عوامل موثر بر تعیین حوزه نفوذ شهرها چیست؟

یک دکترای شهرسازی گفت: تعیین حوزه نفوذ یک شهر به راحتی قابل تشخیص نیست و به منظور ساماندهی و اصلاح نظام برنامه‌ریزی در سطح منطقه‌ شهری نیاز است مطالعه دقیقی انجام شود.

امیرحسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حوزه نفوذ شهر مرز کاملاً مشخص و دقیقی ندارد بلکه شدت روابط میان شهر و نواحی اطراف است که حدود این مرز را تعیین می‎‌کند و حتی در پاره‌ای موارد بسته به شرایط ممکن است بافت شهری به صورت لکه‌های جدا از یکدیگر باشد و مرز مشخص و دقیقی را نتوان برای حوزه نفوذ شهر تعیین کرد.

وی افزود: پارامترهایی نظیر مرتبه شهر در نظام سلسله مراتب شهری، عوامل جغرافیایی و عوارض طبیعی همچنین سهولت دسترسی حوزه نفوذ هر شهر را تعیین می‌کند.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: شهرهای اقماری، روستا شهرها، روستاها، شهرهای کوچک اطراف شهر مادر و میزان رفت و آمد به آنها نیز تعیین کننده حوزه نفوذ یک شهر و میزان تأثیرگذاری آن از منظر خدماتی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است.

شبانی تصریح کرد: تولید و عرضه کالاهای خدماتی و مصنوعاتی شهر، ارائه خدمات درمانی و بهداشتی که بعضاً صرفاً در شهر مادر ارائه می‌شود، ارائه سرویس‌های خدماتی و تعمیراتی موجود در شهر و ایجاد شبکه ارتباط و دسترسی همچنین فراهم آوردن امکانات حمل و نقل مسافر و کالا از جمله عواملی است که در تعیین حوزه نفوذ یک شهر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: فاصله گرفتن شهرها از سنت، ورود مدرنیته و در پی آن توسعه ارتباطات و ماشینی شدن موجب شده تا مرزهای شهری در ابعاد مختلف گسترده‌تر شود لذا تعیین مرز و محدوده شهر همچنین حوزه تسلط و نفوذ شهر به راحتی ممکن نیست و نیازمند بررسی دقیق است.

این دکترای شهرسازی با بیان اینکه قدرت نفوذ هر شهر بر حوزه خود متفاوت است، گفت: حوزه نفوذ عام شهر به تناسب و شدت و ضعف در عملکردهای متفاوت شهری بستگی دارد و شرایط مختلف اجتماعی، اقتصادی و حتی فرهنگی شهرهای تحت نفوذ خود را تحت تأثیر می‌دهد.

شبانی تاکید کرد: امروزه بسیاری از شهرهای کوچک که در فاصله چندین کیلومتری از شهر مادر قرار دارند و تا حد زیادی مستقل و خودکفا هستند تحت تأثیر روندهای جاری در شهر مادر قرار دارند که این مهم در حوزه برنامه ریزی شهری و برنامه ریزی منطقه‌ای باید مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر 513563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.