قالیباف: حرف آخر در رای اعتماد را مجلس می‌زند

رئیس مجلس با بیان این که فهرست وزرای پیشنهادی تیم انتخابی رئیس جمهور بوده که می خواهد امور کشور را با آن ها انجام دهد، گفت: اینکه قانون رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی را برعهده مجلس گذاشته و حرف آخر را در رأی اعتماد، مجلس می زند، هیچ شکی نیست، اما ما باید انصاف را به خرج دهیم.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز -شنبه ۲۳ مردادماه- مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در خصوص بحث اعلام وصول نامه رئیس جمهور در خصوص وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم اظهار کرد: روز چهارشنبه ۲۰ مردادماه تلاش کردیم تا اعلام وصول اسامی وزرای پیشنهادی در مجلس قرائت شود، اما نامه رسمی رئیس جمهور ساعت ۱۳ و ۳۵ دقیقه به دست ما رسید و طبیعتاً صحن علنی مجلس پایان یافته بود.

وی افزود: بر اساس ماده ۲۰۲ آئین نامه داخلی مجلس ما مکلف هستیم تا اعلام وصول لیست وزرای پیشنهادی دولت را در صحن علنی مجلس به صورت رسمی قرائت کنیم که بر این اساس امروز جلسه علنی مجلس را تشکیل دادیم تا بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه هیچ وقفه و کاری در بحث بررسی کابینه دولت جدید پیش نیاید، از این رو با اولویت، امروز این موضوع را در دستور کار قرار دادیم. رئیس جمهور همراه با نامه معرفی وزرای پیشنهادی، برنامه کلی دولت را نیز ضمیمه کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: دولت بر اساس ماده ۲۰۲ آئین نامه داخلی مجلس دو هفته فرصت داشت تا لیست وزرای پیشنهادی خود را به مجلس ارائه کند که این کار را در کمتر از یک هفته انجام و لیست وزرا را همراه با برنامه کلی دولت در چند صفحه ارسال کرد و اکنون در سامانه بارگذاری شده است.

قالیباف تاکید کرد: بر اساس آئین نامه مجلس ما تجربه، تخصص‌های مرتبط، شرح حال وزرا، برنامه، سوابق، ثروت‌های علمی و اجرایی و سایر امتیازات قابل استناد را در خصوص وزرای پیشنهادی در سامانه در اختیار همه نمایندگان قرار خواهیم داد.

وی ضمن درخواست از وزرای پیشنهادی جهت بارگذاری یادداشت‌ها و برنامه‌های خود بر اساس قانون در این سامانه گفت: این سامانه مورد رجوع همه نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی مجلس است. امروز بلافاصله لیست وزرای پیشنهادی به کمیسیون‌های تخصصی دوم و سومی که مشخص شده ارسال خواهد شد تا در یک مهلت زمان یک هفته‌ای بررسی‌های دقیقی را انجام دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان اظهار کرد: در زمان بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی، باید تمامی اسناد ایشان با اسناد بالادستی تطبیق داده شود، بنابراین بخش اصلی را در این میان کمیسیون‌های تخصصی برعهده دارند و به این موضوع توجه داشته باشند که گزارش کمیسیون‌ها در این خصوص به صحن علنی مجلس بسیار مهم و اساسی است.

قالیباف افزود: کمیسیون‌های مجلس بر اساس فرمت های تهیه شده در سامانه، نظر خود را به صورت روشن، شفاف و مشخص در صحن توسط سخنگوهای خود اعلام کنند. اگر وزیر پیشنهادی در یک کمیسیون برنامه‌های خود را ارائه کرد، سخنگوی این کمیسیون مدت زمان ۱۰ دقیقه برای ارائه گزارش کمیسیون متبوع خود فرصت دارد ولی در صورت تعدد کمیسیون‌های نظردهنده در خصوص برنامه‌های یک وزیر پیشنهادی، هر کدام ۵ دقیقه زمان در اختیار خواهند داشت تا نظر خود را بیان کنند.

وی تاکید کرد: نمایندگان باید مبتنی بر توانایی، کارآمدی، پاسخگویی، برنامه، اسناد بالادستی، چابکی در تصمیم گیری و سایر نکاتی که بر اساس قانون به عنوان مبنا برای بررسی وزرای پیشنهادی مشخص شده است، برنامه وزرای پیشنهادی را بررسی کنند، اما این نکته را مورد نظر داشته باشید که رئیس دولت، رئیس قوه مجریه و مدیر اجرایی، رئیس جمهور محترم است و وی وظیفه پیشبرد کارها را برعهده دارد و با پذیرش مسئولیت قرار است با این تیم کار کند، بنابراین این موضوع را مدنظر داشته باشید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این حرف من بدان معنا نیست که هر چه رئیس جمهور محترم به مجلس ارائه داد، نمایندگان به آن رأی اعتماد دهند، خیر. اگر اینگونه بود، دیگر قانون مشخص نمی‌کرد که باید لیست کابینه پیشنهادی به مجلس ارسال شود. اینکه قانون رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی را برعهده مجلس گذاشته و حرف آخر را در رأی اعتماد، مجلس می‌زند، هیچ شکی نیست، اما ما باید انصاف را به خرج دهیم. به هر حال این تیم انتخاب رئیس جمهور بوده و می‌خواهد امور کشور را با این تیم انجام دهد.

قالیباف تصریح کرد: این دقت را داشته باشیم که ما کار را بر همان موضوعاتی که قانون برعهده ما قرار داده یعنی بررسی برنامه، کارآمدی، پاسخگویی، اسناد بالادستی، تجربه و تخصص دنبال می‌کنیم. ما تا روز سه شنبه ظهر همه بررسی‌های خود را در مورد وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌ها انجام خواهیم داد و بر این اساس جلسه علنی مجلس امروز و فردا از ساعت ۸ تا ۹ و ۳۰ دقیقه صبح خواهد بود تا رأس ساعت ۱۰ وزرای پیشنهادی بر اساس برنامه زمانبندی مشخص شده در محل کمیسیون‌ها حضور یابند.

وی تصریح کرد: فردا نیز جلسه علنی مجلس ساعت ۸ صبح تشکیل خواهد شد، باز هم حتماً ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه جلسه را خاتمه می‌دهیم تا در کمیسیون‌ها به بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی بپردازیم و تلاش می‌کنیم تا سه شنبه ظهر این بررسی‌ها در کمیسیون‌های تخصصی به پایان برسد، زیرا از عصر روز سه شنبه شب تاسوعای حسینی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: روزهای چهارشنبه تا جمعه به علت مصادف بودن با روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، مجلس جلسه ندارد، بنابراین از روز شنبه هفته آتی، جلسات علنی مجلس با دستور کار بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم آغاز خواهد شد تا بتوانیم تا روز سه شنبه و یا حداکثر روز چهارشنبه برنامه رأی اعتماد را به پایان برسانیم.

قالیباف با اشاره به بحث کرونا و شیوع موج پنجم این بیماری در کشور گفت: کرونا از موضوعات جدی و بحرانی حال حاضر کشور است، هر روز جمعی از خانواده‌ها، عزادار عزیزان خود می‌شوند و مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خود، اولویت‌های ۱۲ گانه‌ای را ابلاغ کرده و فرمودند که کرونا اولویت اول کشور است.

وی تصریح کرد: البته مجلس شورای اسلامی قبل از فرمایشات مقام معظم رهبری، دستورات لازم را برای رسیدگی به موضوع کرونا به کمیسیون بهداشت و درمان ابلاغ کرد و این کمیسیون نشستی را با مسئولان ذیربط در حوزه دانشگاهی، لشگری، کشوری و صاحب نظران این حوزه برگزار و یک جمع بندی را ارائه کرد که ما این جمع بندی را تا قبل از برگزاری جلسه ستاد کرونا برای رئیس جمهور ارسال کردیم تا از نظرات کارشناسی مجلس در این زمینه استفاده کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امیدواریم امروز ستاد مرکزی ملی کرونا تصمیمات خوب و لازم را اتخاذ کند و اگر لازم است تا محدودیت‌هایی اعمال شود، برای اجرای آن تصمیمات کارشناسی گرفته و قاطعانه همه محدودیت‌ها را اجرایی کنند.

قالیباف ادامه داد: بررسی‌ها نشان داده بحث محله محوری و یا همان طرح شهید سلیمانی که توسط بسیج و مردم در میدان بود و خدمات غیرضروری بیمارستان‌ها را در محلات انجام می‌دادند، بسیار مؤثر بوده و ظرفیت بسیاری برای کمک به مناطق محروم و دوردست دارد. از این رو با توجه به اختیارات استان‌ها با عنایت به شرایط اقلیمی خود، تصمیماتی اتخاذ کنند.

وی با اشاره به موضوع تأمین واکسن در کشور و تأکید بر اینکه باید همه برای تأمین واکسن بسیج شوند، افزود: باید تلاش کرد و همه بسیج شویم تا زنجیره مربوط به تهیه، توزیع و تزریق واکسن را در یک حلقه ۷۵ تا ۸۰ روزه تکمیل کرده تا این زنجیره انتقال قطع شود. حتی اگر در خصوص تأمین اعتبارات ریالی و ارزی با توجه به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر اولویت قرار داشتن موضوع کرونا در کشور، دولت نیاز به اصلاحیه در بودجه برای تأمین واکسن دارد، مجلس می‌تواند در صورت پیشنهاد دولت، سریعاً به لایحه دوفوریتی یا فوریتی ارسالی ورود و آن را بررسی کند و از سویی دیگر به کنترل ناقلان کرونا با استفاده از ظرفیت‌های هوشمندسازی در کشور توجه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص تأمین دارو و رسیدگی به کادر درمان در کشور نیز اظهار کرد: فشار بر روی کادر درمان در کشور بسیار بالاست، بنابراین رسیدگی به آنها، اعزام نیروهای کمکی، توجه به بحث معیشتی و اولویتی، پشتیبانی‌های لازم از آنها باید صورت گیرد. البته در بحث دارو به نظر می‌رسد که سیستم توزیع دارو باید مورد توجه و دقت بیشتری قرار گیرد. در حالی که دارو موجود است، اما بعضاً در برخی نقاط کمبود احساس می‌شود که مسئولان باید توجه لازم را به این موضوع داشته باشند.

کد خبر 514415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.