تاثیر داروهای رمدسیویر و فاویپیراویر بر کرونا چقدر است؟

در خصوص تاثیر داروهای رمدسیویر و فاویپیراویر بر درمان کرونا نظرات و تحقیقات متفاوتی وجود دارد که کارآیی استفاده از این داروها در پروتکل درمانی کرونا را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است، اما همچنان این داروها تجویز و مصرف می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بعد از گذشت ماه‌ها درگیری با کرونا موج سهمگین پنجم را پیش رو داریم، هنوز به طور قطع برای کنترل پیشرفت بیماری و تسریع بهبودی بیماری داروی مشخصی در دسترس نیست و واکسیناسیون هم به دلیل کمبود واکسن در مراکز واکسیناسیون با روندی کند در حال انجام است.

داروهای رمدسیویر، اکتمرا و فاویپیراویر جزو پروتکل دارویی کشور است که در برنامه ملی برای درمان کرونا استفاده می‌شود در حالی که در وضعیت بحرانی قرار داریم، کمبود دارو نیز وضعیت را بحرانی‌تر کرده و بیماران باید دارو را از بازار آزاد تهیه کنند. برخی تحقیقات نیز از بی‌اثر بودن داروهای مذکور برای درمان کرونا خبر می‌دهد.

هزینه ۱۰۰۰ میلیاردی برای یک داروی بی‌اثر!

در مورد داروهای درمان کرونا مصطفی قانعی، عضو کمیته ملی واکسن کرونا در جدیدترین اظهاراتش در برنامه طبیب اعلام کرد که "مجله نیچر به عنوان برترین مجله پزشکی دنیا، بعد از بررسی چند مطالعه درباره فاویپیراویر صراحتاً اعلام کرده است که فاویپیراویر هیچ اثر و خاصیتی در درمان کرونا ندارد. "

وی گفت: "هزینه‌ها برای این دارو حدود یک هزار میلیارد است. واقعاً به مردم توصیه می‌کنم به هیچ وجه دنبال این دارو نباشید، اگر می‌خواهید بدتر از این نشوید. "

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا کاسبی پشت مصرف این دارو است، گفت: "بدون شک. بالاخره فروش برترین شرکت‌های ما یک هزار تا دو هزار میلیارد بوده است؛ حال تصور کنید که اگر یک شرکت دو هفته فروشش با یک سال برابر باشد، مشخص است که کنفرانس راه می‌اندازد و صدها مسیر را برای حفظ این فروش می‌رود. البته من نمی‌خواهم موضوع را بیش از این باز کنم، اما یک سال فریاد نتیجه‌اش این شد که هم منابع ما رفت و هم دچار مشکل شدیم. "

تاثیر داروهای رمدسیویر و فاویپیراویر بر کرونا چقدر است؟

فاویپیراویر همچنان تولید و برای بیماران تجویز می‌شود

البته همه تقصیر را نمی‌توان به دوش شرکت‌هایی انداخت که دنبال فروش بیشتر هستند، به نظر می‌رسد سیاست گذاران دارو و درمان در کشور نیز مورد سوال قرار دارند چرا که هنوز نتوانسته‌اند رویه‌ای درست را حداقل برای این داروی مشخص، حاکم کنند.

این در حالی است که با مشخص شدن اثر نداشتن این دارو بر درمان کرونا، همچنان تولید می‌شود و با صرف هزینه این دارو برای بیماران تجویز می‌شود، از طرف دیگر این دارو با وجود مشخص بودن عدم اثرگذاری، تحت پوشش بیمه قرار گرفت و نظارت چندانی هم در این زمینه نیست از طرف دیگر با وجود اظهارات متناقض مسئولان بیمه سلامت و همچنین دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، در حال حاضر تکلیف پوشش بیمه‌ای این دارو همچنان مشخص نیست. در شرایطی که مردم به امید درمان بیماران در صف می‌ایستند و گاهی همه چیزشان را می‌فروشند تا بتوانند این دارو را تهیه کنند پزشکان هم آنها را تجویز می‌کنند.

فاویپیراویر هیچ اثری ندارد و ممکن است آسیب‌زا باشد

بعد از اینکه دغدغه هزینه بالای این داروها و لزوم پوشش بیمه‌ای آنها مطرح شد موضوعی که سیدسجاد رضوی، رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت در دهم مرداد ماه ۱۳۹۹، درباره آن اعلام کرد این بود که هنوز داروهای رمدسیویر و فاویپیراویر در تمام دنیا تأیید مصرف ندارد البته برخی آن را تأیید کردند. اگر این دارو از سوی معاونت درمان تأیید شود و پروتکل تجویز رمدسیویر و فاویپیراویر ابلاغ شود، تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

بر این اساس طبق اعلام روابط عمومی سازمان بیمه سلامت، از ۲۵ آبان ماه سال ۱۳۹۹ فاویپیراویر به همراه رمدسیویر به موجب ابلاغیه وزیر بهداشت و مصوبه هفتاد و نهمین جلسه شورای عالی بیمه سلامت کشور، برای درمان کووید ۱۹ مبتنی بر پروتکل‌های وزارت بهداشت، تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

این اظهارات در حالی بود که شش ماه قبل و در تاریخ دوم مهر ماه ۱۳۹۹، دکتر مصطفی قانعی- رئیس وقت کمیته علمی ستاد کرونا از حذف داروی فاویپیراویر از پروتکل درمانی بیماران مبتلا به کووید -۱۹ خبر داد و اعلام کرد که داروی فاویپیراویر هیچ اثری در درمان بیماران مبتلا نداشت و مصرف آن ممکن است برای بیماران آسیب‌رسان نیز باشد.

همچنین فروردین ماه ۱۴۰۰ نیز وزیر بهداشت در نامه‌هایی جداگانه خطاب به رئیس سازمان غذا و دارو و مدیران عامل سازمان‌های بیمه سلامت و تأمین اجتماعی با اشاره بر ضرورت افزایش دسترسی راحت‌تر مبتلایان به کرونا به داروهای فاویپیراویر و رمدیسیور، تاکید کرد که پوشش بیمه‌ای این داروها مورد توجه قرار گیرد.

حال با توجه به خروج فاویپیراویر از پروتکل درمانی کرونا که در تاریخ دوم مهرماه از سوی رئیس کمیته علمی ستاد کرونا اعلام شده بود، چرا همچنان اجازه تجویز دارد و نظارتی بر این موضوع وجود ندارد و هزینه‌های فراوانی جهت فراهم کردن این دارو به بیمار وارد می‌شود، علاوه بر این داروهای کرونا که در پروتکل درمانی کشور قرار دارند به راحتی نیز یافت نمی‌شوند و به جز هزینه زحمت پیدا کردن داروهای کرونا که اصل و تقلبی بودن آن هم مشخص نیست، زحمتی مضاعف برای بیماران به همراه دارد.

در هر حال تجویز فاویپیراویر که به گفته خود وزارت بهداشتی‌ها و اعضای کمیته علمی اثری در درمان کرونا ندارد همچنان ادامه دارد و صف‌های طولانی هم برای پیدا کردن آن ایجاد شده است به طوری که حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اعلام کرد که مصرف فاویپیراویر در مجموع شش ماه دوم سال ۱۳۹۹ به ۱۱ میلیون رسید؛ در صورتی که مصرف همین دارو در تیرماه ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار عدد رسید.

وی تاکید کرد: فاویپیراویر با وجود اثر نداشتن آن در بیماری و تأیید کمیته‌های علمی مرتبط، اما با توجه به تجویز برخی همکاران پزشک و نیاز جامعه موظف بودیم دارو را تأمین کنیم و این کار انجام شد.

تاثیر داروهای رمدسیویر و فاویپیراویر بر کرونا چقدر است؟

تأثیر رمدسیویر بر بیماران کرونا

همچنین مصطفی قانعی، عضو کمیته ملی واکسن کرونا درباره تأثیر رمدسیویر تاکید کرد: میزان مصرف این دارو بیش از میزان ارائه شده در پروتکل است. به دلیل اینکه راهنمای مناسب نداشته تمام بیماران هم اکنون رمدسیویر دریافت می‌کنند در حالی که همه بیماران نیازی به این دارو ندارند با این تفاسیر دلیلی ندارد تا هر کسی که به کرونا مبتلا شد برایش رمدسیویر تجویز کرد.

وی ادامه داد: برای مثال تمایل به خریداری و مصرف داروی رمدسیویر و رفت و آمد در خیابان و رفتن به بیمارستان باعث می‌شود تا افراد دیگری هم آلوده شوند. آنچه امروز در زمینه رمدسیویر مشاهده می‌شود باید مدیریت شود تا در حد نیاز مصرف شود.

این عضو کمیته ستاد مقابله با کرونا درباره آخرین وضعیت رمدسیویر در مراکز درمانی تصریح کرد: رمدیسیویر باعث افزایش عمر یا کاهش احتمال مرگ نمی‌شود و طول مدت بیماری را کاهش می‌دهد. این دارو از پروتکل خارج نمی‌شود، اما نباید روی مصرف این دارو به این حد تاکید کرد.

وی افزود: سایر داروهای مؤثر اکسیژن، داروهای کورتیکواستروئید به عنوان ضد التهاب و ضد انعقاد تأثیر گذار هستند و علاوه بر این پزشکان برای سرکوب کردن سرفه و تب و لرز از داروهای تسکینی استفاده کنند. همچنین بر اساس شواهد موجود و تحقیقاتی که تاکنون انجام شده، داروی رمدسیویر نیز احتمالاً تأثیر اندکی بر بیماران مبتلا به عفونت SARS-CoV-2 بستری در بیمارستان دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد در مورد اثرات رمدسیویر بر بهبودی و بدتر شدن وضعیت بالینی اطمینان چندانی وجود ندارد همچنین داده‌های کافی برای بررسی تأثیر رمدسیویر بر بیماران در برخی تحقیقات کافی نبوده است و نیاز است در مطالعات آینده داده‌های بیشتری در مورد اثربخشی و ایمنی رمدسیویر برای پیامدهای اصلی تعریف شده در تحقیقات COVID-19 به ویژه برای زیرگروه‌های مختلف جمعیتی ارائه شود این امر باعث می‌شود تا نتیجه‌گیری‌های مطمئن‌تری در مورد مزایا و مضرات احتمالی رمدسیویر اعلام شود.

کد خبر 516542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    6 2
    سلام و خسته نباشید من خودم نزدیک بود جونمو با داروی فاویپیراویر از دست بدم.من با حدود 7 درصد درگیری ریه به پزشک مراجعه کردم و بعد از مصرف سه روز کارم به اورژانس رسید و با 60 درصد درگیری بستری شدم.علاوه بر خطر تهدید مرگ این دارو کبدم به شدت آسیب دیده
  • جعفر IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    1 1
    قصه تعریف میکنید برای کودکان لشکر بیمار در بیمارستان با رمیدسیویر از مرگ نجات یافتن جوک تعریف میکنید؟ افت اکسیزن و تنگی نفس بیشتر بعلت مصرف رمیدسیورهم نیست دوستی درکامنت گفت باعث خنده است اون افت بعلت روند رشد تصادعی در روزهای ۷ ببعد ابتلا هست پس بفرمایید چه چیزی یهو باعث شد من باصلح اکسیژن ۷۵ بعد زدن ۵ رمیدسیور در icu خوب شدم ازون نبود پس از مصرف سوپ و چای بود پناه برخدا از جهل
  • حامد IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    1 0
    بدترين دارو بنظر من فاويپيراويره روي بعضيا تاثير داره فقط روي بعضيام تا حد مرگ ميبره بهترين نوع دارو كه واقعا داره جواب ميده توي وضع الان رمدسيويره هر پنج دوزش واقعا حال٩٠درصد مريضا رو خوب ميكنه نميشم واقعا گفت عالي ولي تنها داروي كه مي تونه در حال حاضر حال بيماران رو رو به بهبود ببره خواهشا به جهل بعضي از افراد گوش ندين چون واقعا راه درماني بغير از اين نيست