۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
علائم هشدار دهنده زوال عقل

نشانه‌های هشدار دهنده زوال عقلی شامل ناتوانی در تشخیص گفتار، از دست دادن حافظه، دشواری در انجام کارهای روزمره، مشکلات جدید هنگام برقراری ارتباط و تغییرات خلقی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گاهی اوقات ذهن افراد مشغول پردازش فعالیت‌های مختلف در طول روز است بنابراین ممکن است آن‌ها جزئیات کوچک و مسائل کم اهمیت را فراموش کنند. همه افراد در گروه‌های سنی مختلف ممکن است این شرایط را تجربه کنند اما گاهی اوقات این مشکل شدیدتر و جدی‌تر می‌شود در این صورت نمی‌توان فعالیت‌های روزانه خود را به آسانی انجام داد. هر چه سن افراد بیشتر می‌شود خطر ابتلا به زوال عقل افزایش می‌یابد.

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که پیش از بروز زوال عقل، ممکن است فرد دچار علائم هشدار دهنده خاص شود. با وجود اینکه هیچ روش درمانی یا پیشگیری برای زوال عقل وجود ندارد اما می‌توان با درمان زودهنگام علائم آن را کنترل کرد. در ادامه به بررسی پنج نشانه هشدار دهنده اولیه زوال عقل می‌پردازیم:

ناتوانی در تشخیص گفتار

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که ناتوانی در تشخیص گفتار در یک محیط پر سر و صدا یکی از نشانه‌های اولیه هشدار دهنده بیماری زوال عقل است به طور کلی ناتوانی در تشخیص گفتار می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از اختلال شنوایی در نظر گرفته شود اما محققان معتقدند که این مشکل با زوال عقل نیز مرتبط است و افرادی که تلاش می‌کنند صداها را در محیط‌های شلوغ بشنوند دو برابر بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند.

از دست دادن حافظه

از دست دادن حافظه جزء علائم اولیه زوال عقل است در این صورت فرد به سختی می‌تواند اطلاعات را به یاد بیاورد البته افرادی که گاهی اوقات حادثه‌ای را فراموش می‌کنند و پس از گذشت زمان کمی آن را به یاد می‌آورند به زوال عقل مبتلا نشده‌اند بلکه فقط به دلیل افزایش سن درگیر این مشکل شده‌اند.

دشواری در انجام کارهای روزمره

یکی از بارزترین نشانه‌های هشدار دهنده زوال عقل کاهش توانایی در انجام و تکمیل وظایف روزمره است. فردی که در معرض خطر ابتلا به بیماری زوال عقل قرار دارد ممکن است چگونگی انجام بازی مورد علاقه خود یا نحوه کار با کامپیوتر را فراموش کند بنابراین لازم است هرگونه تغییر قابل مشاهده در توانایی افراد برای انجام وظایف روزمره به دقت بررسی شود.

مشکلات جدید هنگام برقراری ارتباط

افراد مبتلا به زوال عقل معمولاً در دنبال کردن یک گفت‌وگو دچار مشکل می‌شوند به طوری که ممکن است آن‌ها پس از اتمام یک مکالمه فراموش کنند که در مورد چه موضوعی صحبت کرده‌اند و حرف‌های پیشین خود را تکرار کنند. افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است لغات را به صورت اشتباه تلفظ کنند، واژگان اشتباه به کار ببرند یا هنگام صحبت کردن اشتباهات گرامری زیادی داشته باشند.

تغییرات خلقی

تغییرات ناگهانی خلقی یکی از علائم هشدار دهنده بیماری زوال عقل است به طوری که گاهی اوقات فرد احساس سرزندگی دارد در حالی که گاهی اوقات نیز احساس افسردگی و ناامیدی دارد. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که به افسردگی مبتلا هستند بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند.

کد خبر 519352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.