انفجار ویروس دلتا؛ اشباع تخت‌ها در بیمارستان‌های کشور

گونه دلتا ویروس کرونا باعث شیوع گسترده این بیماری در سراسر دنیا شده است که ایران هم از این قاعده مستنثنی نیست و سیستم بهداشتی و درمانی امروز حال و روز خوبی ندارد و همه تخت‌های بیمارستانی استان‌ها پر از بیماران کرونایی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت انتقال ویروس دلتا در مقایسه با سایر گونه‌های کرونا ۶۰ برابر بیشتر و به دنبال آن عفونت‌زایی و درگیری ریوی آن نیز به مراتب بالاتر است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد به دلیل میزان انتقال‌پذیری بسیار بالای گونه دلتا ویروس کرونا به سرعت از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که شیوع گسترده این گونه از ویروس کرونا نیاز به واکسیناسیون در سراسر جهان را افزایش داده است.

شدت همه‌گیری ویروس دلتا

مدت‌هاست که پزشکان و مدافعان سلامت هشدار می‌دهند که اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته نشود، فاجعه‌ای در راه است، اما عادی‌انگاری کاذب همچنان بین مردم کاملاً مشهود است. برگزاری مجالس شلوغ عروسی و عزا، دورهمی‌های خانوادگی، رستوران‌های شلوغ، بازارهایی که تا دیروقت پذیرای خیل مشتریان هستند، سفرهای تابستانی و بدتر از همه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه سبب انفجار بیماری کووید ۱۹ شده است.

همنشینی با کرونای افسارگسیخته موج پنجم این ویروس را با قدرت هر چه تمام‌تر در کشور رقم زد و موج جهش یافته نه فقط رنگ شهرهای ایران را یکی پس از دیگری قرمز کرد بلکه شمار مبتلایان را افزایش داده است به نحوی که سیستم بهداشتی در چهار گوشه کشور از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب ایران درگیر بحران همه‌گیری کرونا و یا به نوعی دلتا ویروس شده که از شدت همه‌گیری و ابتلای فراوانی برخوردار است.

انفجار ویروس دلتا؛ اشباع تخت‌ها در بیمارستان‌های کشور

ویروس دلتا در یک قدمی شیوع گسترده در خوزستان

۲۴ تیرماه امسال بود که اعلام شد در حالی که هنوز به پیک پنجم کرونا وارد نشدیم، متأسفانه شمار جان‌باختگان کرونا در حال افزایش است اما در شرایط فعلی تنها راه مقابله با این بحران، اقدامات پیشگیرانه و رعایت نکات بهداشتی است زیرا عادی انگاری با توجه به مسری بودن بالای ویروس کرونا می‌تواند به فاجعه انسانی منجر شود.

۹ مرداد ماه سال جاری بود بود که سیدمحمد علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان، اظهار کرد: ویروس دلتا یا همان ویروس جهش یافته هندی وارد این استان شده و به تدریج در حال تبدیل شدن به الگوی غالب در خوزستان است. موارد ابتلاء به کرونا در خوزستان نسبت به هفته‌های گذشته افزایش پیدا کرده و این موضوع بسیار نگران کننده است.

وی افزود: در این روزها ظرفیت بستری در برخی بیمارستان‌های استان به بالاترین سطح خود رسیده که هشدار دهنده است، اکنون در کشور و به تبع آن در خوزستان موارد بیماری به حداکثر خود رسیده، همچنین میزان مراجعه به مراکز جامع خدمات سلامت، کلینیک‌های تنفسی و اورژانس بیمارستان‌ها بیشتر شده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان، تاکید کرد: ویروس دلتا واگیری و شدت بیشتری نسبت به نوع انگلیسی داشته و حتی کودکان را نیز درگیر می‌کند، مردم باید توصیه‌های بهداشتی را به دقت رعایت کنند تا از آسیب‌های این بیماری در امان بمانند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را سد محکمی در مقابل گسترش بیماری دانست و افزود: هر چه عادی‌انگاری در جامعه بیشتر و رعایت پروتکل‌ها کمتر شود، گسترش بیماری افزایش می‌یابد.

بازی کرونا ادامه دارد

۲۶ تیرماه سال جاری بود که حمید عمادی رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) تهران اعلام کرد در حال حاضر شرایط بیمارستان‌ها خیلی خوب نیست؛ به طوری که تقریباً تمام بیمارستان‌های شهر تهران اشباع شدند، معمولاً دو هفته بعد از آغاز اپیدمی آمار فوتی‌ها افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر شرایط بیمارستان‌ها خیلی خوب نیست. به طوری که تقریباً تمام بیمارستان‌های شهر تهران اشباع شدند. البته در حال حاضر به تعداد زیادی از بیماران به صورت سرپایی دارو می‌دهیم. یعنی داروی رمدسیویر که یک داروی بیمارستانی بود که معمولاً باید بیماری بستری می‌شد و این دارو را دریافت می‌کرد، اما اکنون به دلیل افزایش تعداد بیماران بستری، حجم زیادی از بیماران به صورت سرپایی این دارو را دریافت کرده و در اورژانس بیمارستان با انجام مراقبت‌های لازم دارو را به بیمار تزریق کرده و بعد بیمار به خانه بازمی‌گردد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) تهران، از برخاستن موج بیماری در پیک پنجم از استان‌های جنوبی و سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: با این اقدام هم در حال حاضر بیمارستان‌هایمان اشباع است، حال اگر این اقدام را انجام نمی‌دادیم، اکنون همه بیمارستان‌ها قفل بودند و عده‌ای از مردم در خیابان‌ها مانده بودند. احتمال اینکه وضعیت طی یکی دو هفته آینده بدتر شود هم هست. ممکن است شهرهای دیگرمان هم تا دو هفته دیگر مانند سیستان و بلوچستان شود. به همین دلیل شرایط نگران کننده‌ای پیش روی ما قرار دارد.

وی درباره گونه هندی ویروس کرونا یا همان کرونای دلتا، گفت: ویروس کووید دچار جهش‌های ژنتیکی می‌شود و با هر جهش گویی یک ویروس جدیدتری پدید می‌آید که به آن‌ها واریانت‌های جدید می‌گوئیم. در حال حاضر برای هر یک از واریانت‌های ویروس کرونا اسمی گذاشته شده است. به عنوان مثال واریانت انگلیسی ویروس با عنوان آلفا، واریانت آفریقای جنوبی را بتا، واریانت برزیلی را گاما و واریانتی را که در هندوستان ایجاد شد و به آن ویروس کرونای هندی می‌گوئیم، با عنوان دلتا مطرح می‌شوند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) تهران، اظهار کرد: با بیان اینکه سرعت انتقال واریانت انگلیسی تقریباً ۵۰ برابر ویروس ووهان بود، اما شدت بیماری‌زایی آن خیلی شدیدتر نبود، اما واریانت هندی قدرت انتشارش ۱۳۰ برابر بیشتر است و سرعت گسترش آن هم بالاتر است. به طوری که در ویروس اولیه یک هفته طول می‌کشید تا مرحله التهابی‌اش ایجاد شود، اما ویروس دلتا سریع‌تر وارد مرحله التهابی می‌شود و علائم بالینی آن شدیدتر است. همچنین در واریانت‌های قبلی، ابتلای کودکان را به میزان اندک و خفیف داشتیم، اما کرونای دلتا کودکان را بیشتر درگیر می‌کند.

عمادی درباره ارزیابی‌اش از وضعیت فوتی‌های کرونایی، تصریح کرد: معمولاً دو هفته بعد از آغاز اپیدمی آمار فوتی‌ها افزایش می‌یابد. حال پیک پنجم کرونا تقریباً از بیش از یک هفته قبل شروع شده و متأسفانه فوتی‌هایمان افزایش خواهد یافت. این بیماری کشنده است و قاعدتاً فوتی‌ها بالاتر هم می‌روند.

۲۹ استان در محاصره دلتا کرونا

۱۰ مرداد ماه امسال بود که در اخبار اعلام شد که کرونای دلتا در کمتر از چند هفته از آغاز پیک پنجم کرونا حالا همه ۲۹ استان کشور را درگیر کرده و به‌زودی رنگ دو استان باقی مانده را نیز به قرمز کرونایی تغییر می‌دهد. اشباع تخت‌های بستری، کمبود اکسیژن و بی‌رمقی کادر درمان در مقابل حجم بی‌شمار بیماران کرونایی بیمارستان‌ها را وارد شرایط فوق وخیمی کرده است.

«در میانه پیک پنجم کرونا بیشتر مراکز درمان ایران سیاه‌ترین روزها را از ابتدای پاندمی از سر می‌گذراند. بحران کرونا در تهران و ۲۹ استان دیگر لحظه به لحظه تشدید می‌شود و هر روز دست کم طبق آمار رسمی و مبنی بر تست پی‌سی‌آر نزدیک به ۳۰۰ نفر راهی آرامستان‌ها می‌شوند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد سقوط کرده و در چنین شرایطی ویروس با قدرت سرایت بالا همه را مبتلا می‌کند. هشدارها درباره پر شدن تخت‌های بیمارستانی نیز بسیار جدی است. طبق برآوردها میزان بستری و ورود به بیمارستان‌ها افزایش چشمگیری داشته است.

البته با وجود همه این هشدارها اگر سری به نقاط مختلف کلانشهرها بزنیم می‌بینیم رستوران‌ها کماکان باز هستند، فاصله اجتماعی در وسایل حمل‌ونقل عمومی با مفهوم واقعی آن فاصله بسیار دارد، سالن‌های آرایشی این روزها کسب و کارشان رونق بیشتری گرفته و مردم برای برگزاری عروسی‌ها و مراسم عقدکنان پیش از آغاز ماه محرم عجله دارند. اما در میان عکس‌های عروسی و دورهمی‌های خانوادگی و رستوران رفتن مردم در اینستاگرام تصاویر دیگری هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که شرایط فوق وخیم بیمارستان‌های کشور را نشان می‌دهد.

انفجار ویروس دلتا؛ اشباع تخت‌ها در بیمارستان‌های کشور

سیستم بهداشتی ایران حال خوبی ندارد

این در حالی است که این روزها سیستم بهداشتی و درمانی ایران حال و روز خوبی ندارد، همه تخت‌های بیمارستانی پر از بیماران کرونایی است و جایی برای دیگر بیماران نیست، همه هشدار می‌دهند که اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته نشود با بی‌سابقه ترین بحران کرونایی روبه‌رو خواهیم شد و دیگر قادر به کنترل پیک‌های بعد کووید ۱۹ نخواهیم بود.

طوفان دلتا کرونا این بار تمام استان‌های کشور را در نوردیده به طوری که به گفته مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی تخت‌های بیمارستان‌های، اورژانس پر و تکمیل شده و کادر درمان خسته شده‌اند. نگرانی‌ها از شیوع ویروس دلتا در همه نقاط کشور قوت گرفته است. تعداد تست‌های پی‌سی‌آر به طور بی‌سابقه‌ای در روزهای اخیر زیاد شده و آمار مبتلایان نسبت به اوایل هفته بین دو تا سه برابر افزایش پیدا کرده است.

متأسفانه خیز جدید بیماری کرونا با گونه دلتا منجر به اشغال ظرفیت تخت‌های بیمارستانی شده و ارائه خدمت به بیماران با ایثار کادر سلامت و به دشواری بسیار انجام می‌شود. در این شرایط خطرناک، بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی و ادامه برگزاری تجمع‌های خانوادگی، اجتماعی و رفت و آمدها باعث افزایش تصاعدی تعداد بیماران و مرگ و میر آنان می‌شود.

افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ و افراد بستری شده در بیمارستان، سیستم‌های بهداشت و کادر درمان کشور را تحت تأثیر قرار داده است و بسیاری بیمارستان‌های استان‌ها با کمبود دستگاه اکسیژن مواجه شده‌اند.

افراد پروتکل‌شکن به دنبال پیدا کردن تخت خالی در بیمارستان‌ها

جنگ اکسیژن و پیدا کردن تخت خالی دامن افراد پروتکل‌شکن را در کشور گرفته است، کادر درمان می‌گویند مردم به خوشی‌ها و تفریح‌های‌شان می‌رسند و وقتی مریض می‌شوند انتظار دارند تخت و تجهیزات هم برای‌شان سریع مهیا شود، اگرچه که نظام سلامت در حال حاضر خارج از ظرفیتش خدمات‌دهی می‌کند.

پرستاران بخش کرونا اعلام می‌کنند درگیری بین مریض‌ها و کادر درمان این روزها بالا گرفته و ما مجبوریم هر روز بد و بیراه بشنویم، در حالی‌که سهل‌انگاری و بی‌خیالی عده‌ای، بعد از تحمل ۱۷ ماه روزهای پر مشقت بر شانه‌های خسته ما سنگینی می‌کند.

تاب‌آوری نظام سلامت در حالی با افزایش مراجعه بی‌سابقه بیماران بدحال در معرض خطر قرار گرفته که تخت‌های بیمارستانی تقریباً در همه ۲۹ استان قرمز کرونایی تکمیل است و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی بیش از ۷۰ درصد ظرفیت تخت‌ها را به بیماران کووید -۱۹ اختصاص داده‌اند.

در همین زمینه رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) تهران با تأکید بر اینکه کرونا در تهران در شرایط اوج خود قرار دارد، اظهار کرد: تعداد موارد نیازمند به بستری بالا است و دو هفته است که با مشکل کمبود تخت مواجه هستیم، چون هم تعداد بیماران کرونایی بشدت افزایش یافته است و هم مراجعه بیماران غیر کرونایی همچنان وجود دارد. به طور میانگین متوسط میزان بستری بیماران در بیمارستان ما بین ۴ تا ۵ روز است.

استان‌های قرمز در یک قدمی فاجعه کرونایی

در این میان حال مشهد بسیار وخیم‌تر نسبت به دیگر استان‌ها گزارش شده است، سازمان نظام پزشکی مشهد در پی وضعیت وخیم کرونایی بیانه‌ای را در خصوص تعطیلی سراسری شهر مطرح کرده بود و تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان داد که بیماران کرونایی در مشهد تختی برای بستری ندارند و به شدت با کمبود امکانات درمانی روبه‌رو هستند.

در بیانیه سازمان نظام پزشکی نیز به اوضاع غیر قابل توصیف کادر درمان اشاره و گفته شد کادر درمان با وجود تزریق دو دوز واکسن یکی پس از دیگری مبتلا شده و بر خلاف تصور، کرونای دلتا بسیار شدید آنها را درگیر کرده است.

بنا به اعلام این سازمان، در ۲۴ ساعت منتهی به روز ۹ مرداد ۷۰ نفر در مشهد بر اثر ابتلاء به کرونا جان خود را از دست داده‌اند که ابتلای نیمی از آنها به کرونا قطعی و نیم دیگر نیز مشکوک به بیماری بوده‌اند.

وضعیت فاجعه‌بار در مشهد این روزها خانواده‌های زیادی را داغدار فرزندان‌شان کرده است، به طوری که در ادامه بیانیه سازمان نظام پزشکی مشهد آمده است: از مسئولان استانی و شهری امام جمعه، استاندار، تولیت آستان قدس رضوی، شهردار و اعضای شورای شهر مصرانه تقاضا شد ضمن موافقت فوری با اقدامات زیر شهر را از این وضعیت باورنکردنی و اسفناک نجات دهند.

انفجار ویروس دلتا؛ اشباع تخت‌ها در بیمارستان‌های کشور

اشباع بیمارستانها از بیمار کرونایی

در موج پنجم کرونا تقریباً همه بیمارستان‌ها درگیر بستری بیماران کرونایی هستند و آمار بالای بیماران در بیمارستان گزارش می‌شود. این روزهای وضعیت بیمارستان استان‌های کشور وضعیت خوبی نیست برای نمونه در استان اصفهان مطابق اعلام خبرهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تمام بیمارستان‌هایی که در چرخه خدمت رسانی کرونا هستند، ظرفیت‌شان ممکن است برای بستری بیماران اشباع شود و به بیمارستان صحرایی نیاز پیدا کنند، سوش غالب کرونا در استان اصفهان کرونا دلتا است که میزان بیماری‌زایی ویروس در این جهش افزایش یافته است و بیشتر شهرهای این استان در وضعیت قرمز قرار دارند.

پزشکان هشدار می‌دهند میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با شیوع کرونا در بسیاری از استان‌ها به شدت پایین است، رعایت‌ها کمرنگ شده و تختی برای بستری باقی نمانده و در شرایط فوق بحرانی کرونا قرار داریم، افراد باید در زمان طلایی و به محض داشتن علائم به پزشک مراجعه کنند تا روند بیماری در روزهای اول کنترل شود.

اقدامات پیشگیرانه مهمترین گام کاهش شیوع ویروس

در موج پنجم کرونا میانگین سنی بیماران مبتلا به کرونا کاهش یافته و جوانان و کودکان نیز درگیر بیماری کووید ۱۹ هستند و هر روز شمار بسیاری از بیماران در کشور و استان فوت می‌کنند، همچنین روزانه تست‌های بسیاری در کشور مثبت می‌شود.

بدین ترتیب در شرایط فعلی اقدامات پیشگیرانه مهمترین گام برای کاهش شیوع این ویروس چموش است. مردم مهمترین سهم را در کاهش تبعات ویروس کرونا دارند و در شرایط شیوع موج پنجم کرونا، که بخش عمده‌ای از کشور را درگیر کرده است، هیچ چیز به اندازه احساس مسئولیت عمومی در رعایت نکات بهداشتی نمی‌تواند به این بحران پایان دهد. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی راه‌های مقابله با شیوع ویروس کرونا دلتا پرداخته اند.

کد خبر 517337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.