پروژه سیستان رویکرد معیشتی مردم را تغییر می‌دهد

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با انتقاد از تخصیص نیافتن حقابه‌های تعیین شده برای تالاب هامون، بر لزوم آگاه سازی شهروندان از طرح های اجرایی پروژه سیستان تاکید کرد.

به گزارش ایمنا، وحید پورمردان با اشاره به امضا تفاهم نامه چهار جانبه درباره پروژه سیستان گفت: هدف از این تفاهم، ارتقای ظرفیت‌ها و مدیریت پایدار آب و سرزمین، مدیریت و احیا تالاب هامون و همچنین توسعه اقتصاد محلی و معیشت سازگار با منابع آب و خاک است.

وی افزود: سه گروه شامل کشاورزان، صیادان و دامداران جزو ذینفعان این تالاب بودند که اکنون با توجه به کمبود آب و خشکسالی، مردم معیشت خود را از دست داده‌اند و همچنان راه معیشت خود را پیشینه پدرانشان و آنچه که بلد هستند می‌دانند، بنابراین این طرح می‌تواند بر تغییر رویکرد مردم نسبت به درآمد و معیشتشان تأثیر مثبت و مشخصی داشته باشد.

پورمردان تصریح کرد: در منطقه سیستان اکنون هیچ معیشتی که پایه آبی داشته باشد پاسخگو نیست و با توجه به شرایط خشکسالی کشاورزی نیز دیگر جوابگو نیست، تالاب هامون گنجایش آبی بیش از ۱۳ میلیارد متر مکعب دارد و حقابه‌ای که از محل چاه نیمه‌های سیستان وارد می‌شود ۶۰ میلیون متر مکعب است که قابل قبول نیست چون پوشش گیاهی را نابود و طوفان گرد و غبار ایجاد کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: متأسفانه با خشکسالی سال ۹۹ و ۵ ماهه ابتدایی سال جاری، به رغم مکاتبات مکرر در خصوص اخذ حقابه، همین مقدار هم برای تالاب تخصیص داده نشده است که با ادامه شرایط شاهد مرگ تالاب‌ها و از بین رفتن پوشش گیاهی و وضعیت بحرانی‌تری در حوزه زیست محیطی خواهیم بود.

وی گفت: باید فعالیت‌ها به سمتی بروند که هیچ پروژه آب محوری در منطقه انجام نشود و مدیریت منابع آبی برای حفظ تالاب هامون و فقط برای حفاظت پوشش گیاهی و تنفس مردم باشد.

وی با تاکید بر آگاه سازی مردم در اجرای طرح‌ها تصریح کرد: برخی مردم نسبت به پروژه‌هایی که اجرا می‌شود شناخت کلی ندارند شاید هم خوش بین نباشند لذا باید در بحث فرهنگ سازی، نهایت تلاش را کرد تا مردم بدانند چه برنامه‌هایی برای منطقه آنها در نظر داریم.

به گفته پورمردان، این پروژه علاوه بر تمرکز بر حفاظت از منابع طبیعی و تنوع زیستی تالاب‌های هامون، بر طراحی یک مدل توسعه یکپارچه در راستای دستیابی به شرایط بهتر زندگی و رفاه ساکنین منطقه نیز متمرکز شده است. در این پروژه جوامع محلی نیز در تلاش‌های توسعه‌ای نظیر حمایت از شرکت‌های کوچک برای افزایش تاب آوری و انعطاف پذیری مشارکت خواهند کرد.

پروژه ارتقا مدیریت جامع منابع طبیعی برای احیای اکوسیستم تالاب هامون و حمایت معیشت‌های جایگزین جوامع محلی، با نام اختصاری پروژه سیستان، پروژه‌ای مشترک میان سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه توسعه ملل متحد است که با حمایت مالی اتحادیه اروپا از سال گذشته آغاز به کار کرده است.

اهداف اصلی این پروژه شامل تلاش برای مدیریت یکپارچه منابع طبیعی و توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه سیستان با تاکید بر حمایت از معیشت‌های جایگزین منطبق بر مزیت‌های رقابتی است.

منبع: ایرنا

کد خبر 513160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.