محرابیان برای وزارتخانه بی آب و برق چه خواهد کرد؟

وزارت نیرو با میراث بی آبی و خاموشی تقدیم دولت جدید شد، این دولت نیز علی اکبر محرابیان را با برنامه‌ای مفصل برای حل مشکلات آب و برق به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا،، سیدابراهیم رئیسی در نامه‌ای اعضای پیشنهادی وزرای دولت سیزدهم را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد که بر اساس آن، علی اکبر محرابیان برای کسب رأی اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معاون دولت نهم و دهم بوده که اکنون به عنوان وزیر نیرو به مجلس معرفی شده است.

سوابق اجرایی او مشاور رئیس جمهور و رئیس ستاد طرح‌های ویژه در دولت نهم، طراح لایحه ساماندهی مصرف سوخت و گسترش حمل و نقل عمومی و حمایت از صنعت خودروسازی و صنایع جانبی و بسط این لایحه در قالب تبصره ۱۳ قانون بودجه، رئیس و نماینده ویژه محمود احمدی نژاد در ستاد تبصره ۱۳، نماینده ویژه رئیس جمهور در کارگروه مسکن کشور، عضو شورای عالی فنی کشور، حمایت از صنعت داخلی در قالب تبصره ۱۳ در حوزه‌های مختلف صنعت، اعم از خودروسازی و صنایع جانبی، معاون بزرگترین شرکت تولید کننده صنایع چوب کشور، مشاور شهردار تهران، عضو هیئت مدیره شرکت شهروند وابسته به شهرداری تهران، رئیس مؤسسه عمران استان اردبیل، مدیر عامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه استان اردبیل و مؤسس و عضو هیئت مدیره شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری استان اردبیل اعلام شده است.

برنامه وزیر نیروی پیشنهادی دولت سیزدهم

محرابیان که پیش از این در سمت‌های مختلف دولتی و غیردولتی فعالیت داشته، برنامه خود را در سه بخش آب، فاضلاب و برق برای ارائه به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است.

این برنامه در هفت فصل به تبیین وضع موجود، چالش‌ها و مسائل اصلی، رویکردها و راهبردها، برنامه‌ها و اقدامات اساسی، اهداف کمی، سرمایه‌های انسانی، فناوری و پشتیبانی صنعت و مدیریت منابع مالی پرداخته است.

بر اساس این برنامه اصول اساسی برنامه وزارت نیرو در دولت کار و تلاش شامل حصول اطمینان از تأمین آب و برق مطمئن و پایدار در جهت رفع نیازهای متعارف بخش‌های مختلف کشور، ارتقای حکمرانی و بهره‌وری آب از طریق استقرار مدیریت بهم پیوسته منابع آب مبتنی بر مدیریت تقاضا در سطح ملی، حوضه‌های آبریز و محلی و نیز اجرای طرح‌های توسعه و بازچرخانی پساب با رعایت اصول توسعه پایدار، آمایش سرزمین و هماهنگی متقابل بین سرمایه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی با مشارکت مؤثر ذی‌نفعان، ارتقا تاب‌آوری شبکه برق کشور با تمرکز بر توسعه ظرفیت تأمین برق پایدار، امنیت عرضه و تقاضا، بهبود کیفیت و حفظ محیط زیست با گسترش انرژی‌های تجدید پذیر است.

همچنین در این برنامه بر بهبود اقتصاد آب و برق به منظور ایجاد تعادل در منابع و مصارف بنگاه‌هایی آب و برق و پایداری استمرار ارائه خدمات، ارتقا سطح پژوهش و فناوری با تاکید بر تقویت توان ساخت داخل، بهبود محیط کسب و کار در صنعت آب و برق از طریق تعامل حداکثری با بخش خصوصی و تعاونی‌ها، بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانونی، حضور فعال در بازارهای ملی و بین‌المللی و جذب سرمایه، ارزش گذاری به سرمایه‌های انسانی و بهره‌گیری مؤثر از آرا و اندیشه‌های تخصصی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های ملی، منابع و اموال عمومی تاکید شده است.

محرابیان در وزارتخانه بی آب و خاموش چه باید بکند؟

وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برنامه جامعی برای حل مشکلات فعلی صنعت آب و برق دارد؛ در کل ابهاماتی برای سکان‌داری وزیر پیشنهادی وجود دارد اما برنامه جامع محرابیان حسن ختامی بر انتقادات است و البته باید منتظر نتیجه کار بود.

آنطور که محرابیان وعده داده در دولت جدید قرار است خبری از خاموشی و مشکلات فعلی نباشد، اعلام حمایت او از بخش خصوصی، ایجاد قریب به ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی یا تجدید پذیر طی چهار سال می‌تواند گامی بزرگ برای این صنعت باشد اما مشکلات مالی و موانع موجود در این حوزه نباید مورد غفلت وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم قرار بگیرد.

در این رابطه علیرضا دائمی، معاون سابق برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو در خصوص بایدهای وزارت نیرو در دولت سیزدهم گفت: برنامه وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم مورد قبول است در این برنامه به نیروگاه سازی، اقتصاد برق و تجدیدپذیرها که ایران ظرفیت بالایی در آن دارد اشاره شده و اگر این موارد اجرا شود و وزیر پیشنهادی بتواند تعرفه‌های صنعت برق را اصلاح کند بسیار مثبت خواهد بود.

وی با بیان اینکه در بخش آب و فاضلاب به برنامه‌های نیمه تمام اشاره شده که تعداد آن‌ها به بیش از ۵۰۰ طرح می‌رسد، اظهار کرد: طبعاً نباید طرح جدیدی آغاز شود تا این طرح‌ها به اتمام برسند، این طرح‌ها نیز نیازمند غربالگری و اولویت بندی هستند به گونه‌ای که طرح‌هایی که پیشرفت بالای ۷۰ درصد دارند و یا اجرای آن‌ها لازم است در اولویت اجرا قرار بگیرد.

معاون وزیر نیرو با اشاره به تاکید وزیر پیشنهادی به مدیریت به هم پیوسته آب، گفت: این تاکید بسیار مهم است کاری که هنوز در کشور نتوانستیم انجام دهیم این است که با ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان گفت و گو نکردیم و تحقیقات را با نظر جمعی پیش نبردیم، دید محرابیان این است که به بخش آب فرابخشی نگاه شود و بر اساس مدیریت به هم پیوسته آب برای رفع مشکلات فعلی تلاش شود.

دائمی با بیان اینکه توسعه تصفیه خانه‌ها، بازچرخانی آب موضوعات مهم دیگری هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند، اظهار کرد: برنامه ارائه شده جامع و مورد قبول بوده اما سوالی که به وجود می‌آید این است که آیا در طول چهار سال امکان اجرای این برنامه با مشکلات فعلی وجود دارد یا خیر؟ این مساله قابل بحث است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به سابقه همکاری وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس در حوزه آب، گفت: وزیر پیشنهادی در طرح مهر و ماندگار از بخش زیادی از طرح‌های سدسازی و تصفیه خانه‌ها بازدید داشتند هرچند که هیچگاه به طور مستقیم در وزارت نیرو مشغول به کار نبودند اما تا حدودی نسبت به این مسائل آشنایی دارد و جلساتی که در زمان با وزارت نیرو برگزار می‌شد موجب شکل‌گیری شناخت کلی شده است.

محرابیان با بیان اینکه امیدواریم از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده شود و بتوانیم شاهد اثرات مثبت برنامه ارائه شده باشیم، ادامه داد: به اعتقاد من در وزارتخانه‌های بزرگی همچون وزارت نیرو که مؤلفه‌های مختلفی در آن وجود دارد کسی نمی‌تواند پیدا شود که ادعا کند در تمام بخش‌های آب و برق متخصص است، بزرگترین هنر این است که بتوان از تمام ظرفیت‌ها حتی فراتر از آن استفاده کرد.

وی ادامه داد: وزیر خوب کسی نیست که خودش تمام مسائل را حل کند اما باید بتواند افراد زیادی که آمادگی حل این مسائل را دارند بسیج کند، طبعاً اگر تیمی که انتخاب می‌شود این قابلیت را داشته باشند می‌توانیم شاهد تأثیرات مثبت باشیم.

کد خبر 515697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.