۳ مطالبه مهم از شهردار آینده اصفهان

یک دکترای برنامه‌ریزی شهری گفت: سه مطالبه مهم از شهردار آینده اصفهان توجه و اقدام برای "زیست‌پذیری، رقابت‌پذیری و آرامش شهری" است.

رضا مختاری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شهر اصفهان چند مشکل اساسی دارد که برای فائق آمدن به آنها باید نگاهی به برنامه‌های توسعه آینده شهر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین سند شهر اصفهان سند افق ۱۴۰۴ است که برخی رئوس را برای اصفهان با مطالعات زیاد به عنوان برنامه ریزی راهبردی در نظر گرفته است، افزود: سند ۱۴۰۴ دو چشم‌انداز برای اصفهان دارد؛ نخست اینکه چه کنیم تا اصفهان شهری زیست پذیر شود و دوم اینکه برای رقابت پذیر شدن شهر چه باید کرد.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری تصریح کرد: معتقدم در حال حاضر اصفهان از نظر شاخص‌های زیست‌پذیری دچار چالش‌های اساسی است؛ آلودگی، کمبود آب، وضعیت خاک، فرونشست زمین، شرایط فعلی هوا حتی آلودگی نوری از جمله مشکلاتی است که اصفهان از آنها رنج می‌برد، زیرا شاخص‌های کیفیت زندگی، مطلوبیت لازم را در این شهر زیبا و تاریخی ندارد.

وی با بیان اینکه برای ارتقای شاخص‌های کیفیت زندگی باید به زیست پذیری دست یابیم، ادامه داد: شهرهای موفق جهان زیست پذیر هستند یعنی برای شهروندان آن قابل زیست است، وقتی یک شهر هوای پاک و سالم ندارد یعنی زیست پذیر نیست و شاخص‌های آلودگی در آن بالا است.

مختاری با اشاره به اهمیت رقابت پذیری شهر، گفت: آیا اصفهان توانسته جایگاه واقعی خود را در زمینه گستره توریسم، درآمدهای پایدار و رقابت با سایر شهرها و امکانات و خدمات در سطح جهانی پیدا کند؟، آیا توانسته از شهرهای خواهرخوانده خود الگوهای مطلوب را دریافت کرده و به عنوان شهر خوب در عرصه ملی و بین‌المللی ایفای نقش کند؟

وی که معتقد است اصفهان در حال حاضر یک شهر رقابت پذیر نیست، ادامه داد: با بهره برداری از پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی انتظار می‌رود اصفهان شهر رویداد محور شود و شاهد رویدادهای ملی و بین المللی و جایگاه شاخص باشیم.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری با تاکید بر موضوع داشتن آرامش شهری، اظهار کرد: امروز یک تئوری جدید در دنیا ارائه شده به نام شهرهای آرام و شهرهای بدون استرس که در اصفهان وجود ندارد؛ متأسفانه شهر ما استرس‌زا شده و همه فعالیت‌ها در شهر بر محور سرعت انجام می‌شود به طوری که شتاب آلودگی به یک فرهنگ تبدیل شده و در ترافیک شهر مشهود است و روح آرام در شهر حاکم نیست.

وی تصریح کرد: یک شهردار خوب باید به این موضوع توجه کند زیرا در اتحادیه بین المللی شهرهای جهان آخرین تئوری آرامش شهری است، شهروندان شهری می‌خواهند که به آرامش باز گردد، البته نه به معنای کند شدن خدمات بلکه معتقدیم خدمات باید الکترونیک، شفاف و پرسرعت باشد، اما مردم آرامش داشته باشند.

مختاری تاکید کرد: انتظار می‌رود اصفهان به شهر آرام تبدیل شود و شهروندان روح آرامش را در آن درک کنند و استرس‌های زندگی روزمره آنها کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: شهردار با برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی می‌تواند فضای شهری را تا حد زیادی کم استرس کند و جرم و جنایت را در فضای شهری کاهش دهد تا شهری امن و ایمن داشته باشیم.

کد خبر 520318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.