فرهاد رهبر رئیس احتمالی سازمان برنامه و بودجه کیست؟ + بیوگرافی

در محتمل‌ترین ترکیب کابینه که توسط خبر فوری منتشر شد نام فرهاد رهبر به عنوان رییس احتمالی سازمان برنامه و بودجه در آن به چشم می خورد. زندگینامه، سوابق اجرایی و افتخارات وی مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرهاد رهبر متولد، سال ۱۳۳۸ در شهر سمنان است که دکترای تخصصی خود در رشته اقتصاد نظری را از دانشگاه تهران دریافت کرده است. وی عضو هیئت علمی و استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است که رئیس پیشین دانشگاه آزاد اسلامی نیز بوده است.

رهبر در دولت یازدهم به سمت نایب رئیسی شورای راهبردی نظام مالیاتی ایران منصوب شد. وی همچنین مشاور اقتصادی و دبیر کارگروه اقتصادی آستان قدس رضوی است.

فرهاد رهبر رئیس احتمالی سازمان برنامه و بودجه کیست؟ + بیوگرافی

سوابق اجرایی

رئیس سازمان برنامه و بودجه از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، مدیرکل مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری بوده و پس از آن در دولت سید محمد خاتمی، معاون اقتصادی وزارت اطلاعات شد. در دولت محمود احمدی نژاد  ابتدا به سمت ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی منصوب شده و سپس ریاست دانشگاه تهران را به مدت شش سال بر عهده گرفت.

محمود احمدی نژاد در تاریخ _ ۲۸ اسفند ماه ۱۳۹۱_ در نامه‌ای به کامران دانشجو، برکناری فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه تهران را خواستار شد. به عقیده احمدی‌نژاد، فرهاد رهبر در اداره دانشگاه تهران رویکردی «سیاست‌زده، غیر علمی و احیاناً امنیتی» داشته‌ است. وی در نهایت در بهمن ماه سال ۱۳۹۲، توسط رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وقت دولت یازدهم، از ریاست دانشگاه تهران برکنار شد.

علی طیب نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم در تاریخ_ ۱۸ فروردین ماه ۱۳۹۳_ فرهاد رهبر را به عنوان عضو و نایب رئیس شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور منصوب کرد. در _ ۲۵ تیرماه ۱۳۹۶_ نیز هیئت امنای دانشگاه آزاد وی را به عنوان رئیس پیشنهادی دانشگاه آزاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرد.

از ابتدای مردادماه همان سال، پس از برگزاری جلسه کمیته انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرهاد رهبر با تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان رئیس دانشگاه آزاد منصوب شده که عمر ریاست او به بیش از یک سال هم نرسید.

عزل ناگهانی از ریاست دانشگاه آزاد اسلامی

در اسفند سال ۱۳۹۶ درحالی که کمتر از هفت ماه از انتصاب فرهاد رهبر به ریاست دانشگاه آزاد می‌گذشت، زمزمه‌هایی در خصوص اختلافات شدید بین فرهاد رهبر و علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد، شکل گرفت. ولایتی در این زمان، با رد شایعات، تأکید کرد: «همکاری نزدیکی بین من و فرهاد رهبر وجود دارد.»

اما شش ماه بعد، در جلسه اضطراری هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، فرهاد رهبر برکنار و محمدمهدی طهرانچی به عنوان سرپرست دانشگاه، جایگزین او شد. رهبر در جلسه معارفه طهرانچی شرکت نکرد. بدین ترتیب فرهاد رهبر با یک سال و یک ماه و سه روز ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، کوتاه‌ترین دوره ریاست رسمی دانشگاه آزاد را در کارنامه خود ثبت کرد.

کد خبر 513219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.