عبور از مرزهای زمینی به عراق ممنوع شد

رییس ستاد اربعین با بیان اینکه کشور عراق فقط مجوز برای ۳۰ هزار زائر آن‌هم از مسیر هوایی را صادر کرده است، گفت: عبور از مرزهای زمینی ممنوع است و دولت عراق برای متخلفان مجازات‌هایی اعمال می‌کند.

به گزارش ایمنا، حسین ذوالفقاری روز دوشنبه -۱۵ شهریورماه- پس از نشست ستاد اربعین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نحوه اعزام زائر به مراسم اربعین چند ماه قبل با توجه به روند بیماری در دستور کار مسئولان مربوطه در کشور ما و عراق قرار گرفت و با توجه به وضعیتی که بود وزارت بهداشت دو کشور اقدام کردند.

وی افزود: این موضوع در کمیته امنیتی اجتماعی و ستاد ملی اربعین با حضور مسئولان وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گرفت و این پیشنهاد مطرح شد که افرادی که واکسن دریافت کردند و فاقد بیماری زمینه‌ای هستند در مراسم اربعین در صورت موافقت کشور عراق شرکت کنند. در ادامه این موضوع در ستاد ملی مدیریت مبارزه با کرونا مطرح شد که در صورت موافقت دولت عراق، مردم در مراسم اربعین امسال شرکت کنند.

رئیس ستاد اربعین خاطرنشان کرد: در این زمینه دستورالعمل کاملی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی تهیه شد و مواردی را در کشور عراق باید مورد توجه قرار بگیرد هم در قالب دستورالعملی مشخص شد.

ذوالفقاری ادامه داد: وزارت بهداشت و وزارت کشور عراق با حضور مسئولان سفارت ما در این کشور جلسه تشکیل دادند و با حضور ۳۰ هزار زائر ایرانی موافقت کردند و قرار شد این موضوع نهایی شود.

وی تصریح کرد: روز گذشته بر اساس اعلام سفارت ایران در عراق، دولت عراق موافقت کرد حداکثر ۳۰ هزار ایرانی می‌توانند در مراسم اربعین شرکت کنند. زائران باید ۷۲ ساعت قبل از سفر تست منفی پی سی آر داشته باشند و این سفر هرگز از مرز زمینی انجام نخواهد شد.

رئیس ستاد اربعین افزود: با در نظر گرفتن اولویت‌های سلامت مقرر شد یک‌هزار نفر در قالب موکب داران که همه ساله در عراق فعالیت می‌کردند و همچنین کمیته‌هایی که وظایفی در عراق دارند، ساماندهی شوند. ساماندهی ۳۰ هزار نفر قابل توزیع در کل کشور نبود و می‌توانست تبعیض‌هایی را به همراه داشته باشد.

ذوالفقاری تصریح کرد: تصمیم دیگر این بود افرادی که به عراق اعزام می‌شوند فاقد بیماری زمینه‌ای باشند و اولویت با کسانی باشد که واکسن را دریافت کرده باشند و آزمایش پی سی آر آنان منفی باشد. برای برگشت هم قرار شد از همه این افراد تست پی سی آر رایگان گرفته شود تا مشکلی نداشته باشند.

به گفته وی، اگر افرادی حین برگشت مریضی داشته باشند، قرنطینه می‌شوند.

رئیس ستاد اربعین درباره بسته شدن سامانه سماح برای نام نویسی زائران اربعین گفت: ثبت نام اولیه مبنای قولی بود که در عراق برای حضور ایرانی‌ها داده شده بود. به همین منظور و برای از دست نرفتن فرصت، ثبت نام مشروط انجام شد تا در صورت موافقت عراق این آمادگی را داشته باشیم.

ذوالفقاری با بیان اینکه ویزای زائران مجانی است، گفت: قرار شد کمیته‌ها بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده لیست‌ها را در اختیار ستاد مرکزی اربعین قرار دهند. سفارت عراق هم برای صدور ویزا هماهنگی کند که تاکنون هنوز دستورالعملی برای سفارت ایران در عراق صادر نشده است و باید در این زمینه رایزنی کنیم.

وی ادامه داد: کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین که کار اسکان و تغذیه را انجام می‌دهد و سال‌های گذشته اعزام می‌شدند، کاملاً شناسایی شده هستند و برای همان موکب داران قبل، سهمیه گذاشته شد تا این افراد که امکانات و مکان‌هایی در داخل عراق دارند بتوانند زائران را حمایت کنند.

رئیس ستاد اربعین در پاسخ به این پرسش که آیا عراق نوع خاص واکسن تزریقی کرونا را معتبر می‌داند یا نه، گفت: برای عراق اصلاً بحث واکسن مطرح نیست و فقط زائر ۷۲ ساعت قبل از ورود به این کشور باید تست پی سی آر منفی داشته باشد. اما وزارت بهداشت ایران اولویت را بر داشتن واکسن می‌داند.

ذوالفقاری اضافه کرد: سازمان هواپیمایی هم در نشست امروز برای اعزام زائران اعلام آمادگی و عنوان کرد که قیمت‌های پرواز همان هزینه است و شاهد افزایش قیمت در پروازها نخواهیم بود.

به گفته وی، اعزام زائران به عتبات از طریق ۶ فرودگاه در سراسر کشور خواهد بود.

رئیس ستاد اربعین با تاکید بر اینکه مرزهای زمینی کاملاً بسته است، گفت: هیچ کس به سمت مرزهای زمینی حرکت نکند چون هیچ خدماتی به عنوان موکب‌داران در مرزهای کشور امسال انجام نخواهد شد. دولت عراق به هیچ وجه با تردد زمینی موافقت نکرده است اگر ورود خلاف مقررات از طریق مرزها انجام شود مشکلاتی برای دوستان به همراه خواهد داشت. چنانچه در داخل کشور عراق تحویل مقامات این کشور شوند مجازات‌های خاصی خواهد داشت.

منبع: ایرنا

کد خبر 519975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    0 0
    يعني چي.كي ثبت نام انجام شد. يعني اينجاهم پارتي بازي و فاميل بازي . سردار سليماني كجايي كه ببيني به عاشقاي امام حسين اجازه ورود نميدن. خدارحمتت كنه تا زماني كه بودي هيچ كس حق نداشت جلوي عاشقاي امام حسين رو بگيره.كاملاهمه در امنيت بودند.
    • محمد IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      1 1
      بخاطر کرونا بستن چرا نمیخوای بفهمی؟؟؟؟ بعدش زمان سردار سلیمانی کرونا نبود... یه ذره تو عمر شریفت فکر کن
  • محمد IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    1 0
    ۲۹ ایرانی در مرزها فوت کردن...حالا هی بگید در مراسم امام حسین کرونا وجود نداره...