مناطق شهری تهران در چه وضعیتی هستند؟

معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران در خصوص اقدامات این معاونت گزارش داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمید محسنی در جلسه امروز (سه شنبه) شورای اسلامی شهر تهران در دستور جلسه اول، درباره اهم وظایف و برنامه جاری معاونت هماهنگی و امور مناطق، گفت: در این معاونت پیگیری و اجرای مأموریت‌ها و برنامه‌های ابلاغی و ویژه از سمت شهردار تهران، ایجاد هماهنگی و همسویی در اقدامات و فعالیت‌های مناطق شهرداری با سایر حوزه‌ها و معاونت‌های تخصصی به منظور تحقق بخشیدن به اهداف کلان شهردار در ارائه خدمات مناسب به شهروندان، همچنین باقی اقدامات شامل بازدیدهای مستمر و نوبه‌ای از سطح مناطق ۲۲ گانه در قالب برنامه‌های نظارت دوره‌ای جهت رصد و ارزیابی عملکرد مناطق، بازدیدهای مستمر و نوبتی از سطح محدوده نواحی ۱۲۴ گانه انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین اقدامات دیگری شامل پیگیری و بازدید از پروژه‌های شاخص در سطح مناطق ۲۲ گانه به منظور تسریع در تکمیل و بهره برداری پروژه‌های مذکور، برگزاری جلسه مشترک معاونان؛ مشاوران و شهرداران مناطق و پیگیری مصوبات آن، پیگیری جهت تحقق درآمدهای مصوب مناطق ۲۲ گانه، برگزاری جلسات خاص درآمدی با معاونت‌های تخصصی و ادارات کل مرتبط جهت بررسی و رسیدگی و تعیین تکلیف پرونده‌های ویژه مناطق در راستای بهبود و ارتقا منابع درآمدی، پیگیری پایش برگزاری مراسم‌های ملی و مذهبی، احصاء و جمع آوری مشکلات و چالش‌های پیش روی مناطق، هم اندیشی و تبیین پیرامون چگونگی اجرا و الزامات تحقق برنامه پیشنهادی شهردار تهران در سطح مناطق و هم اندیشی و تبادل نظر درباره انتصاب مدیران شهرداری تهران به عنوان عضو کمیسیون انتصابات شهرداری تهران انجام شده است.

محسنی در ادامه ضمن نام بردن از تمامی شهرداران مناطق ۲۲ گانه، اضافه کرد: یک زن در میان شهرداران مناطق ۲۲ گانه از ابتدا حضور داشته است. شهرداران مناطق با مشخصات ویژه‌ای به عنوان شهردار انتخاب می‌شوند که این ویژگی‌های شامل میانگین سابقه کار، میانگین سن، تحصیلات و نوع استخدام است.

معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران در ادامه اضافه کرد: رشته تحصیلی هشت شهردار شهرسازی و معماری، چهار شهردار مدیریت، سه شهردار محیط زیست، سه شهردار حقوق، دو شهردار مهندسی عمران، یک شهردار اجتماعی و یک شهردار دیگر جغرافیا است.

معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه تلاش می‌کنیم که کیفیت زندگی برای شهروندان را بیشتر و مشکلات را کاهش دهیم، افزود: همکاران شهرداری در حوزه مناسب سازی اقدامات بسیاری انجام داده‌اند. نیروهای خدماتی در دوره نخست کرونا تلاش‌های بسیاری در حوزه حمل زباله‌های مسکونی و بیمارستانی و گندزدایی انجام دادند.

پس از استماع گزارش حمید محسنی معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران بر هماهنگی بیشتر میان این معاونت و معاونت خدمات شهری تاکید کردند.

در ابتدا مهدی عباسی ضمن تشکر از محسنی، در واکنش به گزارش او گفت: بنده شاهدم که ایشان کار خود را با جدیت دنبال می‌کردند.

سپس مهدی اقراریان در واکنش به گزارش محسنی گفت: با توجه به اینکه لکه‎‌گیری آسفالت معابر در مناطق درحال اجراست، حجم آسفالتی که روزانه در تهران به مناطق تخصیص داده می‌شود چه میزان است.

او ادامه داد: مردم نسبت به این موضوع معترض بودند و از این رو ممکن است سیستم مناسبی برای توزیع آسفالت و لکه گیری در مناطق و نواحی وجود نداشته باشد، یا مردم مطلع نیستند.

در ادامه ناصر امانی در واکنش به گزارش حمید محسنی گفت: ساختار و جایگاه معاونت امور مناطق طی این چند دوره گذشته مدیریت شهری دچار فراز و نشیب‌های بسیار شده است. در ابتدا چهار اداره کل تابع آن بود و با توجه به تصمیم شهردار قوی یا ضعیف می‌شد و ضعیف‌ترین حالت آن در دوره قبلی بود. در حالی که در گذشته برای مناطق ۲۲ گانه نظارت داشت.

او ادامه داد: در شهرداری تهران، یک معاونتی هشت اداره کل و ۱۳ سازمان زیر نظر خود دارد و یک معاونت مانند معاونت امور هماهنگی مناطق که نزدیک‌ترین معاونت به شهردار است، فقط یک اداره کل زیر نظر خود دارد. لذا به نظر می‌رسد حتماً باید درباره جایگاه این معاونت رد شهرداری تصمیم‎گیری شود. ای‎کاش مدیران دوره قبلی شهرداری تهران به جای ادغام معاونت برنامه‎ریزی و منابع انسانی، برای این معاونت تصمیم‎‎گیری می‌کردند. پیشنهاد می‌کنم که در دوره جدید تکلیف این معاونت را اگر باید وجود داشته باشد، روشن کرد. و اگر احساس می‌کند که نیازی به آن نیست، تکلیف آن روشن شود.

امانی افزود: نکته دوم اینست که در این چند روز اخیر، درخصوص رفت و روب و پسماند بحث‌هایی شد و با توجه به اینکه هماهنگی و نظارت بر پیمانکاران بر عهده شهرداری‌های مناطق است، لذا از آقای محسنی درخواست می‌کنم که با معاونت خدمات شهری در زمینه نحوه نظارت بر پیمانکاران و رفت و روب سطح شهر یک جلسه هماهنگی برگزار کنند.

در ادامه نیز سید جعفر تشکری هاشمی گفت: دو سامانه در شهرداری تهران وجود دارد که به نوعی ابزار سنجش رضایت مردم و شناسایی نیازهای مردم هستند. خواهشمندم آقای محسنی بفرمایند مهمترین مواردی که مردم از طریق این سامانه‌ها گزارش دادند را تشریح کنند. چراکه کارهای این دوره شهرداری مینیاتوری و رسیدگی به کارهای بر زمین مانده و فوریتی و پروژه‌های ناتمام خواهد بود.
او در ادامه افزود: موضوع دوم در ارتباط با حوزه شهرسازی در مناطق است. اگر دلایل ایجاد تأخیرات را نشناسیم و ندانیم که مدیران ما در سطح مناطق با چه موانعی مواجه هستند، عملاً فشار آوردن برای زمان جز با تساهل و تسامح ممکن نیست. مثلاً ممکن است با تفویض اختیارات مشکل داشته باشیم و مدیران ما در مناطق قدرت تصمیم‎گیری نداشته باشند. اینکه همه موضوعات را به مرکز و به رأس هرم سازمان هدایت کنیم، جز افزایش هزینه‌های مدیریتی چیزی ندارد.

سید جعفر تشکری هاشمی به موضوع واکسیناسیون کارکنان در مناطق اشاره کرد و گفت: همکاران تذکر و گزارش می‌دهند که به فکر مناطق هم باشید و برای این مناطق هم تمهیداتی بیندیشید.

کد خبر 516796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.