دولت سیزدهم و اولویت سیاست خارجی

سیاست خارجی دولت سیزدهم قطعاً تعامل با جامعه جهانی خواهد بود؛ زیرا شکست روند مذاکرات وین موجب خواهد شد تا واشنگتن تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کند.

به گزارش ایمنا، حسن هانی زاده در یادداشتی که آن را اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده، در مورد چالش‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم نوشت: صرف نظر از اینکه دولت سیزدهم در مسائل مربوط به اقتصاد و معیشت مردم با سلسله چالش‌های زیادی مواجه است، اما در زمینه سیاست خارجی نیز باید دو حوزه را در اولویت قرار دهد. اولویت نخست توجه به بازسازی روابط ایران و کشورهای عرب منطقه بویژه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود.

در طول سال‌های اخیر روابط ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بویژه عربستان، بحرین و امارات تحت تأثیر فضای تحولات منطقه قرار گرفت و این روابط به پایین‌ترین سطح خود رسید و اکنون روابط سیاسی ریاض و تهران به کلی قطع شده است؛ علت این امر این است که عربستان طی شش سال گذشته جنگ ظالمانه‌ای علیه ملت مظلوم یمن به راه انداخته و ده‌ها هزار نفر به ویژه حوثی‌ها و زیدی‌ها را قربانی این جنگ نا برابر کرده است.

۱۴ کشور در طول شش سال اخیر ائتلافی نظامی علیه حوثی‌ها و انصارالله یمن تشکیل داده‌اند و در کنار آن ارتش عربستان به کشتار زنان و کودکان یمنی پرداخته است. برآیند این گزارش‌ها نشان می‌دهد که عربستان در طول این مدت برای حذف حوثی های شیعه از ساختار قدرت یمن بیش از ۳۵۰ میلیارد دلار هزینه کرده، اما علی‌رغم این هزینه کرد سنگین، نتوانست دستاورد نظامی و سیاسی قابل قبولی داشته باشد؛ لذا یکی از موارد اختلافی تهران و ریاض همین جنگ است؛ زیرا عربستان به صورت کاملاً طایفه‌ای ملت یمن را مورد تهاجم وحشیانه قرار داده و وزیر ساختارهای اقتصادی، فرهنگی و نظامی آنها را تخریب کرد.

در لبنان، عراق و سوریه نیز نقش تخریبی عربستان کاملاً مشهود است؛ تا جایی که رژیم آل‌سعود برای سر نگونی دولت علوی بشار اسد، طی ۱۰ سال بحران سوریه بیش از ۸۰ میلیارد دلار کمک مالی در اختیار گروهک‌های تروریستی قرار داد.

حادثه دردناک‌تر، قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار برجسته سعودی ایت که به دستور محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در محل کنسولگری این رژیم در استانبول به قتل رسید و عربستان را در سطح افکار عمومی به کشوری منفور و منزوی تبدیل کرد.

از طرفی، تغییراتی که در کاخ سفید صورت گرفته و شکست حامی اصلی عربستان یعنی دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده و پیروزی جو بایدن نامزد حزب دموکرات، ریاض را بشدت دچار انزوای سیاسی کرده است؛ لذا این کشور از طریق دولت عراق و به دلیل فشارهای بین‌المللی و در راستای خروج از انزوا سیاسی، تمایل خود برای ترمیم پل‌های شکسته برای ارتباط با تهران را به دولت بغداد ابلاغ کرده است.

طی چهار ماه گذشته گفت‌وگوهای پنهانی بین دو تیم سیاسی و امنیتی ایران و عربستان در بغداد آغاز شده، اما تا کنون موارد مورد اختلاف زیادی مانند جنگ یمن و دخالت تخریبی عربستان در لبنان، سوریه و عراق همچنان باقی مانده است.

ث اکنون نگاه‌ها متوجه نشست سران کشورهای منطقه با حضور ایران است که در پایان ماه جاری میلادی تشکیل می‌شود. این نشست قرار است با شرکت سران ایران، عراق، اردن، ترکیه، عربستان، مصر، سوریه و کویت تشکیل شود و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز تمایل خود را برای شرکت در این نشست به مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق ابلاغ کرده است؛ لذا دولت سیزدهم به طور جدی در صدد ترمیم و بهبود روابط خود با کشورهای عرب منطقه خواهد بود و از این رو انتخاب حسین امیر عبداللهیان به عنوان وزیر خارجه، اقدامی کاملاً هوشمندانه است؛ زیرا وی از ظرفیت بالایی برای ترمیم روابط ایران و کشورهای عرب منطقه برخوردار است.

موضوع دیگر و اولویت دوم دولت سیزدهم، مساله مذاکرات هسته‌ای در چارچوب برجام بوده که قطعاً از اهمیت بالایی برای ایران برخوردار است؛ زیرا در صورت به نتیجه رسیدن روند مذاکرات ایران وکشورهای ۴+۱ در وین و لغو تحریم‌های اعمال شده، شاهد گشایشی در وضعیت اقتصادی کشور خواهیم بود.؛ بنابراین سیاست خارجی دولت سیزدهم قطعاً تعامل با جامعه جهانی خواهد بود؛ زیرا شکست روند مذاکرات وین موجب می‌شود تا واشنگتن تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کند.

کد خبر 516077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.