ICP اینترنت کامپیوتر + سرعت، حاکمیت و آینده دفینیتی

توکن ICP توسط سازمان غیر انتفاعی دفینیتی (Dfinity) که دفتر آن در زوریخ است پس از حدود پنج سال توسعه منتشر شد و ظهور ناگهانی این توکن در بین برترین رمزارزها و فهرست شدن آن در صرافی‌های معتبر دنیا، جامعه‌ی بلاک‌چین را شگفت‌زده کرد.

به گزارش ایمنا، ای سی پی ارز داخلی شبکه دیفینیتی است که به منظور پرداخت کارمزدها، فرایند اثبات سهام و به عنوان سوخت برای انجام پردازش‌ها استفاده می‌شود. همچنین سیستم، از ICP به عنوان پاداش برای مشارکت در شبکه استفاده می‌کند. در حال حاضر حدود ۱۲۴ میلیون واحد ICP در چرخه بازار موجود است که با ارزشی حدود ۱۸.۸ میلیارد دلار در رده‌ای بالای بازار قرار دارد.

اینترنت کامپیوتر چیست؟

اینترنت کامپیوتر اولین بلاکچینی است که با سرعت وب با ظرفیت نامحدود قابل اجرا است. اینترنت کامپیوتر که سومین نوآوری بزرگ در بلاک چین پس از بیت کوین و اتریوم است، یک کامپیوتر بلاکچین که محاسبه و داده‌های قراردادهای هوشمند را مقیاس پذیر می‌کند، آنها را با سرعت وب اجرا می‌کند، داده‌ها را به طور مؤثر پردازش و ذخیره می‌کند و چارچوب‌های نرم افزاری قدرتمندی را به توسعه دهندگان ارائه می‌دهد.

با امکان پذیر ساختن این امکان، اینترنت کامپیوتر مقدمات یک راه انقلابی جدید برای ساخت خدمات اینترنتی توکنایز شده، پلتفرم‌های ترکیبی از صنایع مختلف، سیستم‌های مالی غیرمتمرکز و حتی سیستم‌ها و وب سایت‌های سازمانی سنتی فراهم می‌کند.

ICP اینترنت کامپیوتر + سرعت، حاکمیت و آینده دفینیتی

تولد اینترنت کامپیوتر

این پروژه در اکتبر ۲۰۱۶ توسط دومینیک ویلیامز راه اندازی شد. DFINITY در مجموع ۱۲۱ میلیون دلار از مشارکت کنندگان مطرح و چندین حامی برجسته اولیه اتریوم جمع‌آوری کرد. در سال ۲۰۱۸، بیش از ۵۰،۰۰۰ شرکت کننده، توکن های ICP را در ایردراپ دریافت کردند. در ۱۸ دسامبر سال ۲۰۲۰ ، DFINITY شبکه آلفای اینترنت کامپیوتر را راه اندازی کرد. در گام آخر به سوی تمرکززدایی ، در ۱۰ مه ۲۰۲۱ ، DFINITY اینترنت کامپیوتر را در دامنه عمومی راه اندازی کرد. این نقطه عطف مهم به این معنی است که اینترنت اکنون به عنوان یک رایانه جهانی غیرمتمرکز عمل می‌کند. همه کدها و منابع اینترنت کامپیوتر در دامنه عمومی منتشر شده است در حالی که توکن های ICP به هزاران نفر از اعضای جامعه اجازه اداره و نظارت بر اینترنت کامپیوتر را می‌دهد.

تکنولوژی Chain Key

پروژه‌ی اینترنت کامپیوتر در زمان راه اندازی استفاده از تکنولوژی Chain Key را معرفی کرده است، روشی که در آن تراکنش‌ها روی شبکه تأیید می‌شوند. طبق گفته‌ی وب‌سایت پروژه، این تکنولوژی به اینترنت کامپیوتر اجازه می‌دهد تراکنش‌هایی که وضعیت قراردادهای هوشمند را به‌روزرسانی می‌کند، در ۱ تا ۲ ثانیه نهایی کند. جالب است بدانید که ICP به صفر تأیید تراکنش نیاز دارد.

علاوه بر این، تکنولوژی Chain Key به اینترنت کامپیوتر این امکان را می‌دهد که تنها با یک کلید عمومی کار کند. این امر به دستگاه‌هایی از قبیل ساعت هوشمند و موبایل این امکان را می‌دهد تا اصالت محصولات (Artifact) را از طریق اینترنت کامپیوتر تأیید کنند؛ به عبارت دیگر این بلاک‌چین از تمامی بلاک‌چین‌های کنونی، در تأیید تراکنش‌ها و اشیای دیجیتال، روشی مقیاس‌پذیرتر خواهد داشت.

ICP اینترنت کامپیوتر + سرعت، حاکمیت و آینده دفینیتی

چه چیزی توکن ICP را منحصر به فرد می‌کند؟

هدف از ICP گسترش اینترنت عمومی است. بنابراین می‌تواند بستر محاسبه جهانی نیز باشد. امروزه اینترنت شبکه ای است که همه را از سرتاسر جهان به هم متصل می‌کند. اما سیستم‌ها و خدمات در حال حاضر طبق زیرساخت‌های خصوصی استفاده می‌شوند. پیشرفت علمی در مورد ICP، فناوری Chain Key است. این فناوری ده‌ها فناوری پیشرفته دیگر مانند Consensus، Non-Interactive Distributed Key Generation (NI-DKG)، Network Nervous System (NNS)، Internet Identity و غیره را شامل می‌شود.

اینترنت کامپیوتر چقدر سریع است؟

دستیابی به موفقیت علمی با فناوری Chain Key این امکان را برای اینترنت کامپیوتر فراهم می‌کند که با سرعت وب (جایی که پرس و جو ها در مقیاس میلی ثانیه اجرا می‌شوند) انجام شود و به‌روزرسانی ها را در طول ۱-۲ ثانیه انجام دهد. در هنگام راه اندازی، اینترنت کامپیوتر دارای نرخ پردازش ۲.۵ بلوک در ثانیه (bps) ، در حالی که این نرخ سریعاً به ۱۰.۳ بلوک در ثانیه رسید و انتظار می‌رود به ۱۰۰۰ بلوک در ثانیه تا پایان سال برسد. در مورد نسخه باز Reddit که در اینترنت کامپیوتر در حال اجرا است ، هنگام جستجوی کاربر در فروم، نمایش نتایج بر حسب میلی ثانیه اجرا می‌شوند. هنگامی که یک کاربر می‌خواهد یک پست ارسال کند، یا به نویسنده یک پست توکن هدیه دهد، فرایند شامل اقدامات به‌روزرسانی شبکه می‌شود که ۱-۲ ثانیه طول می‌کشد.

عرضه توکن ICP

۴۶۹،۲۱۳،۷۱۰ توکن ICP در بلاک جنسیس اولیه وجود دارد. عرضه در گردش به پویایی بازار بستگی دارد.

  • مشارکت کنندگان اولیه: ۹.۵۰٪
  • اهدای سید: ۲۴.۷۲٪
  • استراتژیک: ۷.۰۰٪
  • پیش فروش: ۴.۹۶٪
  • مشارکت‌های استراتژیک: ۳.۷۹٪
  • ایردراپ جامعه: ۰.۸۰٪
  • کمک‌های اولیه انجمن و توسعه دهنده: ۰.۴۸٪
  • اپراتورهای نود: ۰.۲۲٪
  • انجمن رایانه اینترنتی: ۴.۲۶٪
  • اعضای تیم: ۱۸.۰۰٪
  • مشاوران و دارندگان ثالث توکن ها: ۲.۴۰٪
  • DFINITY به عنوان بنیاد سازنده: ۲۳.۸۶٪

ICP اینترنت کامپیوتر + سرعت، حاکمیت و آینده دفینیتی

ICP Token چه کاری انجام می‌دهد؟

ICP نشانه‌های کاربردی بومی است که در شبکه سه نقش اساسی دارد:

تسهیل حاکمیت شبکه: توکن های ICP را می‌توان قفل کرد تا سلول‌های عصبی ایجاد شود که با رأی دادن در حاکمیت شبکه مشارکت دارند. و از این طریق می‌توانند جوایز اقتصادی کسب کنند.

تولید چرخه برای محاسبه: ICP ذخیره ارزش منبع را فراهم می‌کند که می‌تواند به چرخه تبدیل شود. محاسبه توان در سوختی که هنگام مصرف سوزانده می‌شود. NNS ICP را با سرعت متغیری به چرخه تبدیل می‌کند. بنابراین برای اطمینان از اینکه کاربران شبکه می‌توانند همیشه چرخه‌های جدیدی را با هزینه تقریباً ثابت به صورت واقعی ایجاد کنند. و طوری انتخاب می‌شود که هزینه دستیابی به سوخت قابل پیش بینی باشد.

پاداش دادن به مشارکت کنندگان: شبکه ICP قوانین جدیدی را برای پاداش دادن و تشویق افرادی که نقش مهمی دارند وضع کرده.

از جمله:

  • ارائه پاداش رأی دادن به کسانی که در حکومت مشارکت می‌کنند.
  • ارائه جوایز به کسانی که ماشین‌های گره میزبان شبکه هستند.
  • سایر فعالیت‌های متفرقه.

تفاوت اینترنت کامپیوتر ICP و اتریوم ETH

برخلاف اتریوم، که بستری را برای برنامه‌های غیرمتمرکز فراهم می‌کند که عمدتاً مربوط به جابجایی و استفاده از دارایی‌های دیجیتال است، اینترنت کامپیوتر وظیفه دارد با اختصاص هویت‌های خاص به داده‌ها، اینترنت سنتی را با استفاده از انتقال حاکمیت ICP به کاربران نهایی جایگزین کند.

از طرف دیگر، اتریوم از قراردادهای هوشمند برای اجرای خودکار توافق‌ها و اقدامات استفاده می‌کند. اما اینترنت کامپیوتر از واحدهایی استفاده می‌نماید که بسیار شبیه به قراردادهای هوشمند هستند، اما ساخته شده‌اند تا فوق‌العاده مقیاس پذیر باشند.

فراتر از همه‌ی اینها، دو پلتفرم از نظر سرعت و کارایی تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارند. در حالی که اتریوم در حال حاضر از کارمزدهای بالا و زمان بالای تأیید تراکنش رنج می‌برد، توان عملیاتی اینترنت کامپیوتر به لطف نوآوری‌های آن بالا است.

این نکته را در نظر بگیرید که مقایسه اینترنت کامپیوتر با نسخه اولیه اتریوم صورت گرفته است و در Ethereum ۲.۰ این تفاوت‌ها می‌تواند به میزان قابل توجهی تغییر کند.

کیف پول ارز دیجیتال ICP

برای ذخیره سازی سازی رمزارزها می‌توان از کیف پول‌هایی که در این بستر فعالیت می‌کنند، استفاده کرد. در حال حاضر برای ذخیره سازی ارز دیجیتال ICP تعداد محدودی کیف پول وجود دارد و کاربران می‌توانند از آن استفاده نمایند.

دو تا از کیف پول‌هایی که کاربران می‌توانند برای ذخیره سازی رمزارز ICP از آن استفاده نمایند:

  1. کیف پول کوین لیست Coinlist
  2. کیف Safepal

ICP اینترنت کامپیوتر + سرعت، حاکمیت و آینده دفینیتی

خرید ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر ICP چگونه است؟‌

برای خرید ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر ICP نیاز است کاربران ایرانی در ابتدا یکی از استیبل کوین‌ها همانند تتر را خریداری نموده و سپس در صرافی‌های آنلاین خارجی که امکان مبادله این رمزارز را دارند، استیبل کوین خود را به ارز ICP تبدیل کنند.

از جمله صرافی‌های پشتیبان کننده ارز دیجیتال ICP می‌توان به Binance، Huobi Global، Coinbase Pro و OKEx اشاره کرد. همچنین می‌توانید با مراجعه به سایت CoinMarketCap لیست کاملی از صرافی‌های پشتیبان کننده این رمزارز را مشاهده کنید

آینده ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر ICP چگونه است؟

دومینیک ویلیامز، بنیانگذار و دانشمند ارشد بنیاد Dfinity، اینترنت کامپیوتر را به عنوان سومین نوآوری بزرگ در بلاکچین پس از بیت کوین و اتریوم توصیف کرده است. طبق گفته بنیاد، پلتفرم قرارداد هوشمند آن با سرعت اینترنت اجرا می‌شود و می‌تواند تمام برنامه‌ها را از وب باز و بلاکچین اجرا کند.

این پروژه یک هدف منحصر به فرد دارد، و آن گسترش بی وقفه توانایی‌های بلاکچین عمومی و اکوسیستم غیرمتمرکز با استفاده از علوم کامپیوتر پیشرفته و رمزنگاری و ساخت بلاکچین انتخابی است که می‌توانیم تمام سیستم‌ها و خدمات خود را بر اساس آن دوباره تصور کنیم. به طور کلی می‌توان گفت با توجه به اهدافی که این پروژه دارد و در نقشه راه آن آمده است می‌توان گفت این ارز دیجیتال در آینده شاهد پیشرفت چشم‌گیری خواهد بود.

کلام آخر

توکن های ICP و به طور کلی بنیاد دفینیتی و پلتفرم آن یک پلتفرم قوی با تیم توسعه دهنده بسیار بزرگ و جامعه‌ی بزرگ یکی از قوی‌ترین پروژه‌ها در این زمینه به حساب ی‌آید که آینده و نقشه راه آن به میزان پیگیری‌های تیم توسعه دهنده آن بستگی دارد و می‌تواند یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای سرمایه گذاری باشد.

کد خبر 513831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.