نبود واکسن در مراکز به دلیل تاخیر در واردات/نگران تاخیر در تزریق دوز دوم نباشید

معاون ‌بهداشتی ‌دانشگاه ‌علوم پزشکی ‌اصفهان با اشاره به کمبود واکسن در مراکز واکسیناسیون به دلیل تاخیر در واردات واکسن، گفت: روزانه ‌قریب به ۴۰ هزار نفر منتظر دریافت ‌واکسن ‌کرونا ‌هستند افرادی ‌که ‌هنوز موفق ‌به تزریق دوز دو واکسن کرونا نشدند دچار مشکلی ‌در سیستم ایمنی ‌بدن نمی‌شوند.

کمال حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص عدم توزیع واکسن و شلوغی مراکز واکسیناسیون افراد جامعه، اظهار کرد: از موضوع واکسیناسیون افراد جامعه قریب به شش ماه می‌گذرد و حدود ۲۵ درصد گروه هدف واکسینه شدند، هر چه قدر زمان جلوتر می‌رود سرعت این کار نیز بیشتر از قبل می‌شود و افرادی که دوز اول را زدند و ماه بعد برای دوز دوم می‌آیند در یک چرخه قرار می‌گیرد.

تأخیر در پروازهای خارجی و عدم توزیع به موقع واکسن‌ها

وی اضافه کرد: واکسن‌های خارجی مثل «سینوفارم، آسترازنکا و اسپوتنیک وی» واکسن‌هایی است که برای وارد کردن آنها از قبل برنامه‌ریزی شده و هزینه آنها پرداخت شده و مطابق قول و قرارهای قبلی برای مردم جامعه تأمین می‌شوند، اگر ورود این واکسن‌ها به کشور با تأخیر صورت بگیرد با وضعیت کمبود و نبود واکسن برای تزریق مواجه می‌شویم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: واکسن‌های کرونا هر روز در حال ورود به وزارت بهداشت و مراکز بهداشتی استان‌ها است و توزیع آن در استان ما دو مرتبه در طول یک هفته انجام می‌شود، چنانچه یک پرواز برای واردات واکسن کرونا به کشور تأخیر داشته باشد با مشکلات فعلی شلوغی مراکز واکسیناسیون مواجه می‌شویم که افرادی برای تزریق واکسن دوز دوم و افراد جدید برای دوز اول مراجعه کرده و با عدم وجود واکسن مواجه می‌شوند و نمی‌توانیم مطابق برنامه‌ریزی‌های قبلی پیش برویم.

حیدری تاکید کرد: برای کاهش این مشکلات در مراکز واکسیناسیون تلاش بر این بوده تا دعوت از افراد برای دوز اول واکسن را کاهش دهیم و بیشتر تزریق دوز دوم واکسن افراد جامعه را پوشش دهیم و اشکالی که پیش آمده این است که از روز اول از مردم خواهش کردیم که در سامانه سلامت پرونده تشکیل دهند و اگر شماره تلفن افراد را داشته باشیم برای تزریق دوز دوم واکسن به آنها پیامک ارسال می‌شود.

روزانه ۴۰ هزار نفر منتظر دریافت واکسن کرونا هستند

وی خاطرنشان کرد: روزانه قریب به ۴۰ هزار نفر منتظر دریافت واکسن کرونا هستند و می‌خواهند تکلیف آنها مشخص شود، افرادی که هنوز موفق به تزریق دوز دوم واکسن کرونا نشدند باید بدانند دچار هیچ نوع مشکلی در سیستم ایمنی بدن نمی‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: برنامه‌ها را برای تزریق واکسن به افراد سلسله‌وار پیش می‌بریم و اگر خللی ایجاد می‌شود به دلیل آن بوده که افراد پرونده الکترونیکی در سامانه سلامت تشکیل ندادند، به گروهی از افراد که شماره تلفن در سامانه داشتند پیامک برای تزریق دوز دوم واکسن کرونا در زمان تعیین شده ارسال شده تا مراجعه کنند.

وی اظهار کرد: کارت‌های واکسیناسیون در دست افراد است که یک ماه از زدن دوز اول واکسن آنها گذشته است و در طی این چند روز به دلیل تأخیر در واردات واکسن آنها دوز دوم را هنوز دریافت نکردند، مردم نگران نباشند هیچ اشکالی در سیستم ایمنی بدن آنها ایجاد نمی‌شود و با وارد شدن واکسن‌ها و رسیدن به مراکز بهداشتی به افراد پیامک داده می‌شود تا برای تزریق دوز دوم واکسن کرونا مراجعه کنند.

کد خبر 515427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.