اثر ویتامین D در افزایش تیتر آنتی بادی ناشی از واکسیناسیون

عضو کمیته علمی ستاد کرونا یکی از روش‌های مهم برای ارزیابی پاسخ به واکسیناسیون را ارزیابی ایمنی هومورال با اندازه‌گیری تیتر آنتی بادی علیه ویروس کرونا سارس دو دانست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا ناجی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

"واکسیناسیون علیه ویروس کرونا سارس -۲ در طول همه گیری کووید -۱۹ به سرعت در حال پیشرفت است. یکی از روش‌های مهم برای ارزیابی پاسخ به واکسیناسیون، ارزیابی ایمنی هومورال با اندازه‌گیری تیتر آنتی‌بادی علیه ویروس کرونا سارس دو است. شناسایی عواملی که بر واکنش هومورال تأثیر می‌گذارد بسیار مهم است تا بتوان پاسخ‌های واکسیناسیون را بهبود بخشید یا گروه‌های آسیب پذیر را که ممکن است نیاز به دوز بوستر واکسن داشته باشند شناسایی کرد.

تأثیر پارامترهای شاخص تن‌سنجی (سن، توده بدنی)، سیگار کشیدن، دیابت، فشار خون، مصرف داروهای استاتین (داروهای کاهنده چربی کلسترول) و سطح ویتامین دی و DHEAS، هورمون استروئیدی که با افزایش سن کاهش می‌یابد و نشانه از پیری است، روی تیتر آنتی‌بادی بررسی شده است.

در مطالعه‌ای ۷۱۲ نفر سه ماه پس از دوز دوم واکسن فایزر بیوان‌تک برای بررسی آنتی‌بادی‌های ضد ویروس سارس -دو مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تیتر آنتی‌بادی با سن و جنس مذکر مرتبط هستند و این دو عامل اثر منفی بر تیتر آنتی‌بادی دارند. آنالیز اثر سن و جنس باهم نیز نشان داد که از چهل سالگی مردان سطح آنتی‌بادی کمتری نسبت به زنان داشتند. DHEAS، نشانگر پیری با تیتر آنتی‌بادی ارتباط نداشت.

سیگار کشیدن همچنین با تیتر آنتی‌بادی پایین همراه بود، در حالی که افراد چاق پاسخ آنتی‌بادی متفاوتی در مقایسه با افراد با وزن طبیعی نداشتند. اگرچه در افراد دیابتی و پرفشاری خون، تیتر آنتی‌بادی گرایش به کاهش داشتند اما خیلی تأثیر گذار نبود. سطح بالاتر ویتامین دی با تیتر آنتی‌بادی بالاتر همراه بود.

نتیجه گیری:

سن، جنس مذکر و سیگار کشیدن بر تیتر آنتی‌بادی تأثیر منفی می‌گذارد در حالی که ویتامین دی با افزایش تیتر آنتی‌بادی علیه کرونا سارس -۲ همراه است. "

اثر ویتامین D در افزایش تیتر آنتی بادی ناشی از واکسیناسیون

اثر ویتامین D در افزایش تیتر آنتی بادی ناشی از واکسیناسیون

کد خبر 519936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.