ممنوعیت فروش ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در اسلوونی

دولت اسلوونی همانند سایر کشورهای اروپایی نظیر بلغارستان، رومانی، چک، اسلواکی و لهستان فروش ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را ممنوع کرده و جریمه‌های سنگینی برای متخلفان در نظر گرفته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از این پس فروش ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در اسلوونی ممنوع خواهد بود و قرار است جریمه‌های خیلی سنگین برای متخلفان این قانون در نظر گرفته شود، البته در قانون ممنوعیت فروش استثنائاتی نیز وجود خواهد داشت به این صورت که توزیع این وسایل تنها با برچسب‌های حاوی اطلاعات لازم جهت آگاه‌سازی مصرف‌ کنندگان از مضرات و نحوه بازیافت آن‌ها مجاز خواهد بود. فروشندگان می‌توانند محصولاتی نظیر قاشق، چنگال، بشقاب پلاستیکی و گوش پاک‌کن خود را تنها در اختیار مراکز درمانی، مشروط بر داشتن برچسب مخصوص هشدار قرار دهند.

فروش محصولات پلاستیکی تزئینی ممنوع خواهد بود مگر اینکه با هدف استفاده صنعتی انجام شود که البته آن هم مشمول سندیت اقدام است. در واقع فروشندگان و خریدارانی که قصد تبادل این محصولات را دارند باید مدرک لازم جهت هدف کاربری محصولات را ارائه دهند در غیر این صورت مشمول جرایم سنگین مرتبط خواهند شد. این جریمه‌ها بسته به میزان اقلام پلاستیکی تبادلی و فرد متجاوز از قانون متغیر خواهد بود و می‌تواند بین پنج هزار برای مجریان کسب و کار تا ۱۵ هزار یورو برای نهادهای حقوقی یا سه هزار یورو برای فروشندگان معمولی متفاوت باشد.

در سال ۲۰۱۹ اتحادیه اروپا طرحی تحت عنوان ممنوعیت استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف را ارائه داد که بر اساس آن قرار شد کشورهای مختلف قاره اقداماتی در این راستا اعمال کنند تا در نتیجه آن، آلودگی آب به حداقل برسد. این طرح مقرراتی جهت بازیافت ضایعات پلاستیکی را نیز در بر می‌گیرد که پیروی از آن می‌تواند به رشد اقتصاد مدور کمک زیادی کند.

اگرچه بسیاری از کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، یونان، ایرلند، سوئد، استونی و مالت سریعاً به پیاده‌سازی طرح و اجرای دستورالعمل‌های ممنوعیت استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی پرداختند با این حال، برخی از دولت‌ها مانند بلغارستان، رومانی، جمهوری چک، اسلواکی و لهستان با تأخیر اقدامات خود را در این زمینه اعمال کردند.

کد خبر 516452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.