برنامه وزیر پیشنهادی صمت برای بهبود صنعت چیست؟

سید رضا فاطمی امین به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت صمت برای دولت سیزدهم برنامه‌ها و اهداف خود را تشریح کرده که به نظر می رسد بتواند برای بهبود مسائل این وزارتخانه مفید باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی مجلس، پس از تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی، فرایند بررسی صلاحیت وزرای دولت سیزدهم آغاز خواهد شد و سید رضا فاطمی امین در صورت به دست آوردن رأی اعتماد مجلس، به وزارت صمت خواهد رفت.

وی که از سوی رئیس جمهور دولت سیزدهم برای سکانداری وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی شده است، طی سال‌های گذشته عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و تهران، عضو شورای پژوهشی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، عضو کارگروه تخصصی صنعتی‌سازی ساختمان و مسکن (در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران)، رئیس کمیسیون صنایع، معادن و ارتباطات شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، عضو و دبیر ستاد سرمایه‌گذاری و اشتغال وزارت صنایع و معادن؛ عضو کارگروه اجرای قانون ارتقای کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی و عضو کمیته عالی پدافند غیرعامل وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است.

بسیاری از کارشناسان و فعالان صنایع و معادن کشور معتقد هستند می‌تواند با توجه به سوابق خود، گزینه مناسب برای راهبری وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد بر این اساس برنامه‌ها و اهداف او بررسی شده است.

فاطمی امین برای ساماندهی صنعت خودرو چه برنامه‌هایی دارد؟

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در برنامه‌های تبیین شده برای حوزه خودرو کشور، اهدافی را مدنظر قرار داده تا در صورت کسب رای اعتماد مجلس شورای اسلامی و تکیه بر صندلی وزارتخانه صمت، آن‌ها را اجرا کند.

این اهداف و برنامه‌های در نظر گرفته شده برای صنعت خودرو تا پایان سال جاری به شرح زیر است:

۱- افزایش تولید خودرو به میزان ۱۰۰ هزار دستگاه بیش از برنامه پیش‌بینی نشده در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰

۲- تحویل تعهدات معوق تا پایان آذرماه

۳- تعادل‌بخشی بر بازار از طریق پایش مستمر و روزانه نحوه عرضه و تحویل خودرو

۴- کاهش مصرف سوخت در سبد خودروهای تولیدی بنگاه‌ها از ۸.۱ به ۷.۸ لیتر در صد کیلومتر

۵- اصلاح ساختار قیمت در زنجیره ارزش صنعت (شامل مواد اولیه، اجزا قطعات، تولید خودرو و خدمات) در راستای کاهش زیان شرکت‌های خودروسازی و امکان برنامه‌ریزی برای افزایش کمی و کیفی تولید

۶- تکمیل پروژه‌های محصولات و مدل‌های جدید شامل راه‌اندازی مدل اطلس شرکت سایپا، K125 و خودروی اقتصادی در ایران

خودر و۷- شتاب‌دهی به پروژه‌های بنیادی و تحولی صنعت خودرو به ویژه مجموعه سازی قطعات (Tiering ) با رویکرد مشترک‌سازی قطعات، پلتفرم مشترک، توسعه خودروهای برقی، خودروهای کراس‌اور ایرانی، ارتقای خانواده موتور و گیربکس‌های شش سرعته دستی و نیمه اتوماتیک و توسعه ساخت داخل مجموعه‌ها و قطعات

۸- کاهش خودروهای کف به حداکثر ۱۰ هزار دستگاه در پایان سال

۹- پشتیبانی مؤثر از تولیدکنندگان اجزا و قطعات صنعت خودرو و تسویه مطالبات معوق قطعه‌سازان

۱۰- تأسیس و راه اندازی مرکز نوآوری و فناوری خودرو (تکنوسنتر)

۱۱- نوسازی ۱۰ هزار ناوگان تجاری سنگین تا پایان سال ۱۴۰۰

گفتنی است فاطمی امین در سرفصل برنامه پیشنهادی خود بر این نکته تاکید کرده که برنامه پیشنهادی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت به گونه‌ای تهیه شده تا ضمن اتکا بر ظرفیت‌ها و فرصت‌های عظیم موجود در کشور (به‌ویژه سرمایه‌های انسانی، جوانان متعهد و تحولگرا) بتوان بر مسائل و چالش‌های موجود فائق آمد و نقش مؤثری در پیشرفت کشور در گام دوم انقلاب برداشت. وزارت صمت نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای در ساماندهی و پیشرفت کشور در سه بخش صنعت، معدن و تجارت بر عهده دارد و می‌تواند در ایجاد جهش تولید، اثرگذار باشد.

حمایت اتاق بازرگانی از وزیر پیشنهادی صمت

گزینه پیشنهادی دولت سیزدهم امروز در دیدار با تعدادی از نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، بخشی از مشکلات و دغدغه‌های فعالان اقتصادی را شنید و البته حمایت آنها برای آغاز به کار در وزارت صمت را دریافت کرد.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در ابتدای این دیدار اظهار کرد که معرفی فاطمی امین برای این وزارتخانه کلیدی را باید به فال نیک گرفت چرا که ایشان پیش‌تر عضویت هیئت نمایندگان اتاق ایران را داشته است و به طور کامل با دیدگاه‌ها و دغدغه‌های فعالان اقتصادی در سه حوزه صنایع، معادن و بازرگانی آشنایی دارد.

در نشست امروز فاطمی امین ضمن ارائه دیدگاه‌های خود، شنونده نظرات اعضای هیئت رئیسه اتاق ایران بود که هر کدام دغدغه‌های و مسائل یک حوزه خاص از زیرمجموعه این وزارتخانه را با وزیر پیشنهادی مطرح کردند. در نهایت دیدگاه مشترکی میان وزیر پیشنهادی و نمایندگان بلندپایه پارلمان بخش خصوصی با این وزارتخانه نیز مورد توافق قرار گرفت.

صادرات با تسلط طالبان بر تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت

سیدرضا فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تسلط طالبان بر افغانستان و خروج اشرف غنی از کابل گفت: صادرات ایران به افغانستان به میزانی نیست که شرایط کنونی، آن را دچار چالش کند ضمن اینکه در برنامه پیشنهادی، صادرات به بیش از ۵۰ کشور را در چهار گروه از جمله گروه «کشورهای همسایه» و گروه «کشورهای منطقه‌ای» دسته‌بندی شده تا سیاست افزایش صادرات محقق شود.‌

وی افزود: در این سیاست کشورهای هدف را تحلیل و بررسی کردیم اینکه چه کالایی به کدام کشور صادر شود و از چه کشوری کالا وارد کنیم بنابراین، پیشنهادها در این باره آماده شده و در اختیار اتاق بازرگانی قرار گرفته است.

فاطمی امین گفت: البته باید بر روی این موضوع بیشتر کار کرد و پیشنهادها را نهایی نمود تا چنانچه رأی اعتماد لازم از مجلس اخذ شود، فوراً بر مبنای آن عملیات رشد صادرات را صورت داد.

کد خبر 515128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.