جلوگیری از توسعه افقی شهر با تقویت هاب‌های شهری

یک کارشناس شهرسازی گفت: به منظور جلوگیری از گسترش شهر در افق می‌توان به جای توسعه شبکه حمل و نقل در حاشیه، هاب‌های شهری را تقویت کرد.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از مسائل مورد توجه در مبحث توسعه شهری جلوگیری از گسترش خطی معابر و در پی آن توسعه افقی شهر است در چنین حالتی معمولاً برنامه ریزان و متخصصان پیشنهاد ساخت رینگ‌های ترافیکی را می‌دهند. این راهکار البته چندان مؤثر نیست و در بسیاری از شهرهای ایران که این طرح پیاده شده است، شهر از رینگ حفاظتی عبور کرده و بافت شهری باز هم توسعه یافته است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: این تصور در اذهان عمومی وجود دارد که چنانچه در منطقه‌ای از شهر معبر یا خیابانی احداث شود، قیمت زمین نیز افزایش پیدا می‌کند که در واقع همینطور است و زمین‌ها در اطراف معبر تازه احداث شده مرغوبیت شاخصه‌های تقاضا پیدا می‌کند.

مؤمنی اضافه کرد: رونق اقتصادی و ساخت و ساز در اطراف این معابر موجبات توسعه افقی شهر را فراهم می‌کند و به عبارت بهتر خیابان کشی‌ها و افزایش دسترسی‌ها به خصوص در حاشیه خود دلیلی بر توسعه افقی بیشتر شهر است.

وی با اشاره به توسعه حمل و نقل عمومی در هاب‌های شهری تصریح کرد: هاب‌ها مراکز اصلی و محل تلاقی لایه‌های مختلف و چندگانه شهر شامل حمل و نقل، مراکز مسکونی، مراکز تجاری و دیگر فضاهای همگانی هستند که شهروندان اوقات فراغت خود را در این فضاها می‌گذرانند.

این کارشناس شهرسازی اضافه کرد: در هاب‌های شهری هم حوزه‌های مسکونی و هم حوزه‌های تجاری دیده می‌شود، دیگر نیازی نیست شهروندان با خودرو شخصی رفت و آمد داشته باشند و می‌توانند به راحتی با حمل و نقل عمومی در مراکز شهری تردد کنند و در کنار استفاده این امکانات زندگی روزمره خود را ادامه دهند که نمونه آن را می‌توان در شهر دبی امارات مشاهده کرد.

مؤمنی تاکید کرد: البته که عوامل مختلفی بر رشد افقی شهرها مؤثر است با این حال به منظور جلوگیری از گسترش شهر در افق، تقویت هاب‌های شهری و توسعه شبکه حمل و نقل پیرامون این هاب‌ها می‌تواند مؤثر باشد.

کد خبر 513485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.