نکاتی در مورد تماشای شهاب باران

بارش شهابی یکی از زیباترین و مهیج‌ترین رویدادهای نجومی است که برای مشاهده و رصد آن باید نکاتی را رعایت کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که فاطمه فخرایی‌فرد، کارشناس علمی رصدخانه لارستان در اختیار این رسانه قرار داده است، مشاهده "شهاب‌واره‌ها" یکی از سرگرم‌کننده‌ترین و آسان‌ترین راه‌های غرق شدن در دنیای نجوم است. در این یادداشت سعی شده است تا نکات ارزشمندی را در مورد نحوه مشاهده‌ی بارش شهابی به شما منتقل شود.

بارش شهابی چیست؟

اکثر بارش‌های شهابی زمانی رخ می‌دهد که زمین از درون بقایای به جا مانده یک دنباله دار عبور می‌کند. وقتی ذرات ریز و گرد و غبار کیهانی وارد جو زمین می‌شود، می‌سوزد و رگه‌های نوری درخشانی در آسمان ایجاد می‌کند که به این رگه‌های نوری شهاب گفته می‌شود.

عامل برخی از بارش‌های شهابی، سیارک‌ها است. بارش شهابی ربعی و جوزایی به ترتیب با سیارک‌های ۲۰۰۳ EH۱ و ۳۲۰۰ Phaethon (فایتون) مرتبط است.

اگر می‌خواهید "شهاب‌ها" را ببینید اطلاع از زمان آغاز جدیدترین بارش شهابی نخستین اقدام خواهد بود. در ادامه لیستی از برجسته‌ترین بارش‌های شهابی را مشاهده می‌کنید. هر یک از این بارش‌ها تقریباً هر سال در یک زمان مشابه رخ می‌دهد.

  • بارش شهابی شلیاقی (۲۷ فروردین - ۱۰ اردیبهشت)
  • بارش شهابی اتا دلوی (۳۰ فروردین - ۷ خرداد)
  • بارش شهابی دلتا دلوی جنوبی (۲۲ خرداد - ۱ شهریور)
  • بارش شهابی برساوشی (۲۷ تیر - ۲ شهریور)
  • بارش شهابی جباری (۱۰ مهر - ۱۶ آبان)
  • بارش شهابی اسدی (۱۵ آبان -۹ آذر)
  • بارش شهابی جوزایی (۱۳ آذر - ۲۶ آذر)
  • بارش شهابی دبی (۲۶ آذر - ۵ دی)
  • بارش شهابی ربعی (۶ دی - ۲۰ دی)

بهترین زمان برای تماشای بارش شهابی

چهار عامل اصلی: پوشش ابر، زمان اوج (پیک بارش)، موقعیت کانون بارش و فاز ماه در دیدن شهاب‌ها مؤثر است.

وضعیت آب و هوا را بررسی کنید: آسمان ابری یا بارانی به شما اجازه نمی‌دهد از شهاب‌واره‌ها لذت ببرید. بنابراین، آب و هوا را در نظر داشته باشید.

زمان اوج بارش را بیابید: دانستن زمان اوج شهاب باران ضروری است زیرا می‌توانید بیشترین شهاب را در زمان پیک بارش مشاهده کنید.

موقعیت کانون بارش در آسمان را بیابید: کانون بارش نقطه‌ای در آسمان است که به نظر می‌رسد شهاب سنگ‌ها از آن سرچشمه می‌گیرند. معمولاً بارش شهابی نام خود را از صورت‌های فلکی که نقطه تابش آنها در آن قرار دارد، می‌گیرد. (کانون بارش برساوشی در صورت فلکی برساوش قرار دارد)

برای دیدن شهاب‌واره‌ها نیازی نیست مستقیماً به کانون نگاه کنید. شهاب‌ها می‌تواند در هر نقطه از آسمان ظاهر شود. با این حال، دانستن موقعیت کانون تابش در آسمان مفید است زیرا هرچه کانون تابش بالاتر باشد، شهاب‌های بیشتری را می‌توانید مشاهده کنید.

برای دیدن حداکثر شهاب‌ها، بهترین مکان برای دیدن مستقیماً خود کانون بارش نیست، بلکه هر قسمت تاریکی از آسمان است که حدود ۳۰-۴۰ درجه با کانون فاصله دارد.

در ساعات اولیه شب به دلیل غروب خورشید، سرعت چرخش زمین به سمت خورشید با شهاب‌ها هم جهت بوده و به علت اینکه جهت هر دو جرم یکی است، سرعت کاهش پیدا می‌کند، اما از نیمه شب به بعد به دلیل اینکه به سمت طلوع خورشید پیش می‌رویم، جهت عکس شده و شهاب‌ها با همان سرعت و در جهت عکس وارد جو می‌شود پس سرعت آن‌ها با سرعت حرکت زمین جمع شده و می‌توان شهاب‌ها را با سرعت بیشتر و شدت سوختن بالاتر مشاهده کرد؛ در نتیجه شانس دیدن شهاب‌ها بیشتر است.

از فاز ماه آگاه باشید: ماهواره طبیعی ما می‌تواند تجربه تماشای شهاب باران شما را به راحتی خراب کند. ماه هرچه بیشتر روشن باشد شرایط مشاهده بدتر است. به همین دلیل، بهتر است زمانی را برای رصد انتخاب کنید که درصد روشنایی ماه کمترین باشد.

برای تماشای بارش شهابی به چه چیزی نیاز دارید؟

برای لذت بردن از "شهاب‌واره‌ها" نیازی به تجهیزات خاصی مانند تلسکوپ یا دوربین دو چشمی ندارید. با این حال، چند مورد وجود دارد که باید به آن توجه کنید.

موبایل خود را که برنامه‌ای برای مشاهده آسمان شب در آن نصب شده همراه داشته باشید. چنین برنامه‌ای به شما کمک می‌کند کانون بارش در آسمان را تعیین کنید. فراموش نکنید که "حالت شب" را در تنظیمات روشن کنید تا چشم شما بتواند با تاریکی هماهنگ شود.

منطقه‌ای دور از شهر و آلودگی نوری، دید گسترده‌ای از آسمان پیش روی شما می‌گذارد. کمی به خود زمان دهید تا چشمانتان با تاریکی هوا سازگار شود.

در حالت درازکش بهتر می‌توانید آسمان را نظاره کنید پس یک زیرانداز برای دراز کشیدن یا یک صندلی راحت همراه داشته باشید.

یک چراغ قوه با فیلتر قرمز آماده کنید. این وسیله به شما کمک می‌کند تا در تاریکی مسیر خود را بیابید و در عین حال دید شب خود را حفظ کنید.

چگونه از بارش شهابی عکس بگیریم؟

عکاسی از بارش شهابی نیاز به مهارت و مقدار زیادی شانس دارد زیرا هرگز نمی‌دانید که یک شهاب در چه زمانی ظاهر می‌شود، اما تصاویر حاصله از "شهاب‌ها" می‌تواند واقعاً خیره کننده باشد!

نکات لازم برای عکاسی شهابی

برای داشتن یک تصویر واضح استفاده سه پایه ضروری است. از لنزهای‌ واید استفاده کنید. چنین لنزی منطقه وسیع‌تری از آسمان را نسبت به یک منظره معمولی ثبت می‌کند؛ بنابراین شانس بیشتری برای ثبت شهاب‌ها به شما می‌دهد.

لنز خود را به صورت دستی فوکوس کنید. فوکوس خودکار را خاموش کنید روی یک ستاره یا سیاره درخشان بزرگنمایی کنید و فوکوس را به صورت دستی تنظیم کنید.

دوربین خود را به سمت کانون بارش قرار دهید. (شانس شما را برای گرفتن "شهاب‌ها" افزایش می‌دهد)

از دیافراگم ۲.۸ یا کمتر استفاده کنید. سرعت شاتر را روی ۱۵-۳۰ ثانیه تنظیم کنید. می‌توانید زمان‌های مختلف نوردهی را آزمایش کنید تا به نتایج متفاوت برسید. هرچه مدت زمان طولانی‌تر باشد مسیرهای طولانی‌تری در اثر حرکت اجرام آسمانی مثل ستاره‌ها ایجاد می‌شود. ISO خود را روی ۱۶۰۰ یا بالاتر تنظیم کنید البته تا جایی که نویزی نشود.

کد خبر 512695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • F IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    3 5
    سلام امشب ۱۴۰۰/۵/۲۱ستاره های دنبال دار رو دیدم واقعا شگفت انگیزه باورم نمیشه خیلی قشنگ بودن به نظرم در روستا ها بیشتر هست تا شهر ها ممنونم خداحافظ