وضعیت بازارهای نابسامان ضدکرونایی

با وجود آسیب‌های فراوانی که شیوع کرونا برای کسب‌وکارها داشته است نباید از فرصت‌هایی که برای برخی صنایع و مشاغل به وجود آورد غافل شد. بحرانی که ترکیبی از خطر و فرصت را برای بخش‌های مختلف اقتصادی به وجود آورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کرونا ویروسی است که به غیر از نشانه گرفتن جان و سلامت مردم، اقتصاد و کسب‌وکارهایی را تحت تأثیر خود درآورد که تا پیش از شیوع آن در شرایط مطلوبی به سر می‌بردند. در این میان گفته می‌شود این ماجرا برنده‌هایی نیز در همه نقاط جهان داشته است. صنایع و مشاغلی که از همان آغاز وضعیت متفاوتی نسبت به سایر کسب‌وکارها داشته‌اند مانند صنایع بهداشتی و دارویی، اقلام توصیه شده برای تامین ایمنی بدن و داروهای گیاهی که هرکدام در طول این روزهای کرونایی در زمان شدت یافتن تقاضا، گرانی بیشتری را هم تجربه کرده‌اند.

اما در ایران گویا وضعیت متفاوت است و همچنان پس از گذشت نزدیک به دو سال، تبلیغ یک کالای مفید برای مقابله با کرونا، به کمبود و گرانی آن منجر می‌شود به طوری که با وجود تعلیق درآمدزایی سایر مشاغل، شاهد شدت گرفتن تولید و فروش برخی کالاهایی هستیم که مردم بیش از گذشته خریدار آن شده‌اند.

افزایش تقاضا برای دارو و مواد بهداشتی

صنعت مواد غذایی، صنعت دارویی و صنعت مواد بهداشتی جزء صنایعی هستند که با افزایش تقاضا روبه‌رو شده‌اند. این تقاضا برای مواد غذایی فاسد نشدنی، کنسروها و وسایل بهداشتی و ضدعفونی‌کننده و شوینده‌ها همچنین داروهای مکملی که به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری مصرف می‌شوند افزایش داشته است.

بر این اساس به دنبال افزایش تقاضا برای مواد شوینده و پاک‌ کننده‌ها، مراکزی چون داروخانه‌ها، عطاری‌ها و فروشندگان لوازم بهداشتی هم جزء کسب‌وکارهایی محسوب می‌شوند که تقاضا برای محصولاتشان افزایش داشته است اینچنین که با وجود کاهش درآمدزایی در سایر صنایع، شاهد شدت گرفتن تولید و فروش شرکت‌هایی بوده‌ایم که مردم وابسته به محصولات آن‌ها هستند به خصوص تولیدهای صنعت دارویی به این دلیل که مردم به منظور پیشگیری و حفظ سلامتی خود به تولیدات آن نیازمند هستند، شرایطی خاص‌تر نسبت به همه صنایع دارد.

در رابطه با رونق صنایع دارویی و بهداشتی در دوران شیوع ویروس کرونا رضا بحرینی که از داروسازان اصفهان است به خبرنگار ایمنا می‌گوید: روند عرضه اقلام دارویی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد با اقلام بهداشتی کاملاً متفاوت است به این دلیل که افزایش تقاضا برای محصولات بهداشتی همراه با گرانی آن‌ها است اما دارو هر میزان که افزایش تقاضا داشته باشد بر اساس نرخ مصوب عرضه می‌شود و به دلیل درخواست زیاد دارویی گران‌تر نمی‌شود مگر آنکه در قیمت مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت آن دارو تغییراتی به وجود آمده باشد.

وی ادامه می‌دهد: از طرفی برای کنترل کردن شرایط دارویی و ممانعت از کمبود دارو در داروخانه‌ها، این اقلام معمولاً در شرایط کمیابی به صورت سهمیه بندی به ما تحویل داده می‌شد ضمن آنکه خرید از شرکت‌های دارویی را به طور نقدی و یا با مهلت بسیار اندک انجام می‌دهیم.

این فعال ادامه می‌دهد: البته قبل از این شرایط هم بحران‌هایی چون نبود رشد قیمت دارو متناسب با نرخ تورم، کاهش ارزش پول، افت مالی مردم، افزایش تعداد داروخانه‌ها، رشد مالیات و سایر هزینه‌های داروخانه‌ها و مهم‌تر از همه نسیه فروشی طولانی‌مدت به سازمان‌های بیمه‌گر باعث کاهش درآمد داروخانه‌ها شده بود که با شیوع ویروس کرونا این شرایط نامطلوب شدت بیشتری گرفت به طوری که هم اکنون، تعداد زیادی از داروخانه‌ها با بحران مالی دست‌به‌گریبان هستند.

رونق خوراکی‌های ضد کرونایی

از جمله مشاغل دیگری که تحت تأثیر شیوع کرونا رونق یافتند کسب و کارهایی مرتبط با فروش اقلام عطاری مانند اسپند، کندر، آویشن، پودر زنجبیل و داروهای گیاهی سفارش شده برای مقابله با ابتلای ویروس هستند. هر کالایی که با عنوان ضد عفونی کننده و تقویت کننده سیستم ایمنی در عطاری‌ها موجود است متقاضی فراوان داشته و البته نرخ‌ها نیز نسبت به قبل بالاتر رفته است همچنین انتشار اخباری در خصوص تقویت سیستم ایمنی و خوردن ویتامین کافی خصوصاً ویتامین c برای مقابله با کرونا سبب شده است قیمت پرتقال و لیمو شیرین افزایش قیمت بالایی داشته است.

اخیراً سیب و هویج نیز به دلیل رشد تقاضا با نرخ بالایی مواجه شد به طوری که به دلیل توصیه به مصرف آن در دوران کرونا به یک باره با تقاضای زیاد مواجه شد. هویجی که قیمت آن به دلیل تقاضای زیاد تا کیلویی ۳۰ هزار تومان هم افزایش یافت در صورتی که تا پیش از آن نرخ هویج پایین و تقاضای برای آن بسیار اندک بود که خوشبختانه پس از گذشت چند روز این موضوع کنترل شد اما بلدرچین و بوقلمون هم که از جمله پروتئین‌های توصیه شده برای دوران کرونایی محسوب می‌شوند به دلیل تقاضای بالا با گرانی روبرو بوده است.

تقاضای بالا به معنای گرانی کالا

رضا شایان، کارشناس اقتصادی در رابطه با گرانی برخی از اقلام مقابله با کرونا به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تعیین کننده نرخ هر کالایی تقاضای آن است؛ به طوری که با پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه، قیمت‌ها روند صعودی پیدا می‌کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: حال چنین امری در کشور ایران، بسیار سابقه‌دار و در همه بازارها از طلا و مسکن گرفته تا هویج خود را نشان داده است. فضای روانی ایران طوری است که با شایعه‌ای کوچک در رابطه با موضوعی خاص، می‌توان بازار یک کالا را راکد کرد یا رونق بخشید.

این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد: اکنون زمانی که این موضوع تا حدودی واقعیت هم داشته باشد و با سلامت افراد مرتبط باشد با شدت بسیار بیشتری، آن کالا متقاضی پیدا می‌کند. مثل ماجرای گرانی هویج که اخیراً با آن روبرو شدیم. با توصیه‌ای که برای مصرف آن در حد اعتدال در دوران کرونا انجام گرفت خرید این محصول افزایش زیادی یافت و نرخ آن چند برابر شد همچنین محصولات بهداشتی مانند ماسک و مواد شوینده که در اوایل شیوع کرونا کمیاب و گران شده بود که دلیلی جز تقاضای بالا برای این محصولات نداشت ولی به مرور زمان، با اعتدال یافتن در خرید این محصولات و عرضه بیشتر به بازار شرایط بهتر شد.

شایان یادآور می‌شود: چنین فرمولی بر همه بازارها حاکم است این گونه که تقاضای بالا مساوی با کمیابی و افزایش نرخ هر کالایی است بنابراین با چنین رفتارهایی است که با پدیده‌ای تحت عنوان نابسامانی بازارها روبرو می‌شویم و کم و بیش در هر برهه‌ای دریکی از بازارها پدیدار می‌شود. و البته بی مدیریتی‌ها و فقدان نظارت کافی و لازم در شدت یافتن این روند نقش مهمی دارد.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 519873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.