مقایسه دو لپ‌تاپ میانرده‌ی ایسوس R۵۶۵JP و لنوو ۱۵ITL۶

در دنیای امروز نیاز به یک لپ تاپ خوب و با کیفیت برای همراهی در فعالیت‌هایمان امری غیر قابل اجتناب است. در هر فعالیتی که انجام می‌دهیم خواه ناخواه وجود یک لپ تاپ برای پیشرفت و پیشبرد اهدافمان ضروری است.

هرگاه صحبت از لپ تاپ با کیفیت می‌کنیم، بدون شک دو کمپانی ایسوس ( Asus) و لنوو ( Lenovo) در ذهن تداعی می‌شوند. سایت فروشگاه هدیش به آدرس www.ehadish.com بزرگترین فروشگاه اینترنتی جنوب کشور، مرجعی معتبر برای خرید لپ تاپ لنوو و ایسوس می‌باشد.

با تیم تخصصی هدیش همراه شوید تا به مقایسه و بررسی دو لپ تاپ پرفروش بازار ایران یعنی ایسوس R۵۶۵JP VivoBook و لنوو IdeaPad ۳ ۱۵ITL۶ بپردازیم.

طراحی و کیفیت ساخت ایسوس R۵۶۵JP و لنوو ۱۵ITL۶

در هر دوی این لپ تاپ‌ها شاهد یک طراحی نسبتاً ساده و مینیمالیستی هستیم. البته این طراحی ساده به عقیده‌ی نگارنده بسیار شیک و چشم نواز است که باعث می‌شود در دراز مدت از دیدن آن‌ها خسته نشوید. متریال استفاده شده در بدنه‌ی هر دو لپ تاپ با کیفیت ارزیابی می‌شود که بخش اعظمی از آن از پلاستیک PC و ABS تشکیل شده است که با توجه به برچسب قیمتی آن‌ها قابل قبول می‌باشد. به دلیل ماهیت این لپ تاپ‌ها برای استفاده در کاربری‌های روزمره، شاهد طراحی باریک و وزن بسیار کمی در این دو لپ تاپ هستیم. ایسوس VivoBook R۵۶۵J دارای ابعاد ۲۲.۹ × ۲۳۵ × ۳۶۰ میلی‌متر و وزن ۱.۹ کیلوگرمی است. در آن طرف لنوو IdeaPad ۳ ۱۵ITL۶ دارای ابعاد ۱۹.۹ × ۲۳۶.۵ × ۳۵۹.۲ میلی‌متر و وزن ۱.۶۵ کیلوگرمی است که از رقیب خود کمی سبک‌تر و البته باریک‌تر می‌باشد. در پشت لپ تاپ ایسوس لوگوی نسبتاً بزرگی را می‌بینیم که در لپ تاپ لنوو لوگویی کوچک‌تر استفاده شده و جایگاه آن در سمت چپ و بالای در پشتی آن است.

مقایسه دو لپ‌تاپ میانرده‌ی ایسوس R۵۶۵JP و لنوو ۱۵ITL۶

مقایسه‌ی نمایشگر ایسوس R۵۶۵JP و لنوو ۱۵ITL۶

در لپ تاپ ایسوس R۵۶۵JP شاهد استفاده از یک نمایشگر ۱۵.۶ اینچی با کیفیت Full HD و از نوع TN هستیم. نسبت تصویر این نمایشگر همان نسبت ۱۶ به ۹ مرسوم در اکثر لپ تاپ‌ها است. حداکثر روشنایی این نمایشگر به ۲۵۰ نیت می‌رسد که رقمی عالی محسوب نمی‌شود ولی خوشبختانه دارای روکش مات است که باعث کاهش بازتاب زیاد نور می‌شود. نور صفحه‌ی این لپ تاپ برای محیط داخلی مناسب است ولی برای مکان‌های بیرون و دارای نور زیاد چندان مناسب نیست. R۵۶۵JP دارای NTSC ۴۵ درصدی است که آنچنان در نمایش رنگ‌ها دقیق عمل نمی‌کند. همچنین به دلیل عدم استفاده از پنل IPS زاویه‌ی دید خوبی را ارائه نمی‌کند.

در آن طرف لنوو ۱۵ITL۶ از یک نمایشگر ۱۵.۶ اینچی با کیفیت Full HD و از نوع TFT است. نسبت صفحه نمایش آن ۱۶ به ۹ است و روشنایی صفحه‌ی خوبی ندارد. در بعضی منابع عدد ۲۰۵ نیت برای روشنایی نمایشگر اعلام شده است که خوب نیست، با این حال استفاده از روکش مات می‌تواند تا حدودی این نقص را جبران کند. این لپ تاپ همانند رقیب مورد بررسی ما، رنگ‌ها را خیلی دقیق نشان نمی‌دهد و زاویه‌ی دید محدودی دارد.

مقایسه دو لپ‌تاپ میانرده‌ی ایسوس R۵۶۵JP و لنوو ۱۵ITL۶

مقایسه‌ی سخت افزار پردازشی و گرافیکی R۵۶۵JP و ۱۵ ITL۶

ایسوس در VivoBook R۵۶۵J از پردازنده‌ی نسل دهم اینتل Core i5 | 1035G1 استفاده کرده که حداکثر فرکانس ۳.۶ گیگاهرتزی دارد. این پردازنده دارای ۴ هسته، ۸ رشته و ۶ مگابایت حافظه‌ی کش می‌باشد و از پردازنده‌ی یکپارچه‎ی نسل ۱۰ اینتل UHD بهره می‌برد. پردازنده‌ی گرافیکی استفاده شده در این لپ تاپ MX330 با ۲ گیگابایت حافظه ساخت شرکت جیفورس (GeForce) است که برای نیازهای روزمره و فعالیت‌های نیمه سنگین و حتی اجرای بازی‌های سبک مناسب است.

در این بازه‌ی قیمتی، لنوو سخت‌افزار بسیار قوی‌تری را نسبت به ایسوس به کار برده است. لنوو در IdeaPad 3 15ITL6 از پردازنده‌ی نسل یازدهم Core i7 | 1165G7 با حداکثر فرکانس ۴.۷ گیگاهرتزی بهره می‌برد. این پردازنده‌ی قدرتمند دارای ۴ هسته، ۶ رشته و ۱۲ مگابایت حافظه‌ی کش است. همچنین این پردازنده دارای پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه‌ی قدرتمند اینتل Iris Xe است که امتیازات بسیار خوبی را به دست آورده است. همچنین در این لپ تاپ شاهد استفاده از نسل شدید گرافیک مجزای جیفورس MX۴۵۰ هستیم که در این نسل پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و عملکرد بسیار خوبی را به نمایش گذاشته است. این پردازنده‌ی گرافیکی دارای ۲ گیگابایت حافظه و از نوع DDR۵ می‌باشد که برای بازی‌های سبک و نیمه سنگین مناسب است.

هر دوی این لپ تاپ‌ها از ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم DDR۴ بهره می‌برند که در این رنج قیمتی و متناسب با کارهای روزمره و نیمه سنگین مناسب است. در بحث حافظه هم در هر دو دستگاه از یک هارد HDD با ظرفیت ۱ ترابایت استفاده شده و خبری از حافظه‌ی پر سرعت SSD نیست که خود نقطه ضعفی برای هر دو لپ تاپ به حساب می‌آید.

مقایسه‌ی درگاه‌های اتصال VivoBook R۵۶۵J با IdeaPad ۳ ۱۵ITL۶

هر دو لپ تاپ ایسوس و لنوو دارای پورت‌های نسبتاً کاملی هستند. لپ تاپ ایسوس دارای دو عدد پورت USB 2.0 تایپ A، یک عدد پورت USB 3.1 تایپ A، یک عدد پورت USB 3.1 تایپ C، یک عدد پورت HDMI، یک عدد جک ۳.۵ میلی‌متری به صورت کمبو (Combo)، یک عدد کارت خوان، بلوتوث و وای فای داخلی است.

در آن طرف لنوو در لپ تاپ خود از یک عدد پورت USB 2.0 تایپ A، یک عدد پورت USB 3.1 تایپ A، یک عدد پورت USB 3.1 تایپ C، یک عدد پورت HDMI 1.4b، جک ۳.۵ میلی‌متری صدا به صورت کمبو، یک عدد کارت خوان، بلوتوث ورژن ۵.۰ و وای فای داخلی است. در بحث اتصالات با توجه به جدیدتر بودن 15ITL6 شاهد اتصالات جدیدتر و بهتری هستیم. در هیچیک از این دو لپ تاپ خبری از پورت لن، پورت دیسپلی، پورت تاندربولت و درایو نوری نیست.

مقایسه‌ی تاچ پد و صفحه کلید

هر دو لپ تاپ دارای صفحه کلید جزیره‌ای کامل همراه با نام پد هستند که برای انجام فعالیت‌های عادی و روزمره مناسب می‌باشد. اندازه‌ی کلیدها استاندارد و مناسب می‌باشد و فضای پایین صفحه کلید دارای اندازه‌ی مناسبی برای جایگیری مچ است که باعث می‌شود فشار کمتری به مچ‌ها بیاید و کاربر کمتر احساس خستگی کند. هر دو لپ تاپ فاقد نور پس زمینه‌ی صفحه کلید هستند که برای استفاده در نور کم خوشایند نیست.

تاچ پد هر دو لپ تاپ دارای اندازه‌ی خوبی است و از فرامین چند لمسی پشتیبانی می‌کنند. حس استفاده از تاچ پد هر دو لپ تاپ با توجه به جنسشان خوب ارزیابی می‌شود.

جمع‌بندی

هر دوی این لپ تاپ‌ها برای مصارف خانگی و اداری، کاربران معمولی و حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای، دانشجویان، دانش آموزان، معلمان، حسابداران، برنامه‌نویسان و حتی کسانی که بازی‌های سبک انجام می‌دهند مناسب می‌باشند.

با مراجعه به سایت فروشگاه اینترنتی هدیش می‌توانید با اطمینان به خرید لپ تاپ ایسوس و همچنین خرید انواع لپ تاپ لنوو با بهترین و نازل‌ترین قیمت بازار بپردازید.

کد خبر 515283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.