امشب شاهد "بارش شهابی برساوشی" باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: اوج بارش شهابی برساوشی پنجشنبه _۲۱ مرداد ماه_ رخ خواهد داد.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بارش شهابی برساوشی از ۲۶ تیرماه تا دوم شهریورماه فعال است و اوج آن پنجشنبه _۲۱ مردادماه_ رخ خواهد داد. در این دوره، هر زمانی که کانون بارش در صورت فلکی برساوش بالاتر از افق باشد امکان مشاهده شهاب وجود دارد. هر چه ارتفاع کانون بارش در آسمان بیشتر شود تعداد شهاب‌های قابل مشاهده افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: کانون بارش از موقعیت رصدخانه لارستان حدود ساعت ۲۳ به بعد پنجشنبه شب بالای افق قرار دارد و تا سپیده دم جمعه به اوج می‌رسد بنابراین احتمالاً بهترین زمان برای مشاهده شهاب‌باران کمی قبل از سحر است. ماه در این زمان چهار روزه است و ۲۲ درصد روشنایی دارد بر این اساس تخمین زده شده است که می‌توان احتمالاً ۱۲۹ شهاب‌واره در ساعت را در اوج بارش مشاهده کرد البته در صورتی که آسمان کاملاً تاریک و به دور از آلودگی نوری باشد.

کارشناس علمی رصدخانه لارستان تصریح کرد: این شهاب باران یکی از تماشایی‌ترین بارش‌های شهابی است که از ذرات بر جای مانده از دنباله‌دار سوئیفت تاتل 109 (109P/Swift-Tuttle) به وجود می‌آید که حدود هر ۱۳۰ سال یک بار حرکت مداری خود را کامل می‌کند. اطلاعات مربوط به پدیده شهاب باران را می‌توان در یادداشت " نکاتی در مورد تماشای شهاب باران" مطالعه کنید.

کد خبر 513762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.