گزارش وضعیت ترافیکی تهران/نگرانی از وضعیت واگن‌های مترو

در جلسه امروز شورای شهر تهران گزارشی از وضعیت ترافیکی شهر تهران ارائه شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا در جلسه امروز (سه شنبه) شورای شهر تهران سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به ارائه گزارش عملکرد حوزه حمل و نقل پرداخت.

وی با اشاره به اینکه نواقصی در حوزه تجهیزات مترو داریم گفت: تلاش کردیم تا اقدامات لازم برای تأمین تجهیزات صورت گیرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در تشریح شرایط متروی تهران در شرایط کرونایی گفت: علیرغم شیوع کرونا و کمبود واگن‌های مترو از حداکثر ظرفیت قطارها استفاده شده و سرفاصله حرکت مترو کاهش یافته است. سرفاصله حرکت مترو برای دو میلیون مسافر در نظر گرفته شده بود و آن را کم نکردیم و حتی سرعت فاصله حرکت قطارها بیشتر شد.

هاشمی افزود: در حالی سرفاصله حرکت قطارها در خط یک از پنج دقیقه به ۳.۵ دقیقه، در خط ۲ از پنج دقیقه به سه دقیقه، در خط ۳ از ۱۰ دقیقه به شش دقیقه، در خط ۴ از پنج دقیقه به سه و نیم دقیقه، در خط ۵ هم از پنج دقیقه به سه و نیم دقیقه و خط ۶ از ۲۵ دقیقه به ۱۵ دقیقه رسیده است که البته ایده‌آل ما نیست.

وی در بخش دیگری از گزارش خود به تعمیرات اساسی ۳۱ رام قطار اشاره داشت و گفت: اعزام قطارها در شرایط کرونا ۲۸ درصد بیشتر شد ولی در اتوبوسرانی شرایط متفاوت است چرا که در اتوبوسرانی عمر متوسط ناوگان ۱۳ سال است و باید هر ساله هزار دستگاه اتوبوس طی ۱۰ سال گذشته باید به ناوگان اتوبوسرانی اضافه می‌شد که یا دولت این اتوبوس‌ها را تخصیص نداده یا شهرداری بودجه نداشته است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره قیمت اتوبوس نیز گفت: در بیشتر نقاط دنیا قیمت واقعی بلیت را می‌گیرند و یا یک سوم را شهروندان و یک سوم را دولت و یک سوم را شهرداری می‌پردازد که در کشور ما یک سوم دولت را نتوانستیم اخذ کنیم. بعلاوه در سهم مردم نیز بخشی را دولت و بخشی را شهرداری باید پرداخت کند که دولت اقدامات لازم را انجام نداده و سهم واقعی یک سوم مردم هم پرداخت نشده است.

هاشمی با اشاره به اینکه ۷۲ درصد ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است، گفت: این اتوبوس‌ها فایده‌ای ندارد و نه فعالیت آنها برای راننده اقتصادی است و هم اینکه استفاده از آنها آلودگی هوا را به همراه دارد.

پس از سخنان معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، سید جعفر تشکری هاشمی پس از ارائه گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک گفت: گزارش مذکور نشان دهنده تلاش‌های ایشان و همکاران در این مجموعه است. جا داشت گزارشات ارائه شده به دو بخش مدیریت قبل و بعد از دکتر مناف هاشمی تفکیک شود، معتقدم در دوره مدیریت دکتر مناف هاشمی جهش لازم پس از ۲ سال عقب ماندگی که ماحصل مدیریت پیش از ایشان بود در بخش حمل ونقل عمومی اتفاق افتاد.

عضو شورای اسلامی شهر با بیان این تذکر که مواردی که مطرح می‌کنم عمدتاً باید طی ۴ سال به آن توجه می‌شد تصریح کرد: نگرانی اصلی ما وضعیت فعلی حمل و نقل عمومی است، دولت یازدهم و دوازدهم در ابتدای فعالیت خود وعده داد ۱۷ هزار دستگاه اتوبوس به شهرداری‌ها خواهد داد که همانطور که می‌بینیم حتی یک دستگاه اتوبوس هم تحویل داده نشد، این در حالیست که با شیوع کرونا و نگرانی‌ها در خصوص وضعیت حمل و نقل عمومی باز هم وعده داد ۵ هزار دستگاه اتوبوس به شهرداری‌ها می‌دهد که از این تعداد هم تاکنون یک دستگاه تحویل نشده است. این مهم نشان دهنده یک بی توجهی مفرط به نیازهای اساسی مردم است.

تشکری هاشمی تاکید کرد باید اکنون به فوریت و در سه سطح این موضوع بررسی شود، اول راه اندازی آنچه موجود داریم ولی به دلیل خرابی و نیاز به اورهال داشتن نمی‌توانیم استفاده کنیم و دوم اینکه همانطور که شورای دوم، سوم و چهارم منتظر دولت ننشسته‌ایم در شورای ششم هم این امکان فراهم شود که به صورت ضرباثتی با اصلاح ردیف‌های بودجه‌ای نیازهای حمل و نقل عمومی شهر را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: در بخش واگن سازی هم نگرانی جدی داریم اکنون از ۱۵۰۰ واگن ۵۰۰ واگن غیر فعال و ۴۰۰ واگن نیازمند اورهال است که باید این مهم هم مورد توجه جدی قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه مطرح کرد: وضعیت مالی شرکت بهره برداری مترو بسیار نگران کننده است، اعتبارات تعیین شده از سال ۹۷ تاکنون نه تنها که محقق نشده بلکه کاهش هم داشته و باید ردیف‌های پیش بینی شده اصلاح شود.

تشکری هاشمی اظهار کرد: ۶۳۰ دستگاه واگن مذاکره شده ولی تاکنون اتفاقی نیفتاده است لازم است کمیته‌ای ویژه تشکیل و با بانک مرکزی و دولت مذاکره شود، پیشنهاد می‌کنم تأمین واگن مترو در بسته‌های کوچک‌تر عملیاتی شود.

وی تاکید کرد: در کنار توسعه حمل و نقل عمومی باید توسعه پارکینگ طبقاتی و مکانیزه و ساماندهی بار و کالا هم مورد توجه ویژه قرار گیرد.

پرویز سروری هم گفت: موضوعی که باید مد نظر قرار بگیرد در راستای بازگشایی مدارس و اول مهر است که با وضعیت کنونی حمل و نقل پایتخت این نگرانی بیشتر تشدید می‌شود.

وی افزود: با توجه به واکسیناسیون که در حال انجام است احتمال بازگشایی مدارس وجود دارد و لذا پیش بینی‌های لازم باید انجام شود هر چند که ما نمی‌توانیم در این مدت زمان اتوبوسی را تزریق کنیم اما بی توجه و بی تفاوت هم نمی‌توانیم باشیم. فرصت اندک است و نباید غافلگیر باشم و باید برای اول مهر تمهیدات لازم و موقت را داشته باشیم تا با موج نگران کننده مواجه نباشیم.

ناصر امانی نیز تاکید کرد: نیایید بزرگراه سازی را فلش قرمز نشان دهید و مترو سازی را فلش سبز، آن هم در حالی که یک متر مترو نساخته‌اید. ۱۲ نفر از مدیران شهرداری در شورای فعلی هستند که سال‌ها خاک خورده و فعالیت کرده‌اند و اطلاعات دقیقی دارند.

مهدی بابایی عضو دیگر شورای شهر تهران گفت: پایانه شرق ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و باید هر چه سریع‌تر تکمیل شود و این در حالی است که پایانه شرق قدیم تنها ملکی در خیابان دماوند است که اصلاحی را رعایت نکرده و بافت فرسوده و ناپایدار داخل پایانه نیز خود دلیل محکمی است برای تکمیل هر چه سریع‌تر پایانه شرق جدید.

احمد علوی نیز بعد از ارائه گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک خطاب به مناف هاشمی گفت: ایشان از همکاران خوب ما در شهرداری هستند و همانگونه که آقای مهندس چمران نیز ذکر کردند بحث تأمین مالی و برنامه‌ریزی می‌تواند بخش زیادی از مشکلات را حل کند. نمی‌توانستیم انتظار حل تمام مشکلات را در این ۲ سالی که آقای هاشمی حضور داشتند حل شود اما با این حال برخی دغدغه‌ها وجود دارد که من ذکر می‌کنم.

وی ادامه داد: بحث نگهداشت المان‌های ترافیکی شهر از موضوعات مهمی است که اکنون شرایط خوبی ندارد. به طور مثال زمان قطعی برق ما دیدیم که یو پی اس ها جواب نداد و مشکلاتی ایجاد شد.

به گفته علوی دیگر مشکل و معضل پیش رو شروع سال تحصیلی در مهرماه است و خطاب به هاشمی افزود: ما زمان زیادی نداریم و حتماً دکتر جاوید هم تا زمان استقرار آقای زاکانی تدبیر می‌کنند؛ چرا که با توجه به روند واکسیناسیون انتظار می‌رود که مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی شوند. در این میان نه ناوگان اتوبوسرانی با با وضعیت فعلی پاسخگو خواهد بود و نه شرایط ناوگان ریلی ما پاسخگو خواهد بود.

عضو شورای ششم شهر تهران تاکید کرد: انتظار معجزه از آقای مناف هاشمی نداریم، ما نیز در کنارشان هستیم تا کمک کنیم که امید است برای این پیک ترافیکی تدبیری شود.

همچنین در این جلسه دو فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تهیه سند تغییر و تحول شهر به رأی گذاشته شد و به تصویب رسید و سپس کلیت طرح به رأی گذاشته شد که آن نیز به تصویب اعضا رسید.

سپس دو فوریت جدول زمان کاری شورای شهر مورد بررسی اعضا قرار گرفت و مهدی چمران در این خصوص گفت: جدول زمانی، تقویمی شش ماهه است که بر اساس آن ساعات کاری خود را دنبال می‌کنیم.

او ادامه داد: بر اساس تصمیمی که در جلسات قبل گرفته شد روزهای یکشنبه و سه‎شنبه جلسات هفتگی خود را خواهیم داشت.

دو فوریت این جدول به رأی گذاشته و تصویب شد و سپس متن طرح به رأی گذاشته شد و آن نیز به تصویب اعضا رسید.

پس از پایان جلسه شورای شهر تهران، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در حاشیه صحن در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه امروز بعد از برگزاری مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) تودیع پیروز حناچی صورت گرفت و ایشان گزارشی از شهرداری در مدیریت قبلی اعلام کرد و پس از آن خداحافظی حناچی صورت گرفت و مناف هاشمی گزارشی از حمل و نقل ارائه داد.

وی با اشاره به ضرورت توجه به حوزه حمل و نقل و ترافیک در پایتخت گفت: این موضوعات بسیار حائز اهمیت است و گزارش مناف هاشمی نشان داد که هر چند که تلاش‌های خوبی اخیراً انجام گرفته ولی تحرکات ایده‌آل نبوده و باید بیشتر در این حوزه کار شود زیرا کمبودها در حوزه اتوبوس، مترو و تاکسیرانی زیاد است.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین در صحن امروز شورا دو فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تهیه سند تغییر و تحول با اکثریت آرا تصویب شد و دو فورویت جدول زمانی کار شورا هم مورد تصویب قرار گرفت.

چمران درباره آمده شدن حمل و نقل عمومی برای مدارس گفت: هر ساله برای مهر کمیته‌ای با حضور پلیس راهور، شهرداری تهران، آموزش و پرورش و سایر نهادهای مربوطه تشکیل می‌شود تا کارهای هماهنگ‌تر صورت گیرد برای امسال نیز من پیشنهاد کردم کمیته تخصصی در شورا تشکیل شود که به صورت ویژه و تخصصی‌تر قضیه ترافیک در ماه مهر دنبال شود.

کد خبر 513685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.