مطرح کردن طرح صیانت با ناپختگی و عجله همراه بود

یک جامعه‌شناس با بیان اینکه مطرح کردن "طرح صیانت" با ناپختگی و عجله همراه بود، گفت: طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی در ایامی که در خوزستان، خشکسالی و کمبود آب و سختی معیشت مردم را تحت تأثیر قرار داده بود مطرح شد که انتقادات بسیاری درپی داشت.

اردشیر بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در رابطه با آثار اجتماعی طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی، اظهار کرد: همانند سایر طرح‌هایی که برای کنترل و نظارت بر فضای مجازی در دولت‌ها مطرح می‌شود، این طرح نیز ارائه شد که تاکنون نیز از طرف مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های بسیاری داشته است، مجلس برای این کار بدون در نظر گرفتن دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسان اقدام کرده و ابعاد و زوایای آن را بررسی نکرده است.

وی افزود: لازم بود پیش از مطرح شدن چنین طرحی گفتمان علمی و انتقادی در فضای رسانه‌ها و یا رسانه ملی که همه مردم عضو آن هستند، ایجاد شود، زیرا زمانی که جامعه طرحی را نپذیرد، پیامدهای منفی آن بیشتر خواهد شد.

طرح صیانت با مطالبات و شرایط روز جامعه تضاد داشت

این جامعه‌شناس گفت: با توجه به ابعاد پنهانی که این طرح دارد، توجه به اعتراضات عمومی و واکنش‌های اجتماعی که در مقابل آن شکل گرفته، اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا قرار است این طرح برای همه کنشگران اجتماعی که خود ما و مردم هستیم اجرایی شود، اکنون هر یک از مردم به نوعی کنشگری اجتماعی، علمی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند و این شبکه‌ها در بین مردم جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

بهرامی افزود: در چنین شرایطی، مجلس چنین طرحی را ارائه کرد که با نیازهای روز جامعه، مطالبات، خواسته‌ها و شرایط روز تضاد داشت و قصد آن کنترل و یا تغییر فضای مجازی بود، طبیعی است که جامعه احساس نگرانی کرده و پیش از آن که بداند ماهیت این طرح چه بوده و قرار است چه استانداردهایی بر اساس آن اجرا شود، واکنش نشان داده و اعتراض می‌کند.

لزوم رسیدگی به بحران‌های مهم جامعه

وی با بیان اینکه طرح این موضوع با ناپختگی و عجله همراه بود، تصریح کرد: طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی، درست در ایامی که در خوزستان به دلیل شرایط خشکسالی و کمبود آب شغل، معیشت و زندگی بسیاری از مردم تحت تأثیر قرار گرفته و ناآرامی‌ها و آشوب‌ها و اعتراضات وجود داشت، مطرح شد به نظر می‌رسد یکی از اهداف این طرح معطوف کردن ذهن جامعه از مسائل خوزستان به موضوعی دیگر بود تا کنشگری فضای مجازی را از بحران‌های خوزستان تغییر دهد.

این جامعه‌شناس گفت: در حالی که نهاد قانونگذاری کشور باید به حوزه اقتصاد، مدیریت بحران، تورم، گرانی و موضع خوزستان بپردازد، وقت و انرژی خود را صرف موضوعاتی کند که بتواند در دولت جدید که رویکرد هماهنگ با مجلس دارد، مطرح شود بخشی از این اعتراضات ناشی از بی‌اعتمادی جامعه به نهادهای دولتی است.

بهرامی افزود: در ایران درصد زیادی از مردم کاربر شبکه‌های اجتماعی بوده و محدود کردن این فضا، علاوه بر از بین بردن شغل و اقتصاد آنان، شبکه‌های ارتباطی، فکری و اجتماعی را نیز از بین می‌برد، قطعاً محدود کردن این فضا می‌تواند واکنش‌های زیادی به دنبال داشته باشد همانطور که در فضای مجازی شاهد امضای طومارهایی توسط صدها نفر بودیم.

برآورده شدن بیش از ۸۰ درصد نیازهای آموزشی در فضای مجازی

وی تصریح کرد: در فضای مجازی قطعاً فضای ایمن و معروف که کاملاً سالم و امن باشد وجود ندارد. گروهی همچنان تخلف می‌کنند و رفتار مجرمانه دارند و بسیاری از رفتارهای انحرافی جامعه و بزهکاری و کلاهبرداری‌ها در این فضا انجام شده و بسیاری از رفتارهای انحرافی که برای گروه‌هایی که هنوز توانایی لازم و مهارت لازم را ندارند قطعاً وجود دارد، بسیاری از رفتارها مانند تن فروشی که در فضای واقعی جامعه وجود دارد در فضای اینترنتی به راحتی مشاهده می‌شود.

این کارشناس اجتماعی گفت: کنترل کردن این فضا می‌تواند کنشگری مردم را محدود کرده و عواقبی خواهد داشت، وقتی این فضا به کلی از بین رفته و کنترل شود بر مسائل اقتصادی و اجتماعی جامعه تأثیرات بلندمدت خواهد داشت زیرا به ویژه پس از درگیری جامعه با ویروس کرونا بیش از ۸۰ درصد نیازهای آموزشی، دانش‌ها و بسیاری از فعالیت‌ها از طریق این فضا انجام می‌شد.

کد خبر 513860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.