همدان برای تحقق بودجه‌ریزی عادلانه چه مسیری را طی می‌کند؟

شورای ششم شهر همدان در حالی فعالیت خود را آغاز می‌کند که دستیابی به بعضی اهداف کلیدی را در دستورکار دارد که با تحقق آن می‌توان به تخصیص اعتبار عادلانه در شهر امیدوار بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از مهمترین اهدافی که مدنظر اعضای شورای ششم شهر همدان بوده و از آن به عنوان یکی از شعارهای انتخابی یاد می‌شود، شفافیت و مبارزه با فساد است.

از سوی دیگر با توجه به کمبود منابع مالی و وضعیت شهرداری‌ها در دسترسی به درآمدهای پایدار، سازوکاری که بتواند بودجه تعیین شده برای شهرداری‌ها را به نحو متناسبی به پروژه‌های مختلف اختصاص دهد و شهر به خوبی اداره شود، اهمیت زیادی دارد.

ایجاد این سازوکار قطعاً با مشارکت همه شهروندان میسر خواهد شد و بستر مناسبی را برای تحقق شفافیت و عدالت ایجاد خواهد کرد. در گفت‌وگو با اکبر کاووسی امید، رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر همدان مهمترین اهداف این شورا و سازوکارهای مدنظر مدیریت شهری به منظور تحقق عدالت اجتماعی را بررسی کردیم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

اولویت‌های مهم شورای ششم شهر همدان چیست؟

هدف ما این است که شهرداری الکترونیک را با هدف رساندن به میز خدمت در اولویت اول شورای ششم قرار دهیم و به امید خدا هرچه سریع‌تر تکریم ارباب رجوع و میز خدمت را به طور کامل، آنطور که در شأن مردم دانای همدان است، انجام دهیم.

با توجه به اهمیت دولت الکترونیک، دغدغه‌ای که مردم و مسئولان در خصوص شفاف سازی همه معاملات، مناقصات، مزایدات و تمامی جریان‌های مالی شهرداری دارند، تحقق شفافیت برای ما بسیار مهم است و مردم باید بتوانند به جزئیات این معاملات و سیاست‌های شورا و مصوبات آن دسترسی داشته باشند.

در هر صورت اولویت اول در شورای ششم تحقق شهرداری الکترونیک است که از نظر من ما را به سمت عدالت سوق خواهد داد، چون زمانی که شفافیت با ابزار الکترونیک و شهرداری هوشمند محقق شود، ما قطعاً به سمت فساد زدایی خواهیم رفت که بسیار حائز اهمیت است.

اولویت دوم ما در شورای شهر بحث عدالت اجتماعی، مشارکت همه شهروندان همدانی در نظر دادن و همراهی با مدیران شهرداری و مدیران دولتی در جهت اداره شهر به نحو احسن است.

چه سازوکاری برای تحقق عدالت اجتماعی در نظر دارید؟

شورای ششم شهر همدان قطعاً این مهم را مدنظر خواهد داشت و بودجه عادلانه عملیاتی را با پیوست اجتماعی و مشارکت مردم و با نظر تک تک شهروندان به پیش خواهد برد. بدین منظور در شورای پنجم توانستیم زیرساخت‌های خزانه داری کل را تا حد بسیار زیادی فراهم کنیم.

هدف شورا از ایجاد خزانه داری کل این است که تمامی درآمدهای شهرداری یکجا متمرکز بشود تا شهردار اختیار دار این خزانه باشد و بتواند سیاست‌های شورا را اجرا و پیاده سازی کند. این اقدام مقدمه‌ای بوده است تا ما بتوانیم بودجه را به صورت عادلانه و عملیاتی با نظر آحاد مردم همدان برنامه‌ریزی و برنامه‌های یک ساله را که موسوم به برنامه‌های بودجه سالانه است، در این راستا تهیه کنیم.

در برنامه بودجه عادلانه عملیاتی بعد از اینکه تمامی بودجه از تمامی مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابع شهرداری در خزانه قرار گرفت، بر اساس ۱۴ شاخص، تخصیص بودجه اتفاق می‌افتد.

تخصیص بودجه بر این اساس چگونه انجام می‌شود؟

در تبصره‌های ذیل بودجه اولویت‌های تخصیص بودجه به طور واضح مشخص شده و حقوق و مزایای کارکنان، نگهداری شهر با کمترین هزینه و انجام پروژه‌های مؤثر شهر در نظر گرفته می‌شود؛ پروژه‌هایی که همه شهروندان از آن بهره مند می‌شوند. تخصیص بودجه به سایر پروژه‌ها نیز بر این اساس انجام می‌شود. کل بودجه شهرداری همدان منهای هزینه‌های جاری و پروژه‌های بزرگ، و بر اساس ۱۴ شاخص تخصیص پیدا می‌کند. یکی از این شاخصه‌ها، مساحت منطقه، ناحیه و محله است.

مؤلفه دوم، جمعیت است که در آن جمعیت منطقه، ناحیه و محله مورد توجه قرار می‌گیرد. میزان بهره‌مندی از زیرساخت‌هایی مثل پارک، فضای سبز شاخصه سوم در بحث تخصیص بودجه به مناطق، نواحی و محلات شهر است.

شاخص چهارم زیرساخت‌های ترافیکی است و این شاخص‌ها ادامه پیدا می‌کند تا در نهایت شاخص چهاردهم که میزان پرداخت عوارض در منطقه، ناحیه یا محله مورد نظر است، در تدوین بودجه اثرگذار باشد.

بعد از محاسبه هزینه‌های جاری و انجام پروژه‌های بزرگ، مقدار بودجه باقی مانده به شهرداری‌های مناطق، سازمان‌های شهرداری و شرکت‌های تابعه، بر اساس این ۱۴ شاخص تقسیم می‌شود. تخصیص اعتبارات در هر منطقه نیز بر اساس همین ۱۴ شاخص مشخص می‌شود و به طور مثال ذکر می‌شود که به نواحی سه گانه منطقه یک شهرداری همدان، باید چه میزان بودجه اختصاص یابد. این موارد با جزئیات کامل ذکر می‌شود و سهم تمام ۶۴ محله شهر از بودجه مشخص خواهد بود.

سازوکار تخصیص بودجه در سطح محلات شهر به چه نحو خواهد بود؟

ما همیاران محلات را در شورای پنجم به عنوان بازوی مدیریت شهری ایجاد کردیم که متشکل از اقشار مختلف مردم، اصناف مختلف محله و افراد حقیقی و حقوقی است که در هر محله از شهرداری همدان به ۲۰ نفر می‌رسد تا ساکنان همدان از این طریق در تصمیمات مختلف شهری مشارکت داشته باشند.

هر میزان بودجه که به هر محله اختصاص پیدا می‌کند، مردمان و ساکنان آن محله مشخص می‌کنند که اولویت‌های محل سکونتشان چیست لذا در این سازوکار بودجه‌ای که کاملاً مشخص و شفاف است با نظر شهروندان تخصیص پیدا می‌کند و همیاران محلات که قبلاً به شورای اجتماعی محلات معروف بود، کار مطالبه گری و پیگیری نیازهای ساکنان محلات را انجام می‌دهد.

لازم است ذکر کنم که همیاران محلات در برگزاری جشنواره شهروندان برگزیده و تشویق مردم به پرداخت عوارض نوسازی و بهای خدمات، شهرداری را یاری خواهند کرد.

ما به امید خدا از این طریق و در شورای ششم می‌توانیم همه شهروندان همدانی را هم در پشتیبانی از مدیریت شهری و هم مشارکت در تصمیم گیری‌ها، دخیل کنیم.

کد خبر 515562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.