راهبردهای حکمروایی خوب برای آینده شهرها ترسیم شود

استادیار و عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه یزد با تاکید بر لزوم تغییر گفتمان و دیدگاه مدیران شهری نسبت به شهروندان، گفت تا وقتی مبنا در شهرداری‌ها و نظام شهرسازی ایران، اقتصاد محور بوده و جایگاه انسان در پروژه‌ها اولویت نداشته باشد، هر چه در شهر پیاده‌راه‌سازی بشود باز هم اقدام اساسی نشده است.

محسن رفیعیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تفاوت شهرهای امروزی با شهرهای دیروزی، اظهار کرد: تفاوت شهرها در توجه به انسان است؛ شهرهای دیروز انسان‌مدار بودند اما شهرهای امروز تکنولوژی محور هستند.

وی تصریح کرد: باید مبتنی بر زمینه‌های گذشته، به آینده شهرها فکر کنیم و اینکه آیا شهرهای آینده مغلوب تکنولوژی خواهد بود؟ بنابراین تاکید بر آن است که باید گفتمان و دیدگاه مدیران شهری نسبت به شهروندان تغییر کند.

استادیار و عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه یزد با تاکید بر لزوم پیاده راه کردن بخشی از محورهای شهری کلانشهرها برای افزایش حضور پذیری شهروندان در محیط شهری، ادامه داد: باید جایگاه انسان در سیاست‌های کلانشهری و ترسیم راهبردهای آینده شهرها مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: تا وقتی مبنا در شهرداری‌ها و نظام شهرسازی ایران، اقتصاد محور باشد، انسان در پروژه‌ها اولویت نداشته باشد و تنها در تغییر کاربری‌ها اقدام شود، هر چه پیاده‌راه سازی در معابر شهر انجام شود، باز هم اقدام اساسی نشده است.

رفیعیان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تحت تأثیر انقلاب صنعتی فکر کنیم به دلیل ضعف‌های بسیار آن با مشکلاتی مواجه خواهیم شد بنابراین برای آینده شهرهای ایران باید راهبردهای حکمروایی خوب مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه موضوع اصلی روز جهانی شهرها ایجاد شهر پایدار و در نتیجه زندگی بهتر شهری است، اظهار کرد: شهر پایدار انسان را به تعریف واقعی خود نزدیک کرده و حیات طیبه را رقم می‌زند که در این راستا باید نظریه‌پردازان نظریات مناسب را تولید کنند.

کد خبر 519908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.