مقایسه گوشی سامسونگ Galaxy A72 و Galaxy S20 FE+ لیست جزئیات

خرید گوشی موبایل برای خیلی از کاربران کار بسیار مشکلی است. مقایسه تلفن‌های همراه از نظر دوربین، سخت افزار، صفحه نمایش، طراحی و باتری می تواند به کاربران کمک کند تا انتخاب خوبی داشته باشند در این مطلب دو گوشی پرفروش سامسونگ Galaxy A72 و Galaxy S20 FE مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدت‌ها است که محصولات میان‌رده سامسونگ فاصله خود را با مدل‌های پرچمدار کم‌تر کرده‌اند و تبدیل به تجربه جمع‌وجوری از نمونه‌های گران‌قیمت خود شده‌اند. بهبود کارایی یک خانواده و افزودن امکانات جدید در همان قالب نیز رویکرد دیگر سامسونگ است. اگر چه این فاصله‌های نزدیک همواره به قیمت سردرگمی خریداران تمام شده است، اما با کمی حوصله و یک مقایسه‌ی مناسب می‌توان به نتیجه‌ی دلخواه دست یافت. در ادامه به بیان مشخصات و مقایسه پرچم داران گوشی سامسونگ Galaxy A72 وGalaxy S20 FE پرداخته شده است.

مقایسه Galaxy S20 FE و Galaxy A72 از نظر دوربین

Galaxy A72

Galaxy S20 FE

دوربین اصلی

۶۴ مگاپیکسل

۱۶ مگاپیکسل

لنز اولتراواید

۱۲ مگاپیکسل

۱۲ مگاپیکسل

سنسور تله فوتو

هشت مگاپیکسل

هشت مگاپیکسل

لنز ماکرو

پنج مگاپیکسل

-

دوربین سلفی

۳۲ مگاپیکسل

۳۲ مگاپیکسل

از نظر دوربین Galaxy S20 FE مجهز به دوربین عریض ۱۲ مگاپیکسل، دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسل و یک لنز تله فوتو هشت مگاپیکسلی با توان بزرگ‌نمایی اپتیکال سه برابر است. همچنین S20 FE به لطف پردازنده قوی در بخش فیلم‌برداری نسبت به Galaxy A72 برتری دارد.

Galaxy S20 FE می‌تواند با دوربین پشت و سلفی با وضوح 4K و نرخ 60fps فیلم‌برداری کند. در مقابل Galaxy A72 همراه با چهار دوربین وارد بازار شده است که یکی از آن‌ها حسگر ماکرو با توان پنج مگاپیکسل است که Galaxy S20 FE فاقد دوربین ماکرو است که این یکی دیگر از تفاوت‌های مهم در بخش دوربین این دو گوشی است. سه دوربین دیگر Galaxy A72 نیز به ترتیب یک لنز اصلی با ۶۴ مگاپیکسل، لنز فوق عریض با ۱۲ مگاپیکسل و در نهایت لنز تله فوتو با توان هشت مگاپیکسل است.

هر دو مدل نیز از دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسل استفاده می‌کنند. همچنین Galaxy A72 از فناوری‌های فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF)، سیستم لرزشگیر نوری (OIS) و ترکیب چهارگانه پیکسل‌ها (tetra-binning) نیز پشتیبانی می‌کند.

مقایسه گوشی سامسونگ Galaxy A72 و Galaxy S20 FE+ لیست جزئیات

مقایسه Galaxy S20 FE و Galaxy A72 از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

Galaxy A72

Galaxy S20 FE

چیپست

Qualcomm SM7125 Snapdragon 720G

Qualcomm SM8250 Snapdragon 865

پردازنده گرافیکی

Adreno 618 GPU

Adreno 650 GPU

سیستم عامل

اندروید ۱۱

اندروید ۱۰

رابط کاربری

One UI 3.1

One UI 3.1

تنوع حافظه

۱۲۸/۶ ،۱۲۸/۸ و ۲۵۶/۸

۱۲۸/۶ ،۱۲۸/۸ و ۲۵۶/۸

از نظر سخت افزاری Galaxy S20 FE در دو نسخه‌ی 4G و 5G به‌فروش می‌رسد که نسخه‌ی 4G از تراشه اختصاصی Exynos 990 سامسونگ بهره برده است و نسخه‌ی 5G از تراشه‌ی Snapdragon 865 قدرت می‌گیرد. همچنین این گوشی دارای پردازنده گرافیکی Adreno 650 است. سامسونگ این محصول را در دو نسخه با حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت عرضه کرده است که حافظه رم آن‌ها شش و هشت گیگابایت است.

در طرف دیگر Galaxy A72 از پردازنده Snapdragon 720G با فناوری ساخت هشت نانومتری از هشت هسته با پیکربندی ۲+۶ تشکیل شده است. دارای دو پردازنده ۲.۳ گیگاهرتزی Kryo 465 طلایی و شش پردازنده ۱.۸ گیگاهرتزی Kryo 465 نقره‌ای است. در کنار پردازنده مرکزی ، پردازنده گرافیکی Adreno 618 قرار گرفته است. سامسونگ Snapdragon 720G را در سه حافظه ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره سازی و شش گیگابایت رم, ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره سازی و هشت گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره سازی و هشت گیگابایت رم به بازار عرضه کرده است.

مقایسه گوشی سامسونگ Galaxy A72 و Galaxy S20 FE+ لیست جزئیات

از نظر نرم افزاری Galaxy S20 FE به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۱۰ و رابط کاربری One UI 2.5 به‌فروش می‌رسد؛ اما از تاریخ ۲۵ دسامبر (۵ دی‌ماه) انتشار به‌روزرسانی اندروید ۱۱ و رابط کاربری One UI 3.0 برای این گوشی هوشمند آغاز شد.

در مقابل Galaxy A72 به صورت پیش فرض با اندروید ۱۱ و آخرین پوسته سامسونگ یعنی One UI 3.1 عرضه شده است، این در حالی است که سامسونگ سه به روز رسانی عمده سیستم عامل و چهار سال به روز رسانی امنیتی را برای Galaxy A72 تعهد داده است.

مقایسه Galaxy S20 FE و Galaxy A72 از نظر صفحه نمایش

Galaxy A72

Galaxy S20 FE

نوع نمایشگر

Super AMOLED

Super AMOLED

سایز

۶.۷ اینچ

۶.۵ اینچ

رزولوشن

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰

تراکم پیکسلی

۳۹۴ پیکسل در هر اینچ

۴۰۷ پیکسل در هر اینچ

از نظر صفحه نمایش Galaxy A72 و Galaxy S20 FE مجهز به نمایشگر Super AMOLED است با این تفاوت که نمایشگر Galaxy S20 FE دارای سایز ۶.۵ اینچ و در مقابل Galaxy A72 دارای نمایشگر ۶.۷ اینچی است. صفحه نمایش Galaxy A72 از وضوح کیفیت FHD و نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز پشتیبانی می‌کند، در حالی که صفحه نمایش Galaxy S20 FE قادر به ارائه نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز است و همچنین مجهز به قابلیت نمایشگر همیشه روشن هم است و از بازه رنگی +HDR10 را نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین تراکم پیکسلی Galaxy A72 برابر با ۳۹۴ پیکسل در هر اینچ و در مقابل Galaxy S20 FE دارای تراکم پیکسلی ۴۰۷ پیکسل در هر اینچ است.

مقایسه گوشی سامسونگ Galaxy A72 و Galaxy S20 FE+ لیست جزئیات

مقایسه Galaxy S20 FE و Galaxy A72 از نظر طراحی ظاهری

Galaxy A72

Galaxy S20 FE

ابعاد

165x77.4x8.4 میلی‌متر

159.8x74.5x8.4 میلی‌متر

وزن

۲۰۳ گرم

۱۹۰ گرم

صدای استریو

دارد

ندارد

طراحی گوشی Galaxy S20 FE تلفیقی از زبان طراحی سری s20 و گلکسی Note20 است. در این گوشی نیز مشابه گوشی Note20، از پنل پشتی پلاستیکی و فریم آلومینیومی استفاده شده است. روکش پلاستیکی Galaxy S20 FE مانند دستگاه‌های میان‌رده و پایین‌رده براق نیست؛ بلکه طراحی آن به صورت مات است که علاوه بر حس خوبی که انتقال می‌دهد به‌راحتی دچار خط و خش نخواهد شد و آثار انگشت روی آن مشخص نیست.

Galaxy S20 FE در شش رنگ مختلف که عبارت‌اند از آبی، سبز، سفید، قرمز، صورتی و نارنجی در بازار عرضه شده است. همچنین مقاومت Galaxy S20 FE کاهش نیافته و این گوشی همچنان دارای استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گردوغبار است.

مقایسه گوشی سامسونگ Galaxy A72 و Galaxy S20 FE+ لیست جزئیات

در طرف دیگر Galaxy A72 از زبان طراحی مدرنی برخوردار است. قاب پشتی و فریم کناری Galaxy A72 از پلاستیک ساخته شده است که در کنار یکدیگر علاوه بر زیبایی که دارند، بسیار محکم نیز است. Galaxy A72 به نسبت نسل قبل خود یعنی A71 از همه ابعاد رشد داشته است و بزرگ‌تر شده است؛ Galaxy A72 دارای ابعاد ۱۶۵×۷۷.۴×۸.۴ میلیمتر و وزن ۲۰۳ گرم است که یک گوشی سنگین است.

مهمترین مشخصه Galaxy A72، گواهینامه IP67 است که به معنی ضد آب بودن این گوشی جذاب است، Galaxy A72 اولین تلفن سری A است که گواهینامه مقاومت در برابر آب دریافت می‌کند. سامسونگ Galaxy A72 در رنگ‌های سفید، مشکی، بنفش و آبی به بازار عرضه کرده است.

مقایسه گوشی سامسونگ Galaxy A72 و Galaxy S20 FE+ لیست جزئیات

مقایسه Galaxy S20 FE و Galaxy A72 از نظر باتری

Galaxy A72

Galaxy S20 FE

ظرفیت

پنج هزار میلی‌آمپر

چهار هزار ۵۰۰ میلی آمپر

فست شارژ

۲۵ وات

۲۵ وات

از نظر باتری Galaxy S20 FE دارای ظرفیت چهار هزار ۵۰۰ میلی آمپر است و از شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند اما متأسفانه سامسونگ از آداپتور شارژ ۱۵ واتی داخل جعبه استفاده کرده است و که اگر کاربران بخواهند از حداکثر ظرفیت شارژ سریع گوشی استفاده کنند باید آداپتور را جدا تهیه کنند. همچنین این گوشی از قابلیت شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند. باتری گلکسی S20 FE عملکرد خوبی در شارژ دهی ندارد و با استفاده معمولی یک روز کامل می‌تواند کاربر را همراهی کند و این در صورتی است که همیشه در حالت ۱۲۰ هرتزی باشد اگر که حالت ۶۰ هرتزی را انتخاب کنید مقداری مصرف باتری کمتر خواهد شد.

در مقابل Galaxy A72 مجهز به باتری قدرتمند تر پنج هزار میلی‌آمپر است که ۵۰۰ میلی آمپر از A52 بیشتر است. در نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز، باتری ۱۲۱ ساعت استقامت دارد و با نرخ تازه سازی ۹۰ هرتز، استقامت باتری به ۱۱۴ ساعت کاهش پیدا می‌کند. Galaxy A72 از وضعیت شارژ ساده‌تری به نسبت A52 برخوردار است و از شارژ ۲۵ وات پشتیبانی می‌کند.

مقایسه گوشی سامسونگ Galaxy A72 و Galaxy S20 FE+ لیست جزئیات

جمع‌بندی کلی از تفاوت شیائومی Galaxy S20 FE و Galaxy A72

تا اینجا به مقایسه Galaxy S20 FE با Galaxy A72 از نظر کیفیت دوربین، قدرت سخت افزاری و نمایشگر پرداخته شد. با وجود اینکه Galaxy S20 FE در بسیاری از ویژگی‌های کلیدی از Galaxy A72 پیشی می‌گیرد،اما در برخی موارد Galaxy A72 نسبت به Galaxy S20 FE برتری چشم گیری دارد. در نهایت این شما هستید که با توجه به مزایا و معایبی که از دو گوشی در این مقایسه به آن‌ها اشاره شد باید تصمیم خود را برای انتخاب یکی از آن‌ها با توجه به نیازتان بگیرید.

کد خبر 518087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.