پروژه‌های خدماتی کوچک و بزرگ اصفهان از کجا آغاز می‌شود؟

انتخاب میان اجرای پروژه‌های کوچک و بزرگ شهری که هرکدام اثربخشی متفاوتی در روند توسعه یک شهر دارد، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شوراهای شهر است. در واقع اعضای شورا باید انتخاب کنند که مسیر اجرای پروژه‌های شهرشان به کدام سمت و سو باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اجرای پروژه‌های محرک توسعه در کلانشهری مانند اصفهان که همه آن را یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور می‌دانند و تصمیم‌گیران آن به در نظر گرفتن ابعاد مختلف یک پروژه شهره هستند، اهمیت چندانی دارد زیرا غفلت از اولویت‌ها و نیازهای شهر می‌تواند روند توسعه این جهانشهر را تا حد زیادی کند کرده و منابع آن را هدر دهد.

سیدامیر سامع، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا مهم‌ترین شاخص‌های این شورا در دوره ششم برای اجرای پروژه‌های شهری را تشریح کرده که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

روند اقدامات مدیریت شهری را چگونه ارزیابی می‌کنید و به نظر شما شهرداری با چه شرایطی به شورای ششم تحویل شد؟

من از سال ۸۲ تا ۹۴ افتخار حضور در بخش‌های مختلف شهرداری خصوصاً خدمات شهری با همه تشکیلات عریض و طویلی که دارد و حوزه منابع انسانی را داشتم، این چند سال باعث شد اطلاع نسبی از وضعیت شهرداری داشته باشم.

قاعدتاً شهرداری همیشه باید رو به جلو فعالیت کند، هم در حوزه نگهداشت آنچه در اختیار دارد، هم افزایش سرمایه، ثروت و امکانات شهر؛ بنابراین باید تلاش کرد و در این راستا ابتدا باید بررسی شود که در هر بخش چه اقدامات مثبتی انجام شده و چه اقداماتی مورد نیاز و در اولویت قرار دارد.

در مجموع اگر تمام ارکان شهرداری با یک هدف گذاری درست و صحیح بر اساس برنامه چندساله که این برنامه برش‌های یک ساله دارد پیش رفته و کارکنان و مدیران برای رسیدن به اهداف برنامه هم جهت و هم گام با همت بلند مشغول انجام وظیفه شوند یقیناً نتیجه این تعامل و همکاری دستیابی به اهداف کلانی است که مدنظر داریم.

هر جا کار خوبی می‌شود یقیناً یک برنامه خوب و همت و تلاش عوامل پشت آن بوده است. کارکنان شهرداری عمدتاً کار و تلاش خود را به نحو مطلوبی انجام داده‌اند ولی در بعضی از قسمت‌ها از نظر کمیت و کیفیت، داشته‌های مدیریت شهری با راندمان و مطلوبیت خوبی حفظ نشده و به نظرم می‌توانستیم در بخش منابع انسانی توانمندتر، ایجاد امکانات و تجهیزات و توسعه، عمران و آبادی شهر اقدامات بهتری انجام دهیم. بدین سبب در بعضی از این قسمت‌ها به نظرم سیر صعودی وضعیت شهر نتوانسته به خوبی امتداد داشته باشد.

این مطالب بر اساس داده‌های بررسی شده مطرح می‌شود؟

این موارد را در آمارنامه شهر که شهرداری هرساله بخش شهری آن را ارائه می‌دهد می‌توان مشاهده و موارد مربوط به بخش شبکه معابر، بوستان‌ها، توسعه ورزشگاه‌ها و امکانات شهر، سرانه فضای سبز، تکمیل تجهیزات و امکانات سازمان‌ها را مقایسه کرد. توسعه در بعضی از قسمت‌ها را شاهد هستیم، اما در بخش دیگر نه. در آمارنامه، عملکرد آماری شهرداری در خصوص پروژه‌های در حال احداث و افتتاح شده به‌طور سالانه درج می‌شود.

امیدواریم با همت و تلاش کارکنان شهرداری و همت مدیرانی که کارآمد و پای کار هستند این روند رو به صعود کیفیت و کمیت در شهرداری منجر شود.

در راستای ارتقای کیفیت تنظیف و فضای سبز چه اقداماتی باید انجام شود؟

پیش‌تر شهرداری بخشی از بوستان‌های جنگلی را به بوستان شهری تبدیل می‌کرد و در اختیار مردم می‌گذاشت به طور مثال بوستان فدک در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ به صورت جنگلی کاشته شد که دهه ۸۰ این بوستان تجهیز شد و وقتی ما به فدک در اواخر دهه ۸۰ نگاه می‌کنیم می‌بینیم که بخش‌هایی به عنوان پارک شهری در اختیار مردم قرار گرفته که این قبیل اقدامات در سال‌های اخیر کمتر اتفاق افتاده است.

برای آبیاری فضای سبز شهری نیز در چهار یا پنج سال گذشته، نتوانستیم منابع آب جدید در اختیار مدیریت شهری بگذاریم. البته تلاش‌هایی شده ولی دستگاه‌های استان همکاری نکردند یا بعضی اختصاص‌ها به شهر داده شد اما اختصاص جدیدی در حقابه شهر یا منابع آب غیرمتعارف و تصفیه آب به فضای سبز اختصاص نیافت و در چهار سال اخیر پروژه جدیدی شروع نشد.

در راستای تجهیز ظرفیت‌های تفریحی شهر هم چندان موفق عمل نشده است. به طور مثال خط دو تله کابین که می‌تواند امکانی برای تفریح مردم باشد بلاتکلیف است در صورتی که این پروژه در سال ۹۳ افتتاح شد ولی در سال‌های اخیر نمی‌دانم به چه دلیل متوقف شده است.

شهر توسعه می‌خواهد، تله‌کابین، تله‌سیژ، آکواریوم، شهربازی و توسعه صفه را می‌خواهد و مدیریت شهری می‌توانست در این راستا پروژه کوچک و بزرگ تعریف کند. نمی‌گویم لزوماً باید سراغ صفه برویم بلکه در دیگر مناطق شهری می‌توان پروژه محرک توسعه تعریف کرد.

پروژه‌هایی که در مدیریت شهری دوره ششم اجرا می‌شود، تا چه اندازه بر مبنای نیاز مردم خواهد بود؟

شورای ششم به دنبال ارتباط با مردم است تا بتواند فضای مناسب‌تری را در تعامل با شهروندان ایجاد کند و در یک ارتباط دوسویه، صحبت‌هایشان شنیده شده و شهر با همکاری آن‌ها ساخته شود.

بارها گفتم بودجه شهرداری یک در برابر هزار یعنی امکانات و ظرفیت‌های شهر است و ما باید این یک را در کنار هزار بگذاریم نه اینکه بخواهیم هزار را در راستای یک قرار دهیم بنابراین باید امکانات شهر و مردم بسترساز توسعه شهر باشد.

بنابراین شورای جدید دنبال مردمی بودن به معنای مشارکت بیشتر مردم اصفهان در بخش نگهداری، حفظ و توسعه شهر است تا شاهد پیشرفت و آبادانی اصفهان باشیم.

یکی از زمینه‌های رضایتمندی و اعتماد مردم سلامت مجموعه شهرداری است. تعداد بسیاری از کارکنان شهرداری سالم، پاک و وقت گذار هستند و با همت و تلاش کار می‌کنند اما تعداد انگشت شماری هستند که ممکن است تخلف داشته و با بخش خارج از شهرداری ارتباطات نامشروع اداری و مالی داشته باشند بدین سبب حرکت به سمت سلامت هرچه بیشتر شهرداری دیگر اولویت شورای ششم است.

همچنان مناطق به اصطلاح کم‌برخوردار در شهر وجود دارند بنابراین لزوم توجه ویژه به پروژه‌های محرک توسعه احساس شده و باید با نگاه به نیاز مردم همان محله انجام شود که یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری است تا بتوان رضایتمندی بیشتری در برآورده کردن نیاز مردم را در قالب اجرای پروژه‌ها ایجاد کرد.

به پروژه‌های محرک توسعه اشاره کردید، نگاهتان به تعریف این پروژه‌ها چیست؟

یکی از پروژه‌هایی که موجب توسعه محلات می‌شود ایجاد بوستان‌های کوچک یا محلی و ساماندهی فضای سبز پیرامون مادی‌ها و انهار شهر است که اگر خوب ساماندهی شود نقطه قوت برای محله می‌شود و در نقطه مقابل اگر به آن توجه نشود به محلی برای انباشت پسماند و تجمع حیوانات موزی تبدیل خواهد شد.

ما در توسعه، ساماندهی، مناسب سازی و ارتقای کیفیت مادی‌ها و انهار در محلات کم‌برخوردار ضعف داریم که باید به آن توجه شود.

وقتی یک پروژه محلی شروع می‌شود تمام محله و منطقه و حتی وابسته به ابعاد آن تمام شهر را تکان می‌دهد. شهر اصفهان مقصد گردشگری است و وقتی گردشگر وارد اصفهان می‌شود از این اتفاق یک کاسب کوچک هم منتفع می‌شود بنابراین گردشگری یک بحث مولد است و مشاغل کوچک به گردشگری وابسته هستند.

قبول دارم که با توجه به بحث کرونا همه شهرها در این بخش‌ها ضرر کردند ولی باز به نظر می‌رسد در این امور می‌توانستیم کارهای مهمی انجام دهیم. بازهم تاکید می‌کنم نمی‌خواهم بگویم قبلاً کاری نشده اما بر آنچه قرار است در شورای ششم دنبال کنیم تاکید می‌کنم.

پروژه‌های محرک توسعه یکی از دغدغه‌های شورای گذشته بود، اکنون که این اتفاق در شورای ششم نیز اولویت است، آیا برنامه ویژه‌ای دارید تا موارد مغفول مانده در بودجه ۱۴۰۱ گنجانده شود؟

قاعدتاً باید به برنامه پنج ساله شهرداری یکبار دیگر ورود کنیم. البته این طرح اصولاً بر مبنای طرح‌های بزرگ شهری، فرادستی و فرامنطقه‌ای تدوین می‌شود لذا باید اولویت گذاری شود. بخشی از اقداماتی که اکنون انجام می‌شود و پروژه‌های در حال اجرا قابلیت تعریف پروژه‌هایی دقیق‌تر در داخل را دارند که باید در برنامه ۱۴۰۱ دیده شود.

کد خبر 515201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.