استاندار جدید اصفهان باید یک شخصیت تاثیرگذار باشد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استاندار جدید این استان، گفت: استاندار باید به موضوعات و مشکلات اصفهان مسلط باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی طغیانی ظهر امروز (پنجشنبه ۲۱ مرداد) در نشست خبری، اظهار کرد: انتخابات مجلس یازدهم در شرایطی برگزار شد که نتایج و تبعات برنامه‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه‌های مختلف کاملاً نمایان بود؛ بر همین اساس اولویت مجلس یازدهم از ابتدا رسیدگی به مسائل اقتصادی و حل مشکلات معیشتی تعیین شد.

وی افزود: پرشورترین سال دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با کم‌فروغ ترین سال دولت همزمان شد و متأسفانه وضعیت دشوار اقتصادی با شیوع ویروس کرونا سخت‌تر شد. به نوعی در سه ماه اول سال ٩٩ بدترین شرایط ارزی را بعد دوران جنگ تحمیلی تجربه کردیم، اما خوشبختانه این وضعیت ارزی در ادامه سال ۹۹ تا حدودی بهبود یافت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پارادایم دولت دوازدهم با پارادایم مجلس شورای اسلامی متفاوت بود، زیرا نگاه دولت برای حل مشکلات مردم به حوزه سیاست خارجی و رفع تحریم‌ها بود، اما پارادایم مجلس شورای اسلامی حل مشکلات با تکیه بر توان داخلی بود. این تناقض پارادایم تا روزهای آخر دولت ادامه داشت. بسیاری از مشکلات که در سال ۹۹ رخ داد از جمله کمبود کالاهای اساسی، قابل حل بود، اما به دلیل برخی سوء‌تدبیرها و کندی در اجرا، بسیاری از این موضوعات برای کشور و مردم چالش‌های متعددی را فراهم کرد.

طغیانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه قرار است در دولت سیزدهم تغییر پارادایم فکری را شاهد باشیم. قطعاً این موضوع یکی از مهمترین مزیت‌های دولت سیزدهم است، روز گذشته لیست کابینه پیشنهادی دولت جدید به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و قرار است کمیسیون‌های تخصصی به بررسی برنامه‌های و سوابق اعضای کابینه بپردازند و نهایتاً در هفته بعد گزارش کمیسیون‌ها در صحن علنی مجلس مطرح شود.

وی یادآور شد: پیچیده شدن وضعیت معیشتی مردم طی سال‌های گذشته ناشی از تورم و گرانی است، متأسفانه افزایش نقدینگی در ۱۰ سال گذشته چندین برابر شده است، اما متأسفانه در طول این سال‌ها میزان تولید تغییر نداشته است بر همین اساس پدیده تورم یک امر کاملاً واضحی است. متأسفانه در بعضی از سال‌ها بی نظمی و خلق اعتبار بانکی باعث ایجاد این حجم از نقدینگی شد، اما رئیس بانک مرکزی ابزار لازم برای برخورد با بانک‌های متخلف را نداشت در همین بین مجلس شورای اسلامی طرح تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی را کلید زد و همچنین طرح اصلاح قوانین بانکداری و بانک مرکزی را بررسی کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی تاکید کرد: یکی از مهمترین مطالبات بخشی از مردم در خصوص آسیب‌های فضای مجازی بود، اما متأسفانه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای این نوع مطالبات برنامه‌ای وجود نداشت، اما مجلس نسبت به این مطالبه بررسی‌های لازم را انجام داد و طرحی را با عنوان "طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی" مطرح کرد، اما به نظر من این طرح دارای مشکلات فراوانی است، زیرا تبعات آن در نظر گرفته نشده بود که شاید مشکلات فضای مجازی را مضاعف‌تر می‌کرد، همچنین در این طرح به یک و نیم میلیون شغلی که در صفحه‌های مجازی در حال فعالیت هستند توجه نشده بود و در این راستا معتقد بودم باید مشکلات این طرح برطرف شود.

وی افزود: طراحان طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی خواستار بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی شدند در این راستا حساسیت‌هایی ایجاد شد در حالی من معتقد بودم این طرح باید در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شود. در این راستا طبق آئین نامه داخلی مجلس، خواستار لغو بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ شدیم که متأسفانه با اختلاف ناچیز یک رأی این در خواست ناکام ماند، در همین راستا قطعاً ناظر بر تصمیمات کمیسیون ویژه این طرح خواهیم بود.

طغیانی با اشاره به مبحث دیپلماسی اقتصادی، گفت: مهمترین مسئله در این مبحث فعال کردن بازارهای ایران در کشورهای همسایه است در این راستا می‌توانیم با استفاده ظرفیت کشورهای همسایه، دیپلماسی اقتصادی را گسترش دهیم، اما متأسفانه تجارت ایران با کشورهای همسایه سنتی است و باید دولت سیزدهم در مبحث نوع تجارت و بازرگانی تحول ایجاد کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص زیر ساخت‌های اقتصادی ادامه داد: در صورتی که زیر ساخت‌های لازم اقتصادی در کشور اصلاح شود آینده‌ی اقتصادی ایران بسیار درخشان است، زیرا اقتصاد کشورمان از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است، اما متأسفانه به لحاظ کمبود زیرساخت‌ها با مشکلات متعددی در حوزه اقتصادی روبه‌رو می‌شویم. در این راستا به لحاظ کمبود زیر ساخت، اقتصاد معدن در ایران تعطیل و در آمد معادن در بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومان است، اما در آمد نفت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است در صورتی که اگر زیر ساخت‌های لازم فراهم شود در آمد معادن نیز می‌تواند تا حدود در آمدهای نفتی افزوده شود. لازم است زیر ساخت‌های اقتصادی در کشور اصلاح و به کلی ریشه دلالی در کشور خشک شود، زیرا اقتصادی که در آن دلالی به‌صرفه باشد، تولید وجود ندارد.

طغیانی در خصوص ناکامی مجلس یازدهم در استیضاح روحانی تصریح کرد: سال ۹۹ بدترین سال در حوزه اقتصادی برای ایران بود، قطعاً تعارضات بین مجلس و دولت در این سال برای مردم پذیرفته نبود، زیرا هزینه استیضاح رئیس جمهور برای کشور بسیار زیاد بود، حدود شش ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، کشور بدون رئیس جمهور می‌ماند، لذا مبحث سوال از رئیس جمهور مطرح شد، اما در همان روز هم بنده اعلام کردم پاسخ روحانی به سوالات نمایندگان کاملاً از قبل قابل تشخیص بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص قانون مالیات بر خانه‌های خالی، تاکید کرد: در سال ۹۵ اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌ها مستقیم مصوب شد که طبق این قانون قرار بود از خانه‌های خالی مالیات دریافت شود، اما متأسفانه راهی برای تشخیص این خانه‌ها وجود نداشت در این راستا در قالب طرحی خواستار باز بینی این قانون شدم، همچنین پیشنهاد خوداظهاری را نیز در رابطه با مسکن مطرح کردیم، زیرا زمانی که مسکن تمامی مردم مشخص شود، مسکن‌هایی که توسط مردم اعلام نشده است به عنوان خانه‌های خالی تلقی می‌شود، متأسفانه بیش از ۷۰ درصد مسکن‌های شهرک شهید کشوری اصفهان خالی است و برخی اشخاص صاحب چندین واحد در این منطقه هستند. علی‌رغم تصویب طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم متأسفانه این مصوبه در موعد مقرر اجرا نشد.

وی پیرامون اقتصاد استان اصفهان یادآور شد: متأسفانه منافع اقتصاد و صنعت اصفهان به مردم این استان نمی‌رسد و باید سعی کنیم این اعتبارات به این استان اختصاص یابد، زیرا مردم اصفهان که آلودگی صنعت‌ها را متحمل می‌شوند قطعاً باید برای آنها عایدی داشته باشد، لذا طرحی را با عنوان صندوق مسئولیت‌های اجتماعی با استاندار اصفهان مطرح کردم، اما متأسفانه این طرح مسکوت ماند. در صورتی که اگر این صندوق فراهم می‌شد حتی کسری بودجه اصفهان را می‌توانست جبران کند.

طغیانی با اشاره به مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اصفهان، اظهار کرد: متأسفانه آمار بیکاری این افراد حدود ۳۰ درصد است بر همین اساس باید تلاش کنیم این فاجعه را در اصفهان بهبود ببخشیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص دیگر معضلات اصفهان گفت: مهمترین مشکلات اصفهان موضوعات آب و آلودگی است. در خصوص آب باید توجه داشت که مشکلات آب زاینده رود نیاز به یک تصمیم جامعی دارد بر همین اساس لازم است منابع و مصارف آب این رودخانه شفاف سازی شود، متأسفانه در حال حاضر مصرف آب زاینده رود در استان‌های بالا دست بیش از اندازه است، بنابراین لازم است در خصوص ساماندهی آن، چشم‌انداز آب مصرفی هر استان مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: لازم است در خصوص ساماندهی زاینده رود مشارکت ذی‌نفعان صورت بگیرد تا بسیاری از این اختلافات بین استانی برطرف شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل آلودگی اصفهان که از جمله مهمترین مشکلات این استان است هم باید رفع شود در این راستا باید سامانه رصد پایش دائمی آلودگی هوای اصفهان راه اندازی شود که در این خصوص اقدامات و همکاری‌های لازم با دستگاه‌ها انجام شده است.

طغیانی با اشاره کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم اظهار کرد: متأسفانه سوابق وزیر پیشنهادی نیرو با مسائل پیچیده آب کشور متناسب نیست، اما در خصوص وزیر اقتصادی پیشنهادی دولت سیزدهم به نظر می‌رسد دکتر خاندوزی اشراف خوبی نسبت به موضوعات اقتصادی دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص تقسیم استان اصفهان اظهار کرد: با هرگونه تفکیک استان اصفهان مخالف هستیم، زیرا این تقسیم بندی مشکلات متعددی برای کاشان و اصفهان ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به استاندار جدید اصفهان تاکید کرد: این فرد باید به موضوعات و مشکلات اصفهان مسلط باشد همچنین لازم است یک شخصیت ملی با ارتباط‌های گسترده در این پست قرار گیرد. اولویت اصلی ما برای تعیین استاندار جدید اصفهان بومی و متخصص بودن او است.

کد خبر 514129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.