شهرداران باید در حوزه‌های عملیاتی و خدماتی مهارت داشته باشند

یک دکترای شهرسازی گفت: شهردار یک شهر در عین حال که مدیریت شهر را در نظر دارد باید شهروندان را نیز در ساماندهی امور شهر دخیل کند.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برای انتخاب یک شهردار اولین ویژگی و مهمترین ویژگی آشنایی به حوزه عملیاتی اجرایی و خدماتی در قالب اقدامات و رویه‌های مدیریت شهری از جانب فرد انتخاب شده است که با توجه به موضوع شهر و تاکید بر استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهر به جای استفاده از ظرفیت‌های غیر پایدار بسیار مؤثر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: تحقق این امر نیازمند اندیشه‌ورزی در موضوع شهر، تدوین و تبیین شهر و آسیب شناسی‌های شهر است لذا به نظر می‌رسد بهتر است شخص شهردار به جای تاکید بر الگوهای تکراری در قالب اندیشه‌های تئوری و عمل‌گرایانه شهر را به سمت یک هدف مطلوب سوق دهد.

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: با توجه به مطالب ذکر شده می‌توان نتیجه گرفت، شهردار یک شهر علاوه بر جنبه حقیقی و حقوقی بودن که در قانون ذکر شده است یک فرد برنامه ریز در جهت تصمیم سازی‌های شورای شهر است.

اخگر با بیان اینکه شهر یک موجود زنده و نیازمند اتخاذ یک تصمیم در زمان خاص خود است، تصریح کرد: شهردار یک شهر در عین حال که باید مدیریت شهر را در نظر داشته باشد باید شهروندان را نیز در ساماندهی امور شهر دخیل کند در واقع یکی از اصلی‌ترین روش‌های مشارکت در حوزه شهرداری‌ها، مربوط به عملکرد مدیریت شهری و شهردار است.

وی اضافه کرد: شهردار در اوضاع فعلی باید از ظرفیت‌های مختلف شهر و شهروندان استفاده کند و آن‌ها را در مراحل مختلف به منصه ظهور بگذارد.

شهردار باید میان سطوح مختلف مدیریتی ارتباط مؤثر برقرار کند

این دکترای شهرسازی با بیان اینکه یکی از نکاتی که باید در شاخص‌های انتخاب شهردار مورد توجه قرار داد توان برقراری ارتباط سطوح مدیریتی است، تاکید کرد: در حوزه شهرداری مدیریت از سه سطح برخوردار است، سطح اول شامل سطح محلی در حوزه شهر و حریم و پیرامون آن است، سطح دوم شامل شهرستان و منطقه بلافصل فرادست است و سطح سوم شامل سطح استانی و فرا استانی می‌شود.

اخگر ادامه داد: این ارتباط‌ها در جنبه‌های مختلف مدیریتی و میان مدیریتی در سطوح مختلف باید مورد توجه قرار بگیرد لذا شخص شهردار علاوه بر برقراری ارتباط مؤثر با حوزه شهر و منطقه باید بتواند موضوع شهر را در فراتر از آنچه که هست مورد توجه قرار دهد و از ظرفیت‌های فراتر از منطقه در سطوح مختلف از جمله سطوح ملی و استانی استفاده کند.

وی گفت: از دیگر نکاتی که در حوزه انتخاب شهردار و شاخص‌های انتخاب شهردار باید مورد توجه قرار داد، ارتباط مؤثر و بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاه و شرکت‌های تخصصی و دانش بنیان است.

این دکترای شهرسازی افزود: در این زمینه باید شهردار یک فرد توانمند با کلید واژه‌های مشترک به منظور برقراری ارتباط با این حوزه‌ها باشد لذا شهردار باید بتواند ارتباط مؤثری میان حوزه دانشگاه و حوزه اجرا برقرار کند تا بتواند از ظرفیت‌های دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان و سایر ظرفیت‌های موجود در جهت رونق شهر استفاده کند.

کد خبر 513084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.