌ها استفاده شود.

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: برقراری ارتباط میان بانک‌های اطلاعاتی سازمان‌ها و نهادهای مختلف شهر نیز نقش مهمی در هوشمندسازی و الکترونیکی کردن فرآیندهای شهری دارد تا مراجعه حضوری شهروندان و مشکلات مربوط به آن کمتر شود.

وی با تاکید بر اینکه هوشمندسازی فرایندی همه جانبه است، تصریح کرد: فراهم آوردن بسترها و زیرساخت‌های مورد نیاز مدیریت شهری از یک طرف و اهتمام مدیران شهر به استفاده از این ساختارها از طرف دیگر زمینه را برای هوشمندسازی شهر فراهم می‌کند و در این راستا اعتمادسازی میان بدنه مدیریت شهری و شهروندان نیز اهمیت زیادی دارد تا شهروندان برای مشارکت در پیشبرد اهداف هوشمندسازی تمایل داشته باشند.

دزفولی اضافه کرد: بسیاری از شهرهای ما زیرساخت‌های خوبی برای هوشمند کردن فرآیندهای شهری و تبادل هوشمندانه اطلاعات دارد اما این ساختارها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

وی گفت: صرف فراهم آوردن بسترهای فناورانه نمی‌توان به هوشمندسازی فرآیندهای شهری امیدوار بود بلکه نیاز است بسترهای اجتماعی، امنیتی و فرهنگی نیز فراهم شود تا کاربرانی که قرار است از این فناوری‌های نوین استفاده کنند آگاهی و اطلاعات کافی داشته باشند.

این دکترای شهرسازی افزود: پس از فراهم آوردن بسترهای لازم نیاز است نحوه پیشبرد اهداف در هر بازه زمانی مورد توجه و بازبینی قرار بگیرد تا بهره‌وری زیرساخت‌های فناورانه و هوشمند شهری افزایش پیدا کند زیرا هوشمندسازی صرفاً ارائه خدمات آنلاین نیست بلکه هوشمند کردن یک شهر در گرو ارتقا سامانه‌های مرتبط با تصمیم گیری است.

کد خبر 521598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.