شروع مجدد فعالیت عمرانی در خط ۳ مترو / پیمانکاران رغبتی برای همکاری با شهرداری ندارند

چهاردهمین جلسه‌ی علنی شورای شهر تبریز ظهر امروز به ریاست رسول برگی با حضور تمامی اعضا در محل عمارت ساعت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام رسول برگی، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص بخش شدن باسمنج گفت: از دهه ۴۰ که برای شهر تبریز حریم قائل شده‌اند، این شهر تاریخی در غربت باقی مانده و شاهد بی‌مهری ها بوده است؛ امروز تبریز از سه جهت امکان توسعه ندارد و تنها راه توسعه تبریز از شرق بود و می‌توانستیم تبریز را در این ناحیه گسترش دهیم که یک کج سلیقه‌گی و عدم توجه کافی موجب کاهش ۲۱ هزار هکتاری وسعت شهر تبریز می‌شود.

برگی افزود: ما بارها گفته‌ایم مخالف بخش شدن باسمنج نیستیم و مشتاق پیشرفت این شهر هستیم اما قرار نیست ما ۲۱ هزار هکتار حریم تبریز را کاهش دهیم تا باسمنج را بخش کنیم.

وی اظهار کرد: در دولت گذشته وقتی سوال می‌شد به جاهای دیگر سوق می‌دادند، ما به حاشیه شهر توجه داریم و از آن نگرانیم اما با این کار باعث خواهند شد یک حاشیه نشینی دیگر در باسمنج ایجاد شود.

برگی تصریح کرد: چگونه است که وزیر وقت با بخش شدن باسمنج مخالفت می‌کند و مردم هر دو شهر هم مخالف هستند اما این کار انجام می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: با نمایندگان مجلس، نایب رئیس مجلس، هیئت دولت و مقامات استانی و کشوری در این باره صحبت کرده‌ام؛ ما در شورای شهر به جد مخالف کاستن از حریم تبریز هستیم و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

برگی افزود: برخی موضوعات در خصوص حقوق‌های نجومی وجود دارد و مدیران برخی کارکنان را بازخواست می‌کنند و مجبور به دفاع از آنان می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر حقوقی که گرفته شده درست است دیگر نیاز به ترسیدن نیست، اگر نه، نیاز به پاسخگویی دارد و نهادهای نظارتی شهرداری باید این موضوع را بررسی کنند.

برگی تصریح کرد: لیست حقوق‌های شهرداری را خواسته بودیم که بخشی از آن تحویل شده و فقط شرکت واحد باقی مانده که آن هم امروز ارائه می‌شود تا کمیسیون تحقیق و نظارت بررسی کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به سالگرد شهادت آیت الله شهید مدنی گفت: دیروز در وادی رحمت مراسمی در این خصوص وجود داشت و امام جمعه تبریز دو تکلیف برای شورا مشخص کردند و خواستار ساماندهی و ایجاد المان در محل شهادت آیت الله شهید مدنی و شهید قاضی طباطبایی شدند.

وی ادامه داد: این دو بزرگوار در ایام انقلاب بسیار از خود گذشتگی کردند و آیت الله شهید مدنی گفته بودند اگر من شهید نشدم در سید بودن من هم شک کنید که سرانجام به شهادت رسیدند.

• فعالیت هفت نفر از کارکنان شهرداری در مرکز پژوهش‌های شورای شهر تبریز

رئیس مرکز پژوهش‌های شورا گفت: هفت نفر از کارکنان شهرداری تبریز به عنوان کادر این مرکز، مشغول به فعالیت در مرکز پژوهش‌های شورا هستند.

اصغری با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸ پس از ۱۲ سال تبریز برای اولین بار دارای برنامه می‌شود، تاکید کرد: در تدوین این برنامه هیچ گونه برون سپاری نداشتیم و با کمک کارشناسان شهرداری، نخبگان و سازمان‌های مردم نهاد این تدوین انجام شده است.

وی تصریح کرد: ۴ هزار نفر ساعت در شهرداری و ۱۱۰۰ نفر ساعت در مرکز پژوهش‌ها برای احکام برنامه و ۵۱ جلسه در مرکز پژوهش‌ها زمان گذاشته شده و اهداف برنامه ۵ ساله نوشته شده است.

اصغری اظهار کرد: لایحه‌های بودجه مطرح شده، به صورت کامل بررسی می‌شود و برای بودجه سال ۱۴۰۰ وقت بسیاری صرف شد.

وی گفت: در تدوین تعرفه عوارض محلی و تفریق بودجه نیز مرکز پژوهش‌ها نقش فعالی دارد و اخیراً کتابخانه الکترونیکی مرکز پژوهش‌ها نیز افتتاح شد.

علیرضا نوای باغبان گفت: یک سوال اساسی در برنامه پنج ساله وجود دارد، در طی این برنامه شهرداری موظف شده گزارشات ۳ ماهه، ۶ ماهه، و ۱ ساله ارائه کند، در سومین سال اجرای برنامه پنج ساله باید بالغ بر ۲۰۰ گزارش مختلف از برنامه پنج ساله وجود داشته باشد اما گزارشی دیده نشده است، مقدار اجرایی شدن برنامه پنج ساله باید مشخص شود اگر اینگونه جلو برویم سرانجام برنامه مشخص نخواهد بود.

فریدون بابایی اقدم نیز اظهار کرد: برخی برنامه‌ها که در برنامه پنج ساله آورده شده، نیاز شهرهای دیگر بود اما باید اجرایی شود.

وی افزود: لازم است مرکز پژوهش‌ها گزارشات شهرداری را اخذ و به شورا ارائه کند.

در ادامه فریدون بابایی اقدم، روح الله رشیدی و علیرضا نوای باغبان به عنوان نمایندگان شورای اسلامی شهر در هیئت امنای مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی کلان شهر تبریز انتخاب شدند.

• بابایی اقدم: پیمانکاران رغبتی برای همکاری با شهرداری ندارند

فریدون بابایی اقدم، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: نحوه فرمت گزارش‌های شهرداری باید تغییر کند.

وی افزود: در مقایسه سال ۹۹ و ۱۴۰۰ بودجه شهرداری صرفاً عمرانی مطرح می‌شود اما سایر آیتم‌های بودجه عمرانی مطرح نمی‌شود.

بابایی اقدم اظهار کرد: در اواخر شورای پنجم شهرداری نسبت به افتتاح پروژه‌های ناقص اقدام کرد اما امروز همچنان این پروژه‌ها ناقص است. چگونه است در اواخر شورا انرژی مضاعفی برای افتتاح‌ها وجود داشت اما امروز همه تعطیل است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: در شهرداری منطقه ۷ که منطقه محروم است ۳ هزار تن آسفالت‌ریزی و در منطقه‌های برخوردار بیش از ۸ تن آسفالت‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه پیمانکاران رغبتی برای همکاری با شهرداری ندارند، گفت: مدیران شهرداری در این زمینه می‌توانند راهکاری پیدا کنند که یکی از آنها بهره‌وری نیروی انسانی و اجرای پروژه به صورت امانی است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: میدان آذربایجان به حال خود رها شده است، این میدان جلوی دید شهروندان است و هر اقدام غلطی شهروندان را بیش از پیش بدبین می‌کند.

بابایی اقدم اضافه کرد: پروژه‌های غیر همسطح پیشرفت خوبی ندارد، چگونه است که گرانی میلگرد و تورم در مترو تأثیری ندارد اما در حوزه عمرانی و تقاطع‌ها دارد.

وی گفت: هزینه تعدیل قراردادها از جیب مردم خرج می‌شود.

پرویز هادی نیز گفت: وضعیت آسفالت در محلات نارضایتی مردم را در پی دارد.

وی با بیان اینکه لیست آسفالت محلات باید به مردم ارائه شود تا مردم بدانند در کجا آسفالت‌ریزی انجام می‌شود، گفت: در برخی مواقع اعضای شورا آسفالت را به عنوان عملکرد خود مطرح کرده‌اند.

هادی تصریح کرد: در کف سازی مجموعه ورزشی باغشمال از طرف شهرداری هزینه شده جایی که در اختیار شهرداری نیست، اما مجموعه‌های ورزشی خود شهرداری که نیازمند تعمیر و نگهداری است رها شده است.

پرویز هادی تاکید کرد: آمفی‌تئاتر عینالی نیز که در یک دره اجرا شده ظاهراً استاندارد نیست.

همچنین یاسین بجانی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز گفت: متأسفانه به بحث مناسب سازی و بهسازی معابر و پیاده روها و پل‌های عابر پیاده برای معلولین و جانبازان توجه نشده و فراموش شده است.

روح الله دهقان‌نژاد نیز گفت: شهرداری گزارشی از پروژه‌های ناقص که در اواخر شورای قبل افتتاح شده ارائه کند و هزینه کردها نیز مشخص شود، برخی هزینه‌ها در پروژه‌ها مطرح می‌شود که قابل قبول نیست و باید بررسی شود.

وی با بیان اینکه اساس نحوه اجرای پروژه‌ها باید مشخص شود، گفت: در خصوص پل ارتش نیز باید مشخص شود مصوبه شورای ترافیک دارد یا خیر.

• ارائه گزارش کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلانشهر تبریز

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: سه جلسه کمیسیون عمران برگزار شده که دو جلسه اول به موضوعات عمرانی اختصاص یافته بود، کمیته کارشناسی کمیسیون در بازدید از پروژه‌ها شاهد پیشرفت ۲۵ درصد پروژه آزادی، شهید فروزنده ۱۶ درصد، شهید فهمیده ۳۰ درصد و ۵ درصد آخر رسالت بوده است.

روح الله رشیدی اظهار کرد: در خصوص وضعیت فعلی کمیسیون آسیب شناسی کرده‌ایم و نیاز است که یک جلسه نیز برگزار و نتایج وضعیت و مشکلات عمرانی به شورا ارائه شود.

وی ادامه داد: نظر معاونت عمرانی این است که سامانه ساجا برای ارائه گزارش پیشرفت پروژه‌ها کافی است اما باید گزارش‌ها به صورت سه ماهه ارائه شود.

رشیدی با بیان اینکه معاونت عمرانی معتقد است بحث مالی پروژه‌های عمرانی در اختیار معاونت عمرانی باشد، تاکید کرد: تا خزانه متمرکز اجرا نشود این مشکلات وجود خواهد داشت.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری تصریح کرد: کمیته تخصیص معلوم نیست چگونه فعالیت می‌کند، در شهرهای دیگر نیز آیا اینگونه است یا خیر.

روح الله رشیدی افزود: نظام اولویت بندی پروژه جایگاه مناسبی در شهرداری ندارد که بر آن براساس منابع و نیازها پروژه‌ها اجرا و تکمیل می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: به عقیده معاونت عمرانی ۲۵ پروژه تقاطع غیر همسطح در تبریز نیاز است که در تضاد با دیدگاه‌های جدید ترافیکی است، چرا که این روگذرها موجب افزایش تردد شهروندان می‌شود.

وی گفت: مبالغی که در احداث تقاطع‌ها هزینه می‌شود اگر در زمینه حمل و نقل عمومی و یا مبدا هزینه می‌شد می‌توانست نتیجه بهتری داشته باشد.

رشیدی تاکید کرد: پروژه پارک بزرگ یک پروژه بزرگ است که ابعاد مختلف فرهنگی تفریحی و اجتماعی دارد و در آینده می‌تواند یک دارایی برای شهر باشد اما گزارش‌های ارائه شده واضح نبوده و شورا نیز باید با جدیت این پروژه را پیگیری کند.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: در حوزه حمل و نقل نیز شاهد فرسایش و اصطکاک هستیم و اجرای یک پروژه کوچک، کلی بروکراسی اداری دارد.

وی با بیان اینکه از سازمان ترافیک حل مشکلات ترافیکی را می‌خواهیم و بودجه را به مناطق داده‌ایم، گفت: طرح جامع مطالعات ترافیکی که به عهده معاونت حمل و نقل بود هنوز اجرا نشده و باید مشخص شود بدون مطالعات جامع این شهر را چگونه در آینده گسترش خواهند داد.

• شروع مجدد فعالیت عمرانی در خط ۳ مترو، با تصویب اعضای شورا

لایحه دو فوریتی شهرداری در خصوص صدور مجوز جهت اصلاحیه و تخصیص اعتبارات لازم جهت تکمیل مطالعات و اصلاح خط سه قطار شهری تبریز و حومه در صحن علنی شورا مطرح و بررسی شد.

علیرضا نوای باغبان گفت: خط سه کوتاه‌ترین خط مترو تبریز در مسیر شمال به جنوب است، ما در این مسیر با مشکل ترافیکی روبرو هستیم که باید هرچه سریع‌تر اجرایی شود.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم سال آینده از بودجه دولتی استفاده کنیم امسال باید عملیاتی شود که به مرور با خروج خط یک از خط بودجه دولت، این خط باید جایگزین شود.

فریدون بابایی اقدم گفت: از اقدامات انجام شده در مترو قدردانی می‌کنیم، شورا نیز مترو را موظف کند شفت خروجی در حیدرآباد اجرا شود.

محمد حسن اسوتچی گفت: خط شمال به جنوب از جهات مختلف مهم است و در گذشته نیز در مسیر گشایی‌ها اهمیت بالایی داشت.

وی افزود: با توجه به تجربیات در احداث خطوط مترو این موضوع مطرح شد که خط یک قرار بود تا آخر سال ۹۹ به اتمام برسد اما هنوز پس از افتتاح توسط رئیس جمهور سابق، به طور کامل راه اندازی نشده است.

اسوتچی تصریح کرد: ایستگاه ۹ و ۱۰ مدتی است افتتاح شده اما هنوز سکوبان ما با سرما مواجه است و سرویس بهداشتی نیز تکمیل نشده، این موضوع به تحریم‌ها بستگی ندارد که بگوییم نمی‌دهند!

وی افزود: اگر هزینه‌های میلیاردی برای ما حساس شده، جان انسان‌ها نیز اهمیت داشته باشد. هزار میلیارد بودجه هزینه شده اما نیروی انسانی ما با مشکل نبود سرویس بهداشتی مواجه است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: مخالف دو فوریت هستم و پیشنهاد می‌دهم در کمیسیون‌ها بررسی و با طی فرایند آورده شود.

روح الله رشیدی نیز گفت: اورهال دستگاه‌ها شاید یک سال طول بکشد، با عجله شروع به اجرا نکنیم و تا زمان اورهال، موضوع از نظرات مختلف بررسی شود و سپس اقدام به اجرا و تصویب کنیم.

وی ادامه داد: اگر برای خط ۳ بودجه تعیین می‌شود به این معنی نیست که به خط ۱ و ۲ توجه نشود.

رسول برگی با اشاره به اهمیت اتمام مترو گفت: لازم است پروژه مترو در زمان مقرر به اتمام برسد، اگر خط ۳ را شروع می‌کنیم که از منطقه محروم است باید به صورت جهادی اجرا شود تا شرمنده شهروندان نباشیم.

در ادامه این جلسه، لایحه شهرداری تبریز در خصوص صدور مجوز جهت اصلاحیه و تخصیص اعتبارات لازم جهت تکمیل مطالعات و اصلاح خط سه قطار شهری به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر رسید.

کد خبر 521550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.