جانمایی مهمترین فاکتور در طراحی المان‌های شهری است

یک دکترای طراحی شهری گفت: نصب المان‌های شهری در نقاط مختلف شهر مورد توجه مدیریت شهری است و به نظر می‌آید در کنار توجه کمی به این مسئله نیاز است طراحی المان‌ها از منظر کیفی نیز مورد توجه قرار بگیرد.

حسن سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: المان‌های شهری نقش مؤثری در ارتقا کیفیت سیما و منظر شهر دارند و از این جهت در فرآیند برنامه ریزی شهری مورد توجه هستند تا بتوانند نشانگر هویت شهر باشند.

وی افزود: یکی از مهمترین شاخصه‌هایی که باید در طراحی المان‌ها و نشانه‌های شهری در نظر گرفته شود، جانمایی و نحوه طراحی المان است.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: نشانه‌های شهری هرکدام باید در محل مناسب جانمایی شوند تا بتوانند اثرگذاری مطلوب خود را داشته باشند چرا که درک محیطی شهروندان بسته به شرایط کالبدی محیط شهری متفاوت است.

وی ادامه داد: به طور مثال یک شهروند زمان بیشتری برای درک مفهوم یک المان شهری در سطح محله خواهد داشت در حالی که همین المان چنانچه در یکی از معابر اصلی شهر قرار داده شود، نمی‌تواند چندان مفید باشد.

وی تاکید کرد: بسیار مهم است که طراحی نشانه‌های شهری بنا بر محل جانمایی آنها انجام و چنانچه از قبل المانی در سطح شهر وجود دارد نسبت به حفظ و مرمت آن المان اقدام شود.

سجادزاده تصریح کرد: ورودی‌های شهر از جمله مکان‌های تأثیرگذار در درک المان‌ها و بیان کننده هویت شهر است لذا نوع طراحی و معماری این المان‌ها اهمیت زیادی دارد و در عین ساده بودن باید باید پر مفهوم و برگرفته از تاریخ و هویت فرهنگی شهر باشد.

وی گفت: امروزه نصب المان‌های شهری در نقاط مختلف شهر مورد توجه مدیریت شهری است که به نظر می‌آید در کنار توجه کمی به این مسئله، نیاز است طراحی المان‌ها از منظر کیفی نیز مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر 513888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.