استاندار جدید زمینه مشارکت نخبگان را فراهم کند

یک ‌جامعه‌شناس گفت: از استاندار جدید انتظار می‌رود به حوزه امور اجتماعی و این معاونت در مجموعه استانداری توجه کند، نباید گزینش افراد برای حوزه‌ها سلیقه‌ای باشد و لازم است از افراد متخصص، صاحب نظر و با تجربه همان حوزه‌ها استفاده شود.

مرتضی پدریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص مطالبات جامعه شناسان از استاندار جدید، اظهار کرد: اولین گام این است که در حوزه مسائل اجتماعی که مرتبط با اوضاع جامعه است افراد متخصص و مرتبط با همان حوزه را انتخاب کنند، از استاندار جدید انتظار می‌رود به معاونت امور اجتماعی در مجموعه استانداری توجه بیشتری کند و تخصص در حوزه مسائل اجتماعی را در این حوزه مدنظر قرار دهد تا بتواند نسبت به مسائل و آسیب‌های اجتماعی تصمیم گیری و برنامه ریزی‌های دقیق و علمی انجام دهد به دلیل اینکه در زمان استاندارهای قبلی افرادی که در حوزه مسائل اجتماعی تخصص داشته باشند مسئولیت امور اجتماعی استانداری را نداشتند.

تصمیم گیری‌های استاندار بر اساس قانون باشد

وی افزود: نکته دوم در حوزه مواد مخدر است، باید فردی در این زمینه برای مسئولیت تعیین شود که در بخش مواد مخدر و آسیب‌های ناشی از آن شناخت کامل داشته و صاحب نظر باشد، برای مثال مدیران قبلی این حوزه از رشته‌های غیرمرتبط با این حوزه انتخاب می‌شدند که به طور یقین این افراد نمی‌توانند در حوزه آسیب‌های اجتماعی و مواد مخدر صاحب نظر باشند.

این جامعه شناس، تصریح کرد: نکته سوم اینکه باید استاندار اصفهان بتواند تصمیم گیری‌ها را به دور از تأثیرپذیری از لابی‌های قدرت یا افرادی که در حوزه‌های غیرتخصصی تصمیم گیری می‌کنند، انجام دهد. برای مثال اگر قرار است فضای جامعه به گونه‌ای باشد که زنان در سطح جامعه حضور داشته باشند این گونه نباشد که برخی افراد از تشکل‌ها یا احزاب خاص بخواهند او را تحت تأثیر قرار دهند و اجازه فعالیت به او ندهند و در اصل تصمیم گیری‌ها بر اساس قانون باشد نه بر اساس حرف از لابی‌های قدرتی که هیچ گونه آگاهی و شناختی از امور اجتماعی ندارند.

پدریان خاطرنشان کرد: نکته چهارم اینکه استاندار در برنامه ریزی‌ها ضمن اینکه به دیدگاه علما توجه می‌کند به نظرات نخبگان جامعه که شناخت و آگاهی لازم را دارند نیز توجه کند، به نظرم باید استاندار یک اتاق فکری تشکیل دهد به گونه‌ای که در دانشگاه اصفهان در دوره قبل این برنامه بود و ضروری است از افرادی دعوت کند که واقعاً صاحب نظر هستند و بدون موضع گیرهای سیاسی مسائل و آسیب‌های اجتماعی را تحلیل کنند.

وی ادامه داد: اگر این مسائل برای استاندار جدید اتفاق بیفتد در حوزه تصمیم گیری‌ها برای استان بهتر می‌تواند مفید باشد، دو سال از شیوع کرونا در استان می‌گذرد و این بحث پزشکی و مربوط به حوزه تخصصی سلامت است، اما مسائل اجتماعی هم در این پاندمی نهفته است و آگاهی‌های اجتماعی، آموزش‌ها در حوزه واکسیناسیون می‌تواند تأثیرگذار باشد.

لزوم انتخاب افراد متخصص صاحب نظر و با تجربه همان حوزه‌

این جامعه شناس در مورد نقطه ضعف‌های استانداران قبل، تصریح کرد: متأسفانه برخی استانداران اشرافی در پدیده‌های استانی نداشتند، تصمیم گیری‌ها علمی و منطقی نبوده و بر اساس سلیقه‌های شخصی و فشارهای بیرونی این تصمیم‌ها گرفته می‌شدند، این اتفاقات باعث شد اصفهان با معضل اساسی کمبود آب مواجه شود و اراده برخی استانداران برای حل این معضل مؤثر نبوده است.

پدریان، تاکید کرد: در بخش زیست محیطی اصفهان یکی از آلوده‌ترین شهرها در ایران است و این اتفاق نیازمند اتخاذ یک تصمیم گیری صحیح در حوزه محیط زیست است و انتخاب افراد متخصص در این بخش نیاز به عزم جدی دارد، در بحث حمل و نقل و گسترش شهر اصفهان استاندار باید با یک برنامه جامع لازم است با اداره کل شهرسازی هماهنگی منسجمی داشته باشد.

وی اظهار کرد: در بحث مدیریت حمل و نقل باید مسائل و مشکلات احصاء شود تا اتفاقات خوبی در شهر ایجاد شود که رفع همه این مشکلات با انتخاب افراد متخصص صاحب نظر و با تجربه همان حوزه‌ها بدون نگاه‌های سیاسی امکانپذیر است.

کد خبر 520749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.