مدیریت شهر بدون مشارکت شهروندان ناموفق است

یک دکترای اقتصاد شهری دانشگاه اصفهان با بیان اینکه مشارکت شهروندان در روند تصمیم گیری شهری یکی از عناصر اصلی حکومت مردمی بوده است، گفت: افزایش مشارکت شهروندان در امور شهری می‌تواند در ایجاد تعادل شهری نقش ارزنده‌ای ایفا کند.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروزه اکثر صاحبنظران حوزه مدیریت شهری، تجربه مدیریت متمرکز شهر را شکست خورده دانسته و آن را بدون مشارکت شهروندان ناموفق ارزیابی می‌کنند، از این رو جلب مشارکت شهروندان یکی از دغدغه‌های اصلی مدیریت‌های نوین شهری محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه مشارکت شهروندان در تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و همه فعالیت‌ها و امور شهری مورد توجه مدیران، برنامه‌ریزان و صاحبنظران توسعه اجتماعی است، افزود: مشارکت، فرآیند درگیر شدن همه گروه‌های مردم در همه مراحل توسعه جهت ظهور توانایی‌ها، قابلیت‌ها و در نتیجه رشد و تعالی مادی و معنوی آنها است و به همین خاطر شاید در سال‌های اخیر همواره در محافل علمی و سیاسی کشور موضوع مشارکت شهروندان در امور شهر در صدر گفتمان‌های اجتماعی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: مشارکت مردم در امور شهری می‌تواند در ایجاد تعادل شهری نقش ارزنده‌ای ایفا کند چرا که اگر شهروندان مشارکت در شهر را به‌منزله مشارکت در سرنوشت خویش بدانند، در قالب گروه‌های کاری به شکل‌گیری و تقویت خصایصی نظیر خود رهبری و خود مسئولیت‌ورزی مبادرت ورزیده و زمینه را برای تغییر و تحول در جهت تلطیف و پویایی شهری آماده خواهد کرد.

دکترای اقتصاد شهری دانشگاه اصفهان ادامه داد: مشارکت دادن یک به یک افراد جامعه در فرایند توسعه به معنای قدرت دادن به ضعیف‌ترین و فقیرترین افراد جامعه برای تشویق آنها به اجرای برنامه‌ها، طرح‌ها و قرار دادن این گروه در متن آن است.

وی با بیان اینکه مشارکت شهروندان در روند تصمیم‌گیری شهری یکی از عناصر اصلی حکومت مردمی بوده است، گفت: افزایش مشارکت شهروندان در امور شهری می‌تواند در ایجاد تعادل شهری نقش ارزنده‌ای ایفا کند.

کد خبر 516359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.