مهرطلبی چیست؟ + تشخیص، علائم و درمان اختلال خود تخریبی

اختلال مهرطلبی یا خود تخریبی از جمله اختلال های شخصیتی است که امروزه برخی افراد را درگیر کرده است. آگاهی درباره چیستی، تشخیص، علائم، نشانه ها، درمان، عوارض و خسارات ناشی از اختلال مهرطلبی برای مبتلایان لازم است.

به گزارش ایمنا، مهر طلبی یکی از پررنگ‌ترین تیپ‌های شخصیتی است که در زندگی افراد مشکلات مختلفی ایجاد می‌کند. بیماران در این اختلال تا جایی پیش می‌روند که دچار افسردگی و پریشانی شده و از روند زندگی عادی خود خارج می‌شوند. این اختلال می‌تواند آسیب بزرگی به فرد در حیطه ازدواج، روابط اجتماعی و تربیت کودک وارد کند. مهر طلبی با ایجاد آسیب در افراد به نوعی اختلال تبدیل می‌شود که با انجام راهکارهایی همچون تقویت اعتماد به نفس، تقویت قدرت نه گفتن و جلوگیری از پاسخ‌های عجولانه و بدون تفکر قابل درمان است.

اختلال مهر طلبی چیست؟

در زمانی که مهر در فرد از حد تعادل خارج شود به صورتی از تیپ شخصیتی به نوعی اختلال تغییر شکل پیدا می‌کند. در این اختلال افراد به دلیل عدم توانایی در نه گفتن به صورتی عجولانه پاسخ می‌دهند به طوری که خودکار و گاه از روی عادت و غیر ارادی به هر خواسته‌ای جواب مثبت و بدون تفکر ارائه می‌دهند. آنها به صورتی دچار این اختلال می‌شوند که پاسخ هرگونه نه به دیگران می‌تواند در آنها احساس گناه و غم ایجاد کند. اختلال مهر طلبی یکی از چند اختلال‌هایی است که مبتلایان را در حیطه‌های ارتباطی زندگی، دچار خطا و اشتباه می‌کند. این اختلال ریشه بسیاری از بیماری‌ها و آسیب‌ها در زندگی افراد است. این بیماری زیر مجموعه افسردگی است و نوعی خود تخریبی، تنفر از خود، خود کم بینی و ترس به شمار می‌رود.

تشخیص ایجاد اختلال مهر طلبی

مبتلایان به اختلال مهر طلبی به افراد مختلف با محبت و لطف بی نهایتی برخورد می‌کنند تا بتوانند رضایت آنها را جلب کنند و بعد برای حفظ این رضایت به باج دهی و در نهایت ایجاد آزردگی در خود می‌رسند. این افراد بسیار صبور، فداکار، مهربان و با محبت و همچنین نیازمند توجه و لطف دیگران هستند. این افراد خود را همیشه موظف می‌دانند که کارهایی که دیگران از آنها تقاضا می‌کنند را به درستی و کامل انجام دهند و هرگز در جواب تقاضای آنها پاسخ منفی ندهند. برای آگاهی از صحت و شدت ابتلاء به این اختلال می‌توان به مراکز درمانی و مشاوره‌ای مراجعه کرد و یا با پاسخ به تست روانشناسی مهر طلبی از شرایط خود اطلاع حاصل کرد.

مهرطلبی چیست؟ + تشخیص، علائم و درمان اختلال خود تخریبی

علائم ایجاد اختلال مهر طلبی

گوش دادن به مشکلات دیگران، مراقبت افراطی و وظیفه گونه از اطرافیان، پاسخ‌های همیشه مثبت، مهربانی همیشگی، عذاب وجدان در مقابل نه گویی، آشفتگی پس از کاهش رضایت دیگران، سعی بی نهایت در خوشحال کردن دیگران و اولویت قرار دادن دیگران در زندگی خود از علائمی است که افراد مبتلا به مهر طلبی با آن شناخته می‌شوند. این افراد به باج دهی مشهور هستند و دائماً در آشوب و پریشانی قرار دارند. عزت نفس و استقلال پایین آنها باعث می‌شود که در مسیر نادرستی قرار بگیرند.

تفاوت افراد مهربان با افراد مهر طلب

در افراد مهربان باید نکاتی را به دقت بررسی کرد که متمایز از مبتلایان به مهر طلبی است. افراد مهربان همیشه خود را به پاسخ‌های مثبت موظف نمی‌دانند و با از دست دادن توجه دیگران به عذاب و گناه نمی‌رسند. این افراد تشنه محبت کردن دیگران نیستند بلکه خودشان از محبت به دیگران لذت می‌برند در حالی که در افراد مهر طلب این به نوعی بیماری منجر شده و هرگز مانند رویه افراد مهربان به نظر نخواهد رسید.

درمان اختلال مهر طلبی

مبتلایان به اختلال مهر طلبی می‌توانند از راه‌های مختلفی برای درمان اقدام کنند. این افراد باید با تمرین و تفکر به درمان سریع‌تر خود کمک کنند. به تأخیر انداختن پاسخ‌ها، تفکر در مقابل خواسته‌ها، بررسی جوانب پاسخ و اعلام پاسخ نهایی از مراحلی است که فرد باید برای ارائه پاسخ تمرین کند. در این مسیر ابتدا فرد باید منفعت و ضرری که از نه یا بله گفتن در این درخواست‌ها به خودش می‌رسد را به خوبی تجزیه و تحلیل کند. اگر به دلیل ناراحتی دیگران یا غم ناشی از پاسخ به بله گفتن سوق پیدا می‌کند، باید بداند هنوز به اختلال مهر طلبی مبتلا است. فرد در این موارد باید بداند نه گفتن با صراحت با بی ادبی تفاوت دارد و حتی گاهی نوعی احترام نیز محسوب می‌شود.

مهرطلبی چیست؟ + تشخیص، علائم و درمان اختلال خود تخریبی

آسیب اساسی مهر طلبی بر ازدواج و فرزند پروری

ازدواج با افرادی که مبتلا به اختلال مهر طلبی هستند شاید در نگاه اول با محبت‌های مداوم دل نشین به نظر برسد اما در ادامه زوجین را با مشکلاتی گاهاً دائمی مواجه می‌کند، به این علت که افراد مبتلا به این اختلال گاهی به مرزی می‌رسند که از اطرافیان خود توقع دارند و اگر آن توقع برآورده نشود، حتماً رفتاری خصمانه و دشمنانه وجود فرد را فراگیر می‌گیرد و گاهاً به افسردگی می‌انجامد. این ازدواج دارای یک رابطه فرسایشی است که برای آرامش یک زندگی، سم بسیار قوی ای محسوب می‌شود، بنابراین بهتر است که زوج‌ها برای درمان به کلینیک‌های مشاوره رجوع کنند. همچنین در حیطه فرزندپروری بسیاری از والدین با تحقیر کودک و روابط نادرست با او باعث ایجاد اختلال مهر طلبی در کودک خود شده‌اند و او را در مسیری قرار می‌دهند تا با عذرخواهی‌های بی دلیل و بی جا به مهر ورزیدن‌های نادرست روی آورد. کودک باید ابتدا در محیط امن خانواده دوست داشته شدن را عمیقاً احساس کند و در این راستا به تقویت عزت نفس خود بپردازد تا در بزرگسالی از آسیب‌هایی چون مهر طلبی در امان بماند.

عوارض اختلال مهر طلبی

افرادی که در این اختلال به دیگران بدون کمی تفکر پاسخ مثبت می‌دهند می‌توانند عوارض بسیار زیادی را در زندگی خود پس از هر پاسخ مثبت تجربه کنند. این افراد در ازدواج‌ها با پاسخ‌های عجولانه به شکست بر می‌خورند و گاهاً به طلاق می‌رسند. در مسیرهای عاطفی به همسر و خانواده خود باج می‌دهند. در ارتباط‌های دوستانه و اجتماعی با سوءاستفاده مواجه می‌شوند و در نهایت با وجود این آسیب‌ها از ناتوانی خود در نه گفتن به نوعی افسردگی دچار می‌شوند. باید توجه داشت که از دست دادن مهر و رضایت دیگران می‌تواند این افراد را به پریشانی، اضطراب و پرخاشگری برساند و آرامش و شادی را از زندگی آنها سلب کند.

کد خبر 519568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.