ساداتی نژاد برای وزارت جهاد کشاورزی چه اقداماتی باید انجام دهد؟

سید جواد ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت سیزدهم اکنون ریاست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی را برعهده داشته و بر اساس گفته فعالان حوزه کشاورزی به نظر می رسد میتواند گزینه مناسبی برای این وزارتخانه باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در لیست وزرای پیشنهادی رئیس جمهوری دولت سیزدهم به مجلس سیدجواد ساداتی نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی معرفی شد.

سید جواد ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت سیزدهم متولد ۱۳۵۱ شهر کاشان است. وی دارای کارشناسی مهندسی منابع طبیعی – گرایش مرتع و آبخیزداری از دانشگاه مازندران، کارشناسی ارشد منابع طبیعی – گرایش آبخیزداری از دانشگاه تربیت مدرس و دکتری هیدرولیک و مهندسی هیدرولوژی از دانشگاه دولتی مسکو است.

از جمله فعالیت‌ها اجرایی و علمی وی می‌توان به ریاست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس یازدهم، نماینده مجلس شورای اسلامی دوره دهم و یازدهم از حوزه انتخابیه کاشان و آران و بیدگل، ریاست فراکسیون آب مجلس دهم، معاون پارلمانی وزیر علوم در دولت دهم، ریاست دانشگاه کاشان، معاون اداری و مالی دانشگاه تهران، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، دبیر کمیسیون کشاورزی آب و محیط زیست شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری کشور اشاره کرد.

وی هم اکنون ریاست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی را برعهده دارد.

انتظارات فعالان بخش کشاورزی و صنایع از وزیر جهاد کشاورزی دولت جدید

برخی از فعالان بخش کشاورزی و صنایع کشور مطالبات خود را از وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت سیزدهم مطرح کردند.

افشین صدر دادرس در پاسخ به این سوال که آیا سید جواد ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت سیزدهم گزینه مناسبی برای وزارتخانه مذکور است یا خیر، اظهار کرد: با توجه به اینکه هنوز از سیاست‌ها و راهبردهای ایشان اطلاعات دقیقی نداریم بنابراین در حال حاضر امکان اظهار نظر دقیق هم وجود ندارد. بهتر است قبل از اظهار نظر از نقطه نظرات ایشان و برنامه‌هایشان برای برون رفت از شرایط پیش آمده در بخش دام کشور آگاه شویم.

وزیر جهاد کشاورزی باید به فکر حل مشکل تأمین نهاده‌ها و خشکسالی باشد

وی ادامه داد: اما از وزیر آینده جهاد کشاورزی انتظاراتی داریم. مثلاً اینکه بایستی به فکر حل مشکل تأمین نهاده‌ها و خشکسالی باشد. اینکه پیگیر تأمین ارز باشیم اتفاق خوبی است اما با توجه به شرایطی که دولت با آن مواجه است بایستی به راه کارهای جایگزین نیز فکر شود. مثلاً صادرات دام یکی از این راه‌های جایگزین است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور اضافه کرد: موضوع صادرات دام مدت‌ها است که مطرح شده و می‌تواند بخشی از معضلات حوزه دام کشور را حل کند. همچنین از وزیر آینده انتظار داریم که خرید حمایتی دام زنده با قیمت عادلانه پیگیری شود و برنامه منسجمی برای بازار رسانی محصولات کشاورزی در داخل کشور و صادرات پایدار نیز در دستور کار داشته باشد. تشکل‌ها نیز آمادگی دارند تا در این بخش با وزیر آینده همکاری‌های لازم را داشته باشند.

وی همچنین در پایان گفت: متأسفانه برخی اقدامات اجرایی وزارت جهاد کشاورزی منتج به ایجاد رانت برای عده‌ای خاص شده است که وزیر آینده جهاد کشاورزی باید سریعاً به این موضوع رسیدگی کند.

وزارت جهاد کشاورزی نظام عرضه و تقاضا را در محصولات پیاده سازی کند

سید محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی نیز در خصوص وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: در میان گزینه‌هایی که نام آنها برای تصدی مسئولیت وزارت جهاد مطرح بود، به نظر می‌رسد آقای ساداتی نژاد بهترین باشد. در موضوع قیمت شیرخام که تبدیل به موضوعی اختلافی میان وزارت صمت و جهاد شده بود، تلاش‌های خوبی را از ایشان شاهد بودیم و به نظر می‌رسد ایشان آمادگی نسبی برای حضور در این وزارتخانه را داشته باشند.

وی ادامه داد: امیدواریم آنچنان که در جلسات کارشناسی اعلام می‌کردند، در مقام اجرا نیز مدافع منطق بازار و مخالف اقتصاد دستوری باشند و رویکردهای وزارت جهاد را به سمت رویکردهای اصلاح سیاستگذاری‌های مداخله جویانه تغییر دهند.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی اضافه کرد: موضوع تغییر کشت غرق آبی و نیز تولید نهاده دامی با تکنولوژی‌های جدید می‌تواند اولویت‌های وزارت جهاد در دوره ایشان باشد. همچنین در حوزه صنعت لبنیات نیز با توجه به ابلاغ قانون انتزاع و بازگشت اختیارات وزارت جهاد امید می‌رود این وزارتخانه در دوره آقای ساداتی نژاد از تبعات قیمت گذاری دستوری درس گرفته و به نظام عرضه و تقاضا تن دهد و اشتباهات ستاد تنظیم بازار در وزارت جهاد به نام ایشان مجدداً تکرار نشود.

وزیر آینده جهاد کشاورزی باید به تشکل‌های بخش کشاورزی نگاه مثبتی داشته باشد

پیمان عالمی، سرپرست نظام صنفی کشاورزی نیز به ایسنا گفت: به دلیل حضور آقای ساداتی نژاد در کمیسیون کشاورزی مجلس نگاه به حضور ایشان در وزارت جهاد کشاورزی مثبت است، زیرا در این مدت اقدامات رو به جلویی در بخش کشاورزی داشتند. برای مثال قانون شورای قیمت گذاری تخصصی محصولات کشاورزی تحول بزرگی در بخش کشاورزی بود که بذر امیدی در دل کشاورزان کاشت.

وی با بیان اینکه وزیر آینده جهاد کشاورزی بایستی به تشکل‌های بخش کشاورزی نیز نگاه مثبتی داشته باشد، گفت: برای گرفتن تصمیمات درست در بخش کشاورزی نیازمند اطلاعات قوی، مستند و روزانه هستیم. اگر این اطلاعات موارد ذکر شده را نداشته باشند قطعاً نمی‌توان تصمیمات درست هم اتخاذ کرد. بنابراین می‌طلبد که بین وزارت جهاد و وزیر و تشکل‌های بخش کشاورزی ارتباط صمیمانه ای وجود داشته باشد.

حمایت کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون از وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این کمیسیون از انتخاب سیدجواد ساداتی‌نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی حمایت می‌کند.

ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران بیانیه‌ای در حمایت از سید جواد ساداتی‌نژاد - وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم منتشر کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

«سلام علیکم؛

احتراماً، همانگونه که مستحضرید برابر آمار منتشره وزارت جهاد کشاورزی بیش از ۷۰ درصد تولیدات بخش کشاورزی توسط کشاورزان و تولیدکنندگان سرافراز بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران تولید و عرضه می‌شود.

اما در سال‌های اخیر علاوه بر تحریم‌های ظالمانه، عدم مدیریت صحیح بر منابع آب و خاک، اصرار بر ادامه روند کشاورزی سنتی، عدم ورود کافی فن آوری های نوین و روز، مشکلات ناشی از واردات بی رویه و عدم حضور کافی در بازارهای بین‌المللی، نبود تأمین نقدینگی کافی و مناسب و کمبود سرمایه گذاری داخلی و خارجی، صدمات و آسیب‌های جدی و سختی به بخش کشاورزی و صنایع غذایی کشور وارد نموده و می‌رود که امنیت غذایی را دچار چالش و بحران نماید.

به نظر می‌رسد در شرایط کنونی یگانه راه حل برون رفت از معضلات کشاورزی که خشکسالی نیز آخرین رمق‌های آن را گرفته است، حضور وزیر با تجربه، متخصص و کارآمد با سابقه روشن در رأس وزارت جهاد کشاورزی است.

اینک که از سوی جناب آقای دکتر رئیسی، رئیس جمهور محترم، جناب آقای دکتر سیدجواد ساداتی نژاد را که در طی یک سال و نیم گذشته دارای عملکرد مثبت و دارای دانش فنی و مدیریتی مناسب و کارآمد، به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی معرفی شده اند، اتاق تعاون (کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی)، ضمن حمایت کامل از این معرفی شایسته، انتظار داریم و امیدواریم که شاهد رأی قاطع مجلس شورای اسلامی و حضور جناب آقای دکتر سیدجواد ساداتی نژاد در رأس مدیریتی وزارت جهاد کشاورزی باشیم.

ارسلان قاسمی

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی»

کد خبر 515556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.