جهانی بودیم، جهانی هستیم و جهانی می‌مانیم

یزد برای رسیدن به شهر پیشرفته اسلامی و در راستای جهانی ماندن باید به الگوی معماری اسلامی بازگردد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یزد به عنوان یک شهر تاریخی در تمامی ادوار، قطب مهم گردشگری بوده و از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است. در راستای جهانشهر شدن شهر یزد لزوم توجه به مؤلفه‌های یک کلانشهر پیشرفته و در عین حال حفظ هویت تاریخی آن در جهت رشد و توسعه شهری ضروری است. مدیریت شهری در دوره ششم شوراها با شعار توزیع عادلانه خدمات شهری و دارالعباده الگویی ایرانی، فرصتی جهانی به میدان انتخابات ۱۴۰۰ آمد.

حجت الاسلام سید محمد ناصر حیدری، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از وظایف و برنامه‌های دوره ششم شورای اسلامی شهر در این راستا می‌گوید که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

از سوابق و فعالیت‌های خود قبل از ورود به شورای اسلامی یزد بگویید و چه شد که تصمیم گرفتید به عنوان نماینده مردم شهر وارد عرصه انتخابات شوید؟

من سابقه عضویت در شورای تحقیق و پژوهش مؤسسه صدیقه کبری (ع) تحت پوشش آیت الله طبرسی را در داشتم و حوزه مطالعاتی، تحقیقاتی و تالیفاتم به طور تخصصی در حوزه کلام، تاریخ، عبادت، مهدویت و عصر ظهور بوده است.

از ابتدای دهه ۸۰ وارد مسئولیت‌های اجرایی شدم و از مسئولیت در هیئات مذهبی تا مدیریت تشکل‌ها فرهنگی و مذهبی مؤسسات مختلف را عهده دار بودم.

مدیر مرکز نیکوکاری سید نصرالله و عضو هیئت مدیره مرکز نیکوکاری کوثر کرامت، مدیریت آستان مقدس امامزاده سید جعفر محمد (ع)، مدیریت مرکز فرهنگی قرآنی مسجد جامع کبیر یزد، معاونت فرهنگی نمایندگی آستان قدس رضوی در یزد، معاونت فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد و دبیر استانی جشنواره بین‌المللی زیر سایه خورشید از جمله مسئولیت‌های اجرایی من بوده است.

با توجه به مسئولیت‌ها و سوابق اجرایی و فعالیت‌هایی که بیش از دو دهه تجربه کردم به دعوت جمعی از بزرگان شهر و نخبگان قدم در مسیر گذاشتم که بتوانیم با کمک یک تیم همدل و همراه گام مثبتی در جهت رشد و اعتلای فرهنگ اسلامی و ایرانی در خور شأن همشهریان است برداریم.

شورای شهر چه مسئولیتی در قبال مردم یک شهر دارد و چگونه می‌تواند به معنای واقعی در جهت خواسته‌های مردم یک شهر گام بردارد؟

اصل بر این است که همه مردم یک شهر برای تعیین تکلیف اتفاقاتی که در شهرشان می‌افتد تصمیم بگیرند اما چون جمع شدن همه این نظریه‌ها امکان پذیر نیست شورا تشکیل می‌شود تا از طرف آن‌ها تصمیم‌گیری کند.

آنچه که بعضاً می‌بینیم این است که عده‌ای می‌آیند، بر مسند تصمیم‌گیری می‌نشینند، به جای مردم تصمیم می‌گیرند و سلیقه شخصی را اعمال می‌کنند و گاهی حتی تصمیماتی می‌گیرند که اکثر مردم و اهالی محلات از تصمیماتی که برایشان گرفته می‌شود ناراضی‌اند. کاری که باید انجام داد این است که بیاییم در کنار شهر شورای محله را تشکیل دهیم. معتمدین و نخبگان محل حضور داشته باشند و با کار کارشناسانه برای محله خود تصمیم‌گیری کنند؛ آن وقت است که شورای شهر نیز در خدمت شورای محله نظرات مردم را عملی خواهد کرد.

با توجه به تجربیاتم در دو دهه کار فرهنگی و اجتماعی در کنار مردم و در سطح شهر اعتقاد دارم که این کار شدنی است و با یک تیم همدل شورای شهر که تخصص‌های لازم برای اداره شهر دارد شهری بسازیم که در آن همه مردم شهر، نخبگان و کارشناسان در تصمیم‌گیری‌های آن سهیم باشند و این یعنی یک شهر پیشرفته اسلامی که درخور مردم دارالعباده است.

یکی از شعارهای شورای ششم شهر یزد در انتخابات ایجاد شهر پیشرفته اسلامی بود، این شهر چه مولفه‌هایی دارد؟

شهر پیشرفته اسلامی شهر همدل، شهر جهانی، شهر علم و شهر امن و امان است. شهر پیشرفته اسلامی شهری برای همه مردم است و رسیدن به چنین آرمانی بدون همراهی مردم و شهروندان امکان پذیر نیست. باید ایمان داشته باشیم که با مردم و به خصوص جوانان شهر، کارها دشوار نیست.

اگر شورای اسلامی شهر و مسئولان شهری در خدمت رسانی شبیه مردم عمل کنند، آبرومند خواهند شد. شورای اسلامی ششم شهر یزد نیز با شعار "دارالعباده، الگویی ایرانی؛ فرصتی جهانی" به میدان آمده است تا ان‌شاءالله آن را محقق سازد.

از دیدگاه شما به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر، چه شهری را می‌توان شهر همدل نامید؟

نوع‌دوستی و همدلی از دیرباز تا کنون از صفات بارز مردم یزد بوده است که برآمده از نجابت، ایمان و کرامت یزدی است. مردم یزد همیشه در کار خیر و مشارکت عمومی معروف بوده‌اند. بیشترین خیر مدرسه ساز در یزد وجود دارد. یزد در وقف عمومی و اشاعه فرهنگ وقف نسبت به جمعیت خود پیشتاز است.

در دو سال کنونی که به علت شیوع کرونا، غم و اندوه و گرانی و کوچک شدن سفره‌های مردم، بسیار سخت گذشت مردم یزد خوب درخشیدند. رویکرد رزمایش‌های همدلی در ماه‌های مبارک رمضان و ماه محرم و عید نوروز همه در جهت خدمت به مردم شد و حتی رویکرد کنگره شهدای استان هم در جهت خدمت به معلولان قرار گرفت.

اگر شورای شهر، شهرداری و مسئولان همگی به دنبال همان مسیر مردمی باشند مثل مردم آبرومند خواهند شد و این یعنی شهرداری در کنار مردم و نتیجه آن تلاش و همبستگی و اتحاد برای رفع محرومیت و ایجاد شهری همدل خود بود.

در راستای توسعه علم و فناوری چگونه باید قدم برداشت و رشد علم در یک شهر به چه صورت باید باشد تا به پیشرفت آن کمک کند؟

شهر یزد به دارالعلم معروف است. گذشته تاریخی یزد با بزرگانی همراه است که در علم و معرفت جهان درخشش دارند. مرحوم آیت الله سید محمدکاظم یزدی از نمونه‌های بارز آن است. بزرگانی چون مرحوم شیخ عبدالکریم حائری که بزرگترین خدمات علمی را به عالم اسلام ارائه داده‌اند و بزرگانی مثل شهید صدوقی و مرحوم فرساد که در مقاطع مختلف شهیر بوده‌اند. جوانان یزدی در زمینه کنکور و در زمینه تولید مقالات و پژوهش‌های علمی همواره سرآمد بوده‌اند.

باید با ایجاد و توسعه و حمایت از مراکز آموزشی و پژوهشی، حوزوی و دانشگاهی، با تولید علم با جنبش نرم افزاری و از همه مهم‌تر با نخبه پروری و کشف استعدادها و حمایت از نخبگان و و پیوند آن‌ها با مراکز صنعتی و مشارکت دادن جدی نخبگان در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات و هر آنچه که با مدیریت شهر و رویکرد علم محور در ارتباط است هم به رشد علم و حفظ این میراث گرانبها و هم به رشد و اعتلای شهر و رسیدن به شهر پیشرفته اسلامی کمک کنیم.

یزد به عنوان یک شهر تاریخی در تمامی ادوار شهری مهم در زمینه گردشگری بوده است، مدیریت شهری تا چه اندازه از این ظرفیت‌ها در جهت رشد و توسعه شهر استفاده می‌کند؟

یزد به خاطر میراث گرانبهایش تبدیل به یک شهر جهانی شده است و این میراثی است که گذشتگان ما به یادگار گذاشته‌اند. معماری بی نظیر، سنت‌های بی‌بدیل، آداب و رسوم و آفرینش‌های چشم‌نواز برگرفته از روح بلند و باورهای ناب مردم این شهر همه دست به دست هم داده تا صدها سال بعد یعنی امروز ما به جهانی شدن این شهر افتخار کنیم و به گذشتگان و و میراث گرانسنگ آن‌ها ببالیم.

خشت خشت این شهر جهانی نشان از زحمات و ابتکار صدها ساله مردم این دیار دارد و ما وامدار گذشتگان خود و نقطه اتصال به نسل آینده هستیم. ما جهانی بودیم، جهانی هستیم و باید جهانی بمانیم.

لازمه جهانی بودن نیز استمرار مؤلفه‌های جهانی شدن است. ما باید به معماری اسلامی و اصیل برگردیم. باید به رسم و رسوم زندگی گذشتگان برگردیم و باورها و اعتقادات زیربنایی آفرینش‌های آئینی را تقویت کنیم. این توشه از گذشتگان بر جا مانده است و ما باید این شهر را در جهت جهانی بودن و جهان ماندن به شهر پیشرفته اسلامی تبدیل کنیم.

گفت‌وگو از لیلا فدایی، خبرنگار شهری ایمنا

کد خبر 517630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.