شورا و مردم از شهردار آینده اصفهان چه انتظاری دارند؟

"شهردار آینده اصفهان باید انقلابی و ارزشی بوده و تمام وجودش را وقف مردم کند، وابستگی به هیچ جبهه سیاسی نداشته باشد و فقط وابسته به مردم باشد. جوان، پویا و خلاق باشد و رضایت خدا و مردم را در رأس امور خود قرار دهد و به برنامه‌های شورای شهر جامه عمل بپوشاند."

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزهای ابتدایی فعالیت شورای ششم شهر اصفهان، مانند تمام شهرها و بسان ادوار مختلف شورای شهر با انتخاب شهردار آینده اصفهان همزمان شده است شهرداری که باید رأی شورای یکدست و برآمده از لیست ۱۳ نفره مجمع نیروهای انقلاب را برای در اختیار گرفتن سکان مدیریتی شهر کسب کند.

در روزهایی که خبرهای رسمی و غیررسمی، حداقل گزینه‌های مطرح برای شهرداری کلانشهرهای کشور را به مردم معرفی کرده است اصفهان همچنان در انتظار شناختن شهردار آینده یا حداقل گزینه‌های نهایی آن است.

به نظر می‌رسد حساسیت شورای شهر در انتخاب شهردار آینده به حدی است که ترجیح می‌دهد بیش از آنکه به معرفی گزینه‌های جدی برای شهرداری بپردازد، شاخص‌های این انتخاب را در معرض داوری افکار عمومی قرار دهد البته شورای ششم با فراخوان مردمی ویژگی انتخاب شهردار با عنوان «شهردار من کیست؟» نظر آن‌ها را در این خصوص جویا شد تا با دست پر، از سلایق مختلف بتواند شاخص‌ها را تعریف کرده و گزینه نهایی شهرداری را انتخاب کند.

محمدرضا فلاح عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شاخص‌هایی که مردم و شورای شهر برای انتخاب شهردار اولویت دانستند گفت و رویکرد شورای ششم در چهار سال آینده که شهردار باید بر اساس آن شهر را اداره کند تشریح کرد. متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

چه برنامه‌هایی برای شورای ششم دارید و چه افقی برای چهار سال آینده شهر اصفهان می‌بینید؟

چشم‌اندازشورای ششم بر اساس طرح جامع و برنامه‌ریزی کوتاه مدت و بلندمدتی است که آن را تدوین خواهد کرد. این چشم‌انداز بر سرآمد کردن و برتری یافتن شهر اصفهان نسبت به همه شهرهای ایران تاکید دارد و ما نیز بر همان ریل حرکت خواهیم کرد. همانطور که شهر اصفهان تاکنون سرآمد شهرها بوده است ما نیز بر حفظ آن می‌کوشیم تا الگویی برای همه شهرهای ایران باشد.

رفع معضل آلودگی هوا، بحران آب، تسهیل امور مردم در شهرداری‌ها، هوشمندسازی امور شهرداری در همه ابعاد، ایجاد فرهنگ ایرانی و اسلامی و پویا برای شهروندان و ایجاد یک شهر شاد و سرزنده اهم اولویت‌های شورای ششم شهر اصفهان است.

تلاش در جهت فعال کردن پروژه‌های عمرانی و برقراری عدالت در همه مناطق و محله‌های شهری از جمله مناطق کم برخوردار و توجه ویژه به این مناطق از مسائل مهم شهر اصفهان است که در برنامه کوتاه مدت و یک ساله شورا قرار دارد.

امیدواریم با فعالیت‌های جهادگونه و بسیجی‌وار و حضور مجدانه پرسنل شهرداری در عرصه خدمت، نتایج این فعالیت‌ها نمود پیدا کند و مردم آن را ببینند و لمس کنند تا در پایان مدیریت چهار ساله شهری دوره ششم، با همکاری مردم و شهروندان به اهداف میان مدت و بلند مدت خود نیز برسیم.

در یک ماه و نیم گذشته که به عنوان عضو منتخب شورا وظیفه بررسی شرایط شهر را بر عهده داشتید و موارد مربوط به مدیریت شهری را رصد کردید وضعیت شهرداری اصفهان را چگونه دیدید؟

مردم از معطل بودن روند کارها به خصوص در امور شهرسازی رضایت ندارند. مردم این رضایت نداشتن در صدور پروانه ساختمانی و در زمینه اختصاص یافتن بعضی از پروژه‌ها به برخی مناطق محروم را مرتب به اطلاع نمایندگان منتخب خود رسانده‌اند لذا باید تلاش کنیم رضایت مردم حاصل و امور مربوط به آن‌ها تسهیل شود به گونه‌ای که کار مراجعه کنندگان به شهرداری به سرعت انجام شود و حضور دلالان و سودجویان در این فرایند حذف شود.

اگر مدیران و کارشناسان شهرداری با مردم و ارباب رجوع ارتباط مستقیم داشته باشند و دلالان نیز حذف شوند احساس رضایت نداشتن، تغییر پیدا خواهد کرد و فضای ناامیدی و بی اعتمادی که تا حدودی بین مردم نسبت به بعضی حوزه‌ها مشاهده کردیم به سوی اعتماد و امید پیش خواهد رفت.

نقاط ضعف و قوت اقدامات انجام شده در خصوص هوشمندسازی سیستم شهری چه بوده است و نیاز به هوشمندسازی در چهار سال آینده در کدام موارد بیشتر حس می‌شود؟

ما در دوره چهارم مدیریت شهری ایجاد سیستم یکپارچه شهرسازی را آغاز کردیم که می‌توانست اتفاق کارآمد بزرگی شود؛ در این اقدام با واگذاری انجام بعضی امور به دفاتر خدماتی، سعی داشتیم دسترسی مردم به بعضی خدمات شهرداری تسهیل شود البته آن چه انتظار می‌رفت به طور کامل برآورده نشد و به نظر می‌رسید به هفت خوان کار مردم یکی دو خان اضافه شد که این اتفاق موجب گلایه مردم شده بود.

به نظر من هوشمندسازی اقدامی عالی است به شرطی که در آن حذف دلال‌ها و واسطه‌ها وجود داشته باشد. هوشمندسازی به نحوی مؤثر خواهد بود که کار مردم را زودتر و با سهولت بیشتر انجام دهد، مردم را به حضور در ساختمان شهرداری‌ها مجبور نکند و بدون تماس آن‌ها با دلال‌ها و واسطه‌ها کارهایشان به درستی انجام شود. این نوع هوشمندسازی مورد قبول ما و مردم خواهد بود و باید نقاط ضعف در این زمینه را اصلاح کنیم.

در سخنان خود به افزایش مشارکت مردم، هوشمندسازی و رفع معضلات حوزه شهرسازی اشاره کردید، آیا ملاکتان برای انتخاب شهردار نیز از همین دسته موارد خواهد بود؟

قطعاً همینطور است. شهردار باید به برنامه شورای شهر اعتقاد داشته باشد. شورای شهری که ادعای انقلابی بودن، جهادی بودن و ارزشی بودن دارد و مردم نیز به همین سبب و با تکیه بر نیروهای انقلابی و حمایت علما و روحانیون و مجمع نیروهای انقلاب که برگرفته از سیاسیون دلسوز هستند به آن‌ رأی داده‌اند، باید سعی کند شهرداری را انتخاب کند که در همین راستا گام بردارد.

به دنبال آن هستیم که موارد اعتمادی که مردم به این ائتلاف و به این ۱۳ نفر کرده‌اند را تحقق ببخشیم و آن را قوی‌تر کنیم و شهردار آینده باید بر اساس منویات شورا گام بردارد. شهردار آینده اصفهان باید انقلابی و ارزشی بوده و تمام وجودش را وقف خدمت به مردم کند، وابستگی به هیچ جبهه سیاسی نداشته باشد و فقط وابسته به مردم باشد. جوان، پویا و خلاق باشد و رضایت خدا و مردم را در رأس امور خود قرار دهد و به برنامه‌های شورای شهر جامه عمل بپوشاند.

آیا شورا در فرآیند انتخاب شهردار مستقل عمل می‌کند و تحت فشار دستگاه خاصی نیست؟

اعضای شورای شهر به صورت کاملاً مستقل نظر خود را در خصوص شهردار اعلام می‌کنند. درصدد هستیم آن شهرداری که مردم می‌خواهند انتخاب شود. ویژگی‌های شخص شهردار از طریق بستری که شورای شهر برای مردم و نخبگان شهر فراهم کرد، احصا شده و به دست ما رسیده است. ما نیز بر اساس همان شاخص‌ها به جمع بندی رسیدیم. در ابتدا بیش از ۱۴۰ نفر معرفی شدند که البته بسیاری از آن‌ها الزامات قانونی همانند سابقه مدیریت ارشد یا مدرک تحصیلی لازم را نداشتند. از میان بیش از ۲۰ نفر حائز شرایط، تعدادی نیز تمایل نداشتند و انصراف خود را اعلام کردند. در نهایت به ۱۱ نفر نهایی رسیدیم که ان‌شاءالله در یک یا دو مرحله دیگر به گزینه نهایی و شخص شهردار آینده خواهیم رسید.

به مشارکت مردم در انتخاب شهردار اشاره کردید، چه ویژگی‌هایی در اولویت مردم بود؟

اولویت مردم پاکدستی، مردمی بودن، مدیر بودن به طوری که توانایی مدیریت مناطق و سازمان‌های شهرداری را داشته باشد، مطالبه‌گر بودن نسبت به حق و حقوق شهر اصفهان، توانا، پویا و جوان بودن شهردار است که امیدواریم انتخاب شورای ششم تمام این ویژگی‌ها را داشته باشد.

رویکرد شورای ششم تقابل با روش دوره قبل است یا ادامه دادن راه آن؟

رویکرد شورای ششم به هیچ وجه تقابل با روش دوره‌های قبل نیست. کارهای مثبت انجام شده چه در دوره پنجم و چه در دوره‌های قبل‌تر در پروژه‌های خدماتی، فرهنگی و عمرانی به قطع یقین ادامه خواهد داشت اما از کارهایی که به نوعی مورد نظر مردم ما نیست و سبب بروز مشکلاتی در شهر شده است جلوگیری خواهد شد.

به عنوان مثال در بعضی معابر شهری اصفهان که دارای عرض کمی است مسیر دوچرخه سواری ایجاد شده است و ستون‌های محافظ سبب بروز مشکلات حمل و نقلی و عبور و مرور وسایل نقلیه شده است. طبق گزارش‌هایی که از مردم داریم و عیناً دیده‌ایم در بعضی از این مسیرها حتی دوچرخه‌ای هم عبور نمی‌کند و از آن‌ها استفاده نمی‌شود بنابراین سعی در رفع ضعف‌های مربوط به این طرح داریم و قطعاً به آن ورود خواهیم کرد.

در زمینه‌های فرهنگی نیز انتقادها و اعتراض‌هایی وارد است و در شهر اصفهان که پایتخت فرهنگ و تمدن است و باید سرآمد همه شهرها باشد کوتاهی‌هایی شده است. سعی می‌کنیم در همه ابعاد فرهنگی و برای همه سلیقه‌ها برنامه داشته باشیم تا اصفهان را همچنان به عنوان سرآمد شهرها نگه داریم.

کد خبر 513159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سینا IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    0 0
    انتظار داریم مشکل خشکی زاینده رود برای همیشه حل شود ما جریان دائمی زاینده رود رو خواهانیم چون این شهر و کشاورزانش حق آبه ی این رود رو دارند حقی که ازشون گرفتن وآبی که بردند آب غصبی هستش . آلودگی صنعتی و آلودگی ریزگردها ناشی از خشک شدن تالاب گاوخونی به بالاترین میزان خود رسیده و نیازمند تصمیمی محکم و قاطع و نه تنها بیانیه دادن های شعاری از سوی نمایندگان مجلس و نمایندگان شورای اسلامی شهر اصفهان هستیم.
  • رصد IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    0 0
    زاینده رود من کو ؟