حاشیه‌نشینی از مهمترین مشکلات اجتماعی استان اصفهان است

یک جامعه‌شناس، گفت:پدیده حاشیه نشینی یکی از مهمترین مشکلات به وجود آمده در استان اصفهان است، حاشیه نشینی و زیست مردم در حاشیه کلانشهرها و حتی در شهرها پدیده‌ای امروزی است که نیازمند یک برنامه‌ریزی برای کنترل، مهار، مدیریت و بهبود زندگی حاشیه نشینی در استان اصفهان توسط استاندار است.

رضا اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص مطالبات اجتماعی از استاندار جدید، اظهار کرد: اصفهان در درجه اول نیازمند یک نگاه و رویکرد در مقیاس بزرگ استانی به عنوان مهد علم، فرهنگ، تمدن و پایتخت فرهنگی ایران اسلامی است و این اتفاق نیازمند داشتن یک نگاه بلند در این زمین خواهد بود، انتظاری که از استاندار جدید اصفهان می‌رود این است که جایگاه اصفهان به منزلت شایسته خود به عنوان خط و مسیر کلی برنامه‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

اصفهان یک استان برخوردار نیست

وی افزود: استان اصفهان با توجه به اینکه شهره، آوازه و امکاناتی که اصفهان دارد به عنوان یک استان همیشه برخوردار از آن یاد شده است و این یکی از تلقی‌های نادرستی است که در مورد اصفهان وجود دارد، به هر حال مشکلاتی که در شهر اصفهان به لحاظ مشکلات فنی و صنعتی وجود دارد به مراتب بیش از استان‌های دیگر است.

این جامعه‌شناس، تصریح کرد: سهم اصفهان در تولید ناخالص داخلی کشور متناسب با سهم امتیازها و مزایای توسعه یک استان برخوردار نیست، بنابراین از بین بردن این نگرش که استان اصفهان یک استان برخوردار در همه نقاط است امری مهم برای دفاع از موقعیت استان در عرصه ملی است.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه توانمندی‌های وسیعی در اصفهان وجود دارد، گفت: این تنوع نگاه، نگرشی نادرست است، اصفهان یک شهر صنعتی با روحیه کارگری، تمدنی و فرهنگی است و رسیدگی به مسائل اشتغال از رویکردهای مهمی است که باید استاندار اصفهان به آن توجه کند.

وی خاطرنشان کرد: استان اصفهان بهره‌مند از ظرفیت‌های وسیع منابع انسانی و ثروت است، یکی از مشکلاتی که استاندارهای قبلی در اصفهان داشته‌اند کار کردن با دایره محدود اطرافیان، همفکری‌ها، هم جنایی‌ها و هم گروهی‌های خود در قالب یک شبکه دوستان در عرصه مدیریت در استان اصفهان بوده است.

حاشیه نشینی مهمترین مشکل اجتماعی استان اصفهان

این جامعه شناس، اظهار کرد: انتظاری که از استاندار جدید اصفهان می‌رود اینکه ظرفیت‌های انسانی موجود در استان را شناسایی کرده و از آنها استفاده کند، عدم بهره برداری از ظرفیت‌ها و منابع انسانی ضررهای بسیار زیادی به توسعه و پیشرفت اصفهان وارد می‌کند.

اسماعیلی، اضافه کرد: از نظر اجتماعی اصفهان با مشکلات بسیاری مواجه است، پدیده حاشیه نشینی یکی از مهمترین مشکلات به وجود آمده در استان اصفهان است، حاشیه نشینی و زیست مردم در حاشیه کلانشهرها و حتی در شهرها پدیده‌ای امروزی است که نیازمند یک برنامه‌ریزی برای کنترل، مهار، مدیریت و بهبود زندگی حاشیه نشینی در استان اصفهان توسط استاندار است.

وی تصریح کرد: از منظر جامعه‌شناسی شاهد این بودیم که در دهه ۹۰ آسیب‌های اجتماعی به شدت در استان در حال افزایش بوده است، رتبه‌هایی که استان اصفهان در حوزه آسیب‌های اجتماعی دارد در بسیاری از موارد این آسیب‌ها در مقیاس کشوری زیبنده موقعیت، نام و جایگاه فرهنگی اجتماعی و تاریخی اصفهان نیست.

لزوم داشتن تیم قوی و هم افزایی در بدنه مدیریت اصلی استان

این جامعه شناس، گفت: اصفهان در حوزه خشونت در بین استان‌های کشور رتبه اول را اتخاذ کرده و نیازمند برنامه ریزی و بهبود شرایط زیست اجتماعی است، مواردی دیگری مانند آسیب‌ها حاشیه نشینی و اعتراف‌های رفتاری در حوزه جامعه شناختی مانند بزهکاری، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی نیز نیازمند برنامه مدون است.

اسماعیلی، خاطرنشان کرد: محور پیشرفت، سلامت اجتماعی و نشاط بخشی به جامعه یکی از ضرورت‌های امروز استان است، اصفهان به لحاظ زیرساخت‌های فنی و تکنیکی از آمادگی‌هایی برخوردار است و به نظر می‌رسد باید جهت گیری جدید در حوزه سلامت اجتماعی، کرونا و کاهش آسیب‌های اجتماعی محور اصلی برنامه‌های اجتماعی توسط استاندار جدید در استان اصفهان باشد.

وی تصریح کرد: در جایگاه فرهنگی، هنوز یک دایره‌المعارف جامع برای اصفهان نداریم و این اتفاق زیبنده استان نیست. از بعد مدیریتی استانداری اصفهان هسته و مرکز استان اصفهان است و به همین دلیل اگر تیم قوی، منسجم، کارآمد، آگاه، دانا و متعهد در استان در مدیریت‌های اصلی مشغول باشند می‌توانند هم افزایی و توان افزایی را در بین سازمان‌ها خلق کنند و استان را به مسیری بالاتر از وضعیت موجود سوق دهند.

کد خبر 520844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.