نگاه شهردار به شهر باید واقع بینانه باشد

یک دکترای طراحی شهری گفت: نگاه به شهر باید نگاهی واقع بینانه و نه آرمان گرایانه باشد لذا نیاز است شخص شهردار با مشکلات و مسائل شهر آشنا باشد و در انجام کارهای خود با متخصصان شهری که نسبت به مشکلات و معضلات شهر آگاهی دارند، مشورت کرده و از نظریات و پیشنهادات آن‌ها استفاده کند.

حسن سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: معتقدیم شهردار بیشتر از آنکه قرار باشد برنامه ارائه بدهد مجری است چرا که برنامه‌ها و طرح‌های شهری از جمله طرح‌های تفصیلی، جامع، طرح‌های راهبردی و موضوعی از قبل تهیه شده و شهردار به عنوان مجری وظیفه پیاده سازی آن‌ها را دارد.

وی افزود: شورای شهر که مغز متفکر شهرداری و متشکل از اعضای هیئت علمی و متخصصان شهر هستند باید برای تهیه برنامه اقدام کند.

این دکترای طراحی شهری با تاکید بر اینکه شهرداری نهادی اجرایی و شخص شهردار مجری است، خاطرنشان کرد: شهردار نباید در اجرای برنامه‌ها وطرح‌های خود تحت تأثیر گروه و جناح خاصی باشد در حالی که ما نگران هستیم در انتخاب شهردار بیشتر مسائل جناحی و سیاسی و نه واقعیت‌های علمی مورد توجه قرار بگیرد.

سجادزاده تاکید کرد: یک شهردار باید آسیب شناسی دوره‌های گذشته را به دقت مورد توجه قرار دهد تا اشتباهات دوره‌های قبل را مجدداً تکرار نکند و در مسیر اجرای برنامه‌ها نباید تحت تأثیر گروه یا جناح خاصی باشد.

وی اضافه کرد: نگاه تخصصی و علمی هم در سطح شورا و هم در سطح شهرداری، در انتخاب اعضای شورای شهر و انتخاب شهردار باید مورد توجه قرار بگیرد.

این دکترای طراحی شهری تصریح کرد: نگاه به شهر باید نگاهی واقع‌بینانه و نه آرمان‌گرایانه باشد لذا نیاز است شخص شهردار با مشکلات و مسائل شهر آشنا باشد و در انجام کارهای خود با متخصصان شهری که نسبت به مشکلات و معضلات شهر آگاهی دارند، مشورت و از نظریات و پیشنهادات آنان استفاده کند.

سجادزاده تاکید کرد: نهاد شهرداری و در رأس آن شهردار باید فردی واقع بین و علاقه مند به مشورت باشد و بتواند وحدت رویه‌ای را میان شهرداری و سایر سازمان‌های شهری ایجاد کند تا مدیریت واحد شهری تا حد ممکن محقق شود.

وی ادامه داد: شخص شهردار باید با سازمان‌های مختلف شهری از جمله میراث فرهنگی، استانداری، راه و شهرسازی، اوقاف و حتی سازمان‌های مردم نهاد تعامل داشته باشد چرا که شهرداری تنها وظیفه انجام طرح‌های عمرانی را ندارد.

این دکترای طراحی شهری گفت: شهردار باید سعی داشته باشد روحیه شهر را به سمت انسان محور شدن، تعاملات اجتماعی، همبستگی‌های اجتماعی و مشارکت‌های مردمی به پیش ببرد و نگاه صرفاً پروژه‌ای به ارتقای شهر در عمل آسیب‌های محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی بر آن وارد می‌کند.

کد خبر 514326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.