آیا زنان باردار می‌توانند واکسن سینوفارم بزنند؟

عضو کمیته علمی ستاد کرونا گفت: در حال حاضر دو دستورالعمل در خصوص واکسیناسیون زنان باردار در ایران توسط وزارت بهداشت صادر شده است که در آن توصیه به واکسیناسیون زنان باردار با دو واکسن آسترازنکا و سینوفارم پس از بررسی پرونده بالینی آنها شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا ناجی در اینستاگرام خود نوشت:

"در حال حاضر دو دستورالعمل در خصوص واکسیناسیون زنان باردار در ایران توسط وزارت بهداشت صادر شده است که در آن توصیه به واکسیناسیون زنان باردار با دو واکسن آسترازنکا و سینوفارم پس از بررسی پرونده بالینی آنها شده است. در دنیا مجوز زدن واکسن در دوره بارداری برای واکسن‌های فایزر و مادرنا و با الویت پایین‌تر آسترازنکا داده شده است.

اطلاعات موجود در مورد سینوفارم چین در زنان باردار برای ارزیابی اثر واکسن یا خطرات مربوط به واکسن در بارداری کافی نیست. با این حال، این واکسن یک واکسن غیرفعال با یک ماده تحریک کننده سیستم ایمنی یا ادجوانت است که به طور معمول در بسیاری از واکسن‌های دیگر با خصوصیات ایمنی خوب و بی‌ضرر در افراد عادی و از جمله در زنان باردار استفاده می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود اثربخشی واکسن سینوفارم در زنان باردار با زنان غیر باردار در سن مشابه قابل مقایسه باشد.

در همین حال، سازمان جهانی بهداشت استفاده از واکسن سینوفارم را در زنان باردار توصیه می‌کند، در صورتی که مزایای واکسیناسیون برای زنان باردار بیشتر از خطرات احتمالی باشد. برای کمک به زنان باردار برای مشارکت در این ارزیابی، باید اطلاعاتی کافی در مورد خطرات بیماری کووید ۱۹ در دوران بارداری به آنها ارائه شود، البته مزایای احتمالی این واکسیناسیون با محدودیت اطلاعات در زمینه اپیدمیولوژیک و اثر بخشی این واکسن در زنان باردار مواجه است. سازمان جهانی بهداشت آزمایش بارداری را قبل از واکسیناسیون توصیه نمی‌کند، همچنین تأخیر در بارداری یا در نظر گرفتن خاتمه بارداری به دلیل واکسیناسیون را هم اکیداً توصیه نمی‌کند.
خلاصه:
کارآزمایی بزرگ فاز سوم سینوفارم در چند کشور نشان داده است که دو دوز که در فاصله بیست و یک روز تجویز می‌شوند، دارای اثر ۷۹٪ در برابر عفونت علامت‌دار پس از چهارده روز یا بیشتر پس از تزریق دوز دوم است. اثر واکسن در برابر بستری شدن در بیمارستان هم به همین میزان بود که البته این اثر بخشی و کفایت در برابر ویروس‌های اولیه کووید یعنی ووهان تخمین زده شده است و نه واریانت‌های جدید و اطلاعاتی هنوز در مورد عملکرد این واکسن در برابر واریانت‌های جدید خصوصاً دلتا در دسترس نیست.

این کارآزمایی برای نشان دادن اثربخشی در برابر بیماری‌های شدید در افراد مبتلا به بیماری‌های همراه، در دوران بارداری یا در افراد شصت سال به بالا طراحی و محاسبه نشده است. زنان در این کارآزمایی کمتر شرکت کردند و میانگین مدت زمان پیگیری افراد واکسینه در آن زمان، ۱۱۲ روز بود.
دو کارآزمایی کارآمد دیگر در دست انجام است اما اطلاعات هنوز در دسترس نیست. "

آیا زنان باردار می‌توانند واکسن سینوفارم بزنند؟

آیا زنان باردار می‌توانند واکسن سینوفارم بزنند؟

کد خبر 518265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.