چرا علایم کووید-۱۹ در بیماران دیابتی شدید است؟

محققان دانشگاه میشیگان در آمریکا آنزیمی را شناسایی کردند که عامل تشدید علایم کووید-۱۹ در بیماران مبتلا به دیابت است.

به گزارش ایمنا، به گفته محققان این آنزیم که SETDB2 نام دارد، همان آنزیمی است که در بروز زخم‌های التهابی غیرقابل بهبود در بدن افراد دیابتی نقش دارد.

در این تحقیقات که ابتدا روی موش‌ها انجام گرفت، مشخص شد در بدن موش‌های مبتلا به دیابت میزان آنزیم SETDB2 در سلول‌های ایمنی موسوم به ماکروفاژ که در واکنش التهابی بدن نسبت به ویروس کووید -۱۹ نقش فعال دارد، کاهش می‌یابد.

در آزمایش روی نمونه خون انسان‌های مبتلا به دیابت که دارای علائم شدید کرونا بودند نیز مشخص شد، همین پدیده در سلول‌های مونوسیت ماکروفاژ رخ می‌دهد و در نتیجه این رخداد، میزان التهاب افزایش می‌یابد و در نهایت منجر به بروز طوفان سایتوکین می‌شود.

طوفان سایتوکین (cytokine storm) یک واکنش غیرطبیعی ایمنی است. این واکنش نوعی سندرم پاسخ التهابی سیستمیک است و با علائم مانند تب، خستگی، بی‌اشتهایی، درد مفاصل، تهوع، استفراغ، اسهال، عوارض پوستی، تنفس سریع، تپش قلب، افت فشار خون، تشنج، سردرد، توهم و لرزش همراه است.

سایتوکین‌ها پروتئین‌های محلول در آب است که توسط سلول‌های مختلف تولید شده و وظیفه انتقال پیام بین سلول‌ها را بر عهده دارد.

علاوه بر این محققان توانستند مسیری موسوم به JAK1/STAT3 را شناسایی کنند که هنگام ابتلاء به کووید -۱۹ میزان آنزیم SETDB2 را در ماکروفاژها تنظیم می‌کند و امیدوارند با استفاده از این مسیر بتوانند روش‌های درمانی مؤثری را برای کاهش شدت علائم کووید -۱۹ در افراد دیابتی توسعه دهند.

بر اساس آخرین آمار، تاکنون ۲۲۲ میلیون و ۷۳۸ هزار و ۸۶۶ نفر در جهان به کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند که از این میان ۱۹۹ میلیون و ۲۵۵ هزار و ۶۱۵ نفر بهبود یافتند و چهار میلیون و ۵۹۹ هزار و ۵۳۴ نفر جان خود را از دست دادند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه PNAS منتشر شده است.

منبع: ایرنا