پایدار کردن اقلیم چه اقداماتی نیاز دارد؟

محققان معتقدند کاهش آلودگی‌ها یکی از عوامل اصلی ثبات آب‌وهوا است.

به گزارش ایمنا، فعالیت‌های بشر همواره در راستای آسیب زدن به محیط‌زیست و اتمسفر کره زمین بوده است و کارشناسان بارها درباره عواقب آنها هشدار داده‌اند. یکی از مواردی که تحت تأثیر فعالیت‌های مخرب انسان‌ها بوده، اقلیم (آب‌وهوا) است. محققان معتقدند با انجام برخی کارها می‌توان نسبت به ثبات و پایداری آن اقدام کرد.

کاهش انتشار آلودگی

با توجه به روند کنونی گرمای هوا تا سال ۲۰۳۰ به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح دوران انقلاب صنعتی می‌رسد. همچنین تا پایان قرن کنونی این مقدار به دو درجه سانتی‌گراد می‌رسد. این امر موجب طوفان، سیل و آتش‌سوزی‌های مکرر خواهد شد و تمام نقاط کره زمین را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ۷۰ درصد از شرکت‌ها و سازمان‌های اقتصادی برای رسیدن به « انتشار صفر» متعهد شده‌اند، اما باید این روند تسریع یابد.

حذف دی‌اکسید کربن از اتمسفر

دولت‌ها باید گیاهان و درختان بیشتری بکارند تا کربن را جذب و ذخیره کنند و با این هدف که سالانه یک میلیارد تُن دی‌اکسید کربن از هوا حذف شود. این امر همچنین می‌تواند شامل تبدیل مزارع کشاورزی به جنگل‌، بازیابی جنگل‌های مردابی (با قابلیت جذب کربن به میزان چهار برابر بیشتر) و پاشیدن خاک غنی از آهن در کف اقیانوس‌ها برای بازیابی تنوع زیستی باشد.

اصلاح و بهبود کره زمین

تلاش‌ها باید به سمتی باشد که از تغییر غیرقابل‌بازگشت اقلیم جلوگیری شود. فوری‌ترین کاری که باید انجام شود انجماد مجدد یخ‌های قطب شمال است، چراکه یخ‌های این منطقه به سرعت در حال ذوب‌شدن است. هرچه یخ بیشتری ذوب شود، گرمای بیشتری نیز ایجاد می‌شود. محققان برای این امر از تکنیکی استفاده می‌کنند که نمک را روی سطوح می‌پاشد و درواقع لایه‌ای محافظتی ایجاد می‌کند. محققان می‌گویند اگر اکنون اقدامی انجام ندهیم، با یک بحران جهانی در ۵۰ سال آینده مواجه خواهیم شد.

منبع: آنا

کد خبر 518002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.