۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
«تاج محل» زیباترین معماری جهان

سایت بیگ‌سون‌تراول فهرست ۵۰ نمونه از زیباترین بناهای جهان را منتشر کرد که در آن نام برج آزادی تهران در رده ۴۸ و بالاتر از برج الخلیفه دوبی قرار دارد.تاج محل هندوستان نیز در رده اول این فهرست قرار گرفته است.

به گزارش ایمنا، برج آزادی سال ۱۳۴۹ با طراحی و معماری حسین امانت، معمار نامدار ایرانی ساخته شد و امروز مهم‌ترین نماد پایتخت ایران در دروازه ورودی غرب تهران است. در ساختمان این بنای ۴۵ متری بیش از ۸ هزار قطعه سنگ مرمر سفیدرنگ از اصفهان به تهران منتقل و استفاده شده است. معماری برج ترکیبی از معماری هخامنشی، ساسانی و اسلامی است و اسفندماه ۵۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برج آزادی در فهرست ۵۰ بنای زیبای جهان در حالی در رده ۴۸ از نگاه سایت گردشگری بیگ‌سون‌تراول قرار گرفته که برج ۸۲۸ متری الخلیفه دو پله پایین‌تر از آن است.

در این فهرست بنای تاریخی تاج‌محل در آگرای هندوستان در رده اول زیباترین بنای جهان لقب گرفته و کاخ ورسای در پاریس، کلیسای جامع فلورانس در ایتالیا، کلیسای ساگرادا فامیلیا در بارسلونای اسپانیا، قلعه اوزاکا در کیوباشی ژاپن، ساختمان پارلمان مجارستان در بوداپست، کلیسای جامع سن باسیل در مسکو روسیه، کلیسای جامع سن پائول در لندن انگلستان، مسجد قبه الصخره در قدس شریف و نیایشگاه پارتنون در آتن یونان به ترتیب در رده‌های دوم تا دهم ایستاده‌اند.

از دیگر مهم‌ترین بناهایی که در این فهرست حضور دارند می‌توان به شهر گمشده پترا در اردن، کاخ زمستانی در سن پترزبورگ روسیه، مسجد سلطان احمد در استانبول ترکیه، مسجد-کلیسای کوردوبا در اسپانیا، مسجد کبود در مزار شریف افغانستان، موزه کاخ پکن در چین، بنای یادبود جفرسن در واشنگتن آمریکا، خانه اپرا در وین اتریش، ساختمان کرایسلر در نیویورک آمریکا، لانه ببر در بوتان، خانه اپرا در سیدنی استرالیا و… اشاره کرد.

منبع: هنرآنلاین

کد خبر 512407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.